Blue Air, acuzată de ANPC din cauza numărului uriaș de curse anulate. Ce reacție au oficialii companiei

Blue Air, acuzată de ANPC din cauza numărului uriaș de curse anulate. Ce reacție au oficialii companieiHoria Constantinescu. Sursa foto: Razvan ValcaneantuEEC

ANPC acuză că Blue Air a anulat un număr de 11.289 de zboruri doar în ultimul an, dintr-un total de 178.405 rezervări. Mai mult, plățile efectuate deja de clienți se ridică la suma de circa 66,5 milioane de lei, au transmis, joi, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

ANPC acuză Blue Air că aceste anulări au fost decise între 30 aprilie 2021 - 14 iunie 2022, deși au existat controale atât în 2021, cât și în 2022, atunci când inspectorii ANPC au constatat nereguli asemănătoare, motiv pentru care au și dispus avertizarea companiei aeriene și interzicerea respectivelor practici comerciale neloiale.

ANPC declară că Blue Air menține practici incorecte

„Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorităţii restricţiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) şi până la data de 14 iunie 2022 - când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoştinţa reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri.

Acestora le corespund 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei calculate la cursul în lei comunicat de BNR în data de 14.06.2022 al valutelor, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, spune ANPC.

Acele 20 de state invocate de ANPC în comunicat reprezintă 92% din populația Uniunii Europene, din statele: România, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Austria, Grecia, Olanda, Irlanda, Bulgaria, Danemarca, Spania, Suedia, Finlanda, Germania, Belgia, Franţa, Italia, Cipru şi Croația.

Aproape 1000 de reclamații primite de Centrul European al Consumatorilor România

ANPC a colaborat cu Centrul European al Consumatorilor România, insitituția care a centralizat nu mai puțin de 924 de reclamaţii transfrontaliere ce vizează serviciile Blue Air, sesizate la nivelul reţelei ECC-Net.

„Numărul de anulări de zboruri precizat a vizat rezervări realizate începând cu 30 aprilie 2021 şi continuând cu anii 2022 şi 2023. Practic, din situaţia pusă la dispoziţie de către operatorul economic, rezultă că, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziţie pe piaţă a ofertei de zbor.

Numărul anulărilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciază în mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se referă doar la valoarea efectivă a acestor bilete, ci şi la faptul că, nu de puţine ori, consumatorii le achiziţionează în scopuri bine stabilite: vacanţe, concedii, în interes personal, medical şi altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masă, acces obiective turistice, transfer/legături cu alte zboruri", mai spun cei de la ANPC, care concluzionează că este vorba despre „o practică comercială incorectă, contrară cerinţelor diligenţei profesionale", așa cum stipulează Regulamentului CE 261/2004.

Cum răspunde Blue Air la acuzații

Bogdan Năstase, avocatul companiei Blue Air, spune că ANPC nu a trimis un document oficial companiei aeriene prin care să o notifice cu privire la neregulile semnalate, șeful ANPC limitându-se la a lansa acuzații în presă, lipsite de documente justificative.

„Compania Blue Air Aviation SA a luat cunoştinţă din materiale de presă publicate în mediul online de ameninţările formulate la adresa sa de dl. Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

Pentru că până la acest moment, nu am primit absolut niciun înscris oficial prin care ameninţările diseminate în mediul online să fie comunicate societăţii în mod oficial, având în vedere numeroasele solicitări pe care le-am primit din partea mass-media, vă aducem la cunostiinta faptul că nu putem răspunde unor acuzaţii publicate în presa, scrisă sau online, neavând nicio dovada că acestea au fost formulate de un înalt oficial al statului român, urmând a reveni cu un comunicat cu privire la aspectele menţionate în mass-media, la data la care vom lua la cunoştinţă de respectivele acuzaţii, prin intermediul unui înscris oficial, emis în conformitate cu prevederile legale în vigoare", a transmis Bogdan Năstase, avocatul Blue Air,  joi, 16 iunie, conform Agerpres.