Potrivit statisticilor oferite de judecătorul Denia Băldean, preşedintele Curţii de Apel Cluj, la bilanţul activităţii pe anul 2017, încărcătura de dosare pe un judecător a ajuns până la 1800, potrivit site-ului muzicainstantelor.ro.

Judecătorul Andreea Chiş, membru CSM, susţine că e necesar să fie introdus în strategia CSM dosarul electronic în instanţe, astfel încât cererea de chemare în judecată să fie trimisă pe mail şi să nu mai fie dosare pe hârtie, efectul fiind scurtarea duratei proceselor.

Andreea Chiş a declarat, vineri, la Cluj-Napoca într-o conferinţă de presă că dosarul electronic înseamnă că nu se mai face risipă de hârtie, nu doar din considerente ecologice, ci şi de costuri şi de personal.

„Crezul meu personal şi CSM, cu siguranţă, se va apleca în viitoarea strategie asupra dosarului electronic care ar trebui introdus şi la instanţe şi în administraţie, astfel încât să nu mai facem atâta risipă de hârtie, nu doar din considerente ecologice, ci şi de costuri şi de personal. Câte costuri reuşeşti să economiseşti dacă faci obligatorie cererea de chemare în judecată pe suport informatic, adică să fie trimisă pe mail, să nu mai ai dosare pe hârtie, care presupune arhivari şi grefieri mai mulţi, spaţii de depozitare. Cred că, în perspectivă, trebuie să ne străduim nu doar să scanăm actele, ci să încercăm să facem accesul şi în acest format posibil pentru avocaţi şi părţi, renunţăm la formatul pe hârtie şi să standardizăm actele de procedură, să ne preocupăm să scurtăm durata proceselor”, a spus Chiş.

Potrivit acesteia, prin noua modalitate, procesele durează mai puţin, iar hotărârile judecătoreşti se vor motiva mai repede.

Andreea Chiş consideră că o mare problemă a sistemului judiciar din România este că judecătorii soluţionează oricâte dosare intră, astfel că trebuie luate măsuri pentru normarea muncii în aşa fel încât să se înţeleagă cât poate să lucreze un judecător în 8 ore.

Cum poate deveni obligatoriu DOSARUL ELECTRONIC

„Trebuie să facem ceva să prevenim creşterea volumului de muncă, iar CSM are un rol foarte important în acest sens”, a precizat judecătorul membru al CSM.

Andreea Chiş a subliniat că CSM ar putea accesa fonduri europene care sunt puse la dispoziţie pentru proiectul de introducere a dosarului electronic, pentru normarea muncii, dar şi pentru o mai bună previziune a resursei de personal, nu numai a judecătorilor, ci şi în vederea introducerii unui grefier, un fel de magistrat asistent, care să realizeze munca administrativă pentru care nu este nevoie de experienţa judecătorului.

„Ca să devină obligatoriu dosarul electronic, ar fi nevoie de o modificare legislativă care trebuie pregătită cu mare grijă. Acest dosar electronic ar putea fi introdus în etape, să obişnuim lumea cu această idee, cred că ea s-ar putea generaliza în viitor, dar categoric nu într-un viitor foarte apropiat”, a conchis judecătorul.

Andreea Chiş a participat, vineri, la Cluj-Napoca, la bilanţul Curţii de Apel Cluj.

Bilanț și la Tribunalul Alba…

Și Tribunalul Alba a prezentat Bilanţul activităţii desfăşurate în cursul anului 2017, în cadrul Adunării generale a judecătorilor, organizată la sediul acestei instanţe.

La şedinţa de bilanţ au participat, alături de judecătorii Tribunalului Alba domnul judecător Mocan Aurelian -vicepreşedinte al Curţii de Apel Alba Iulia, domnul judecător Cristea Horia Dorin –preşedintele Judecătoriei Alba Iulia, doamna judecător Cristea Dragoş Nicoleta –vicepreşedintele Judecătoriei Alba Iulia, doamna judecător Răzăilă Simona- preşedintele Judecătoriei Sebeş, domnul judecător Danciu Cornel Ştefan – preşedintele Judecătoriei Câmpeni, domnul prim-procuror Cioancă Ştefan Dan – parchetul de pe lângă Tribunalul Alba.

În cursul anului 2017, la instanţele din judeţul Alba s-au înregistrat un număr de 32.814 cauze nou intrate, cu 182 cauze mai mult decât în anul 2016. Din acest total, 10.422 cauze au fost înregistrate la Tribunalul Alba, restul de 22.392 fiind înregistrate la cele 5 judecătorii, astfel: 9.529 cauze la  Judecătoria Alba Iulia, 5.185 cauze la Judecătoria Aiud, 2.486 cauze la Judecătoria Câmpeni, 2.128 cauze la judecătoria Blaj, 3.064 cauze la Judecătoria Sebeş.

Comparativ cu anul 2016, la nivelul Tribunalului Alba, în anul 2017 se constată o creştere a numărului de cauze nou intrate, respectiv cu 180 dosare mai mult, iar la nivelul judecătoriilor numărul cauzelor nou intrate a crescut cu 2 dosare . Cea mai mare creştere la nivelul judecătoriilor s-a înregistrat la Judecătoria Blaj, unde numărul cauzelor nou intrate a crescut în anul 2017 la 2.128 cauze, faţă de 1.827 cauze în anul 2016.

Volumul de activitate la nivelul instanţelor din judeţul Alba a înregistrat o creştere cu 1.242 cauze faţă de anul 2016 de la 43.555 – în anul 2016, la 44.767- în anul 2017. Astfel, pe rolul Tribunalului Alba s-au aflat un număr de 15.098 cauze, din care 10.422 cauze nou intrate şi 4.676 cauze pe stoc (nesoluţionate la 01.01.2017). Analizând datele privind evoluția volumului de activitate în perioada 2015 – 2017 la nivelul Tribunalului Alba  se  observă o tendinţă de  creştere iar la nivelul judecătoriilor  din raza  Tribunalului Alba o  tendinţă de  creştere raportat la anul 2015 şi de menţinere raportat la anul 2016.

În anul 2017, la nivelul instanţelor din judeţul Alba a crescut numărul cauzelor soluţionate cu 1.691 cauze faţă de anul 2016, fiind soluţionate 33.608 cauze faţă de 31.917 cauze în anul 2016. Numărul cauzelor soluţionate la Tribunalul Alba a crescut în anul 2017, la 11.574 cauze, faţă de 9.297 cauze în anul 2016, cu 2.277 cauze.

Din numărul total de 32.814 cauze nou intrate la instanţele din judeţul Alba în anul 2017: 7.748 cauze au fost înregistrate în materie penală; 18.737 cauze în materie civilă; 5.945 cauze în materie de contencios administrativ, fiscal; 384 cauze în materia falimentului.

La Tribunalul Alba, din totalul de  10.422 cauze înregistrate în anul 2017: 1.446 au fost repartizate Secţiei penale;  3.012 cauze  repartizate Secţiei civile; 5.964 cauze Secţiei II civile de contencios administrativ, fiscal şi de insolvenţă.