Bancher: Băncile ar putea face mai multe pentru clienţi. „Nu trebuie să fim iubiți, ci doar înțeleși”

Bancher: Băncile ar putea face mai multe pentru clienţi. „Nu trebuie să fim iubiți, ci doar înțeleși”

Pierderile generate de adoptarea Legii privind darea în plată vor fi mult mai importante pentru întreaga societate decât cele pe care le vor suferi, în mod direct, băncile comerciale, pentru că vor fi afectaţi viitorii clienţi, mediul de business, deponenţii şi debitorii, susţine preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor, Sergiu Oprescu.

„Banca Naţională a României a venit cu o cifră de posibil impact (asupra sistemului bancar -n.r.), de 2 - 4 miliarde de lei. Nu o comentăm, pentru că include referiri la portofolii complexe, ale tuturor băncilor. În mod evident este o pierdere pentru sistem. Poate fi suportată de sistem? În mod cert, da. Dar acesta este doar primul pas de impact”, a mai spus Oprescu, citat de Agerpres.

Acesta a explicat că dacă „darea în plată” este aprobată în forma actual, „după promulgarea Legii se dau case în plată, băncile vor fi obligate să le vândă, creşte oferta pe piaţă. Pentru a se proteja de risc, băncile vor înăspri condiţiile de creditare... Astfel, creşte oferta, scade cererea, scade preţul, apoi, când preţul scade şi alţi clienţi, care până atunci îşi plăteau creditele, vor fi stimulaţi să apeleze la legea dării în plată”.

Oprescu a admis faptul că băncile pot face mai mult pentru cazurile cu adevărat sociale. „Nu am negat niciodată şi suntem primii care recunoaştem că există un client reprezentat de cazuri sociale, există un client reprezentat de oameni care, din diverse motive, nu mai pot să mai plătească rata la credit, cazuri sociale pentru care sistemul bancar trebuie să vină cu o soluţie. De fapt, la nivelul fiecărei bănci, aceste cazuri sociale sunt adresate şi în prezent pe tot ce înseamnă istoric, portofoliu de credit”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Oprescu a spus că se poate face main mult pentru a ajuta aceste cazuri sociale. „Putem să venim cu criterii de identificare a acestor cazuri sociale, putem să venim cu abordări punctuale, putem să venim cu abordări la nivel de sistem, putem să oferim o garanţie clientului care intră într-un astfel de caz social că situaţia sa va fi tratată cu anumite standarde de corectitudine la nivelul industriei. Dar acest lucru nu se poate face decât pe bază de dialog şi de aplicare pe fiecare caz în parte", a mai spus Oprescu.  

De asemenea, preşedintele ARB a reamintit problema de comunicare pe care au avut-o băncile în toată această perioadă. „Nu trebuie să fim iubiţi ci doar înţeleşi. Pentru că vina noastră principală în toată această perioadă este că poate nu am reuşit să ne facem înţeleşi şi asta poate eset o carenţă din punct de vedere al modului în care noi am ştiut să investim în educaţia financiară a clienţilor noştri. Acest lucru ar trebui să se schimbe. O să facem eforturi în această direcţie", a subliniat şeful ARB.