Ministerul Transporturilor ar putea solicita Finanţelor în perioada următoare ca angajaţii din sectorul feroviar să-şi primească veniturile salariale din bani de la buget.
Potrivit subsecretarului de stat în ministerul Transporturilor, Constantin Axinia, banii din taxa de utilize a infrastructurii (TUI), din care se plătesc salariile ceferiştilor, trebuie să finanţeze exclusiv lucrări de întreţinere şi reabilitare a căii ferate.
În prezent mai bine de 70% din încasările CFR S.A, compania care are în administrare infrastructura feroviară, se duce la plata salariilor. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, la sfârşitul săptămânii trecute, că intenţionează să reducă cu circa 20% numărul salariaţilor de pe calea ferată.
O posibilă disponibilizare a ceferiştilor, salariile şi reînnoirea contractului colectiv de muncă valabil până la 1 februarie, sunt principalele subiecte care vor fi discutate mâine de sindicalişti şi reprezentanţii ministerului. O altă propunere a ministerului pentru susţinerea căii ferate prevede scoaterea taxei de drum din preţul motorinei cumpărate de transportatorii feroviari. Această măsură este cuprinsă şi în programul anticriză discutat de guvern cu sindicatele şi patronatele. O astfel de măsură ar diminua încasările la buget cu circa 290 de milioane de lei.
Calea ferată are nevoie urgentă de investiţii „Infrastructura feroviară are nevoie de investiţii majore şi imediate, peste 38% din liniile de cale ferată necesită fonduri semnificative pentru modernizare”, a declarat, secretarul general al Asociaţiei Industriei Feroviare (AIF) din România, Ştefan Roşeanu.
Totodată, aproximativ 95% din staţiile feroviare au nevoie de modernizări, iar 11.000 din cele peste 18.000 de poduri şi platforme din sistemul naţional de căi ferate au nevoie de reparaţii. România a reuşit să atragă din fondurile structurale alocate căii ferate – de circa 2-2,5 miliarde de euro - doar 300.000 de euro, printr-un proiect de elaborare a hărţilor de zgomot pentru pentru căile ferate cu trafic de peste 60.000 de trenuri pe an.
Potrivit lui Axinia, o soluţie pentru accelerarea investiţiilor în infrastructura feroviară este un parteneriat cu firmele private dispuse să investească în calea ferată.
Preţul biletelor de tren rămâne acelaşi
Axinia a declarat că nu se va umbla în perioada următoare la preţul biletelor de tren, deoarece o majorarea a tichetelor ar fi o măsură sinucigaşă. În condiţiile în care în ultimele luni ale lui 2008 comenzile de transport ale CFR Marfă au scăzut spectaculos, compania a decis în decembrie majorarea cu 20% a tarifelor de la 1 februarie.