Bechtel, autostrada în rate

Bechtel, autostrada în rate

Ca să finanţeze lucrările la Autostrada Transilvania, statul român a făcut împrumuturi externe de peste 200 de milioane de euro.

Deşi au trecut cinci ani de la demararea lucrărilor la autostrada Transilvania, până în prezent nu a fost dat în folosinţă niciun kilometru de drum. Zilele trecute au fost rechemaţi la lucru 900 de muncitori, iar în prezent, numărul celor care lucrează efectiv este de peste 1.400. Un raport financiar recent semnat de ministrul transporturilor, Radu Berceanu, arată că de la începutul lucrărilor şi până în prezent statul român a plătit către Bechtel nici mai mult nici mai puţin decât 664 milioane de euro, adică un sfert din preţul estimat în 2004 - 2,4 miliarde de euro. Documentul arată, defalcat pe ani, cât anume a încasat Bechtel şi cu cât s-a împrumutat Ministerul Transporturilor în ultimii ani pentru a putea plăti lucrările efectuate.

În cei cinci ani de la începerea lucrărilor, Bechtel a încasat, până în cursul lunii februarie 2009, suma de 2,74 miliarde de lei noi. Aceşti bani au fost achitaţi în felul următor: 251,3 milioane lei şi 561,4 milioane de euro. În situaţia financiară întocmită de Compania Naţională de Autostrăzi se mai arată că de la bugetul de stat a fost plătită suma de 1,98 miliarde de lei, în timp ce diferenţa de 766,9 milioane de lei, reprezentând 206 milioane de euro, a fost plătită din împrumuturi externe. Cine are dreptate

Pe de altă parte, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România nu se poate pune la punct cu Bechtel asupra lucrărilor efectuate la autostrada Transilvania. În timp ce, Bogdan Sgârcitu, director de comunicare al Bechtel, declara, ieri, la Cluj, că tronsonul 2B, Câmpia Turzii-Gilău, este finalizat într-o proporţie de aproximativ 55 la sută, ministrul transporturilor, Radu Berceanu, dezvăluie faptul că pentru acest tronson „stadiul fizic atins până în prezent este de 35 la sută.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe tronsonul 3C, stadiul lucrărilor este de 18 la sută”. Termenul de dare în folosinţă a celor două sectoare este 22 februarie 2010. Aceste întârzieri au fost cauzate de lipsa finanţărilor asigurate de la bugetul de stat. 

OBIECTIV   200 de kilometri până în 2012   În acest an, clujenii şi cei care tranzitează Cluj-Napoca vor putea circula pe autostradă de la Turda la Gilău doar dacă vor fi îndeplinite două condiţii. Prima dintre ele este asigurarea finanţării la nivelul lucrărilor executate, iar a doua, predarea de către autorităţi a terenului liber de orice sarcini. „De la ultima vizită a ministrului s-a rezolvat doar problema unui sit arheologic descoperit pe acest tronson, dar încă nu a fost rezolvată în totalitate chestiunea utilităţilor.

Exproprierile au fost deja făcute în proporţie de 98 la sută şi nu mai sunt probleme”, a mai spus Sgârcitu. Acesta a dezvăluit faptul că, până în 2012, actualul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, intenţionează să finalizeze şi să dea în folosinţă 200 de kilometri de autostradă, adică porţiunea de la Câmpia- Turzii la Borş.

RAPORT Situaţia plăţilor şi a împrumuturilor