BAC 2017. Proba de Limba Română - EXAMENUL de BACALAUREAT 2017. Tipuri de SUBIECTE și BAREM. Calendar edu.ro

BAC 2017. Proba de Limba Română - EXAMENUL de BACALAUREAT 2017. Tipuri de SUBIECTE și BAREM. Calendar edu.ro

BAC 2017. Proba de Limba Română - ORAL - EXAMENUL de BACALAUREAT 2017. Tipuri de SUBIECTE, BAREM și Calendarul probelor edu.ro

Examenul de bacalaureat național 2017 Proba E. a) Limba si literatura română Model Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocațională – Profilul pedagogic • Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu. • Timpul de lucru efectiv este de trei ore. SUBIECTUL I (30 de puncte) Citeste următorul text: Ioana Maria, tu esti acuma departe tu ai vrut întotdeauna să fii departe, Ioana Maria. Tu ai iubit mările sudului pe care corăbii merg zile întregi la întâmplare si porturile unde se întorc seara pescuitorii de coralii tu le-ai iubit de asemeni, munți acoperiți de zăpezi, insule, păduri si orase necunoscute, tot ce n-a fost aici si a fost departe, tu ai iubit, si depărtările au fost în tine ca niște harfe și au cântat toate cântecele pământului si ale mărilor, cântece pentru călătorii, pentru corăbieri, pentru pescuitorii de coralii, pentru toți oamenii care trăiesc, visează și mor departe; si niciun cântec pentru depărtarea stelară din privirile mele când mă uitam la tine si îți spuneam: Ioana Maria, esti cea mai frumoasă floare din lume. Geo Bogza, Ioana Maria. Șaptesprezece poeme, I

Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerine cu privire la text: 1. Numeste câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor întotdeauna si se întorc. 2 puncte 2. Explică rolul virgulei în secvena pentru toți oamenii care trăiesc, visează și mor departe. 2 puncte 3. Construieste un enun în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului insulă. 2 puncte 4. Selectează două secvene din textul dat, care conturează dimensiunea spațială a imaginarului poetic. 4 puncte 5. Precizează tema poeziei și un motiv literar prezent în textul dat. 4 puncte 6. Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităii. 4 puncte 7. Prezintă semnificaia a două figuri de stil diferite din primele optsprezece versuri ale textului dat. 4 puncte 8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte 9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultimele patru versuri ale textului, prin evidenierea relaiei dintre ideea poetică si mijloacele artistice. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte) Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre importanța cunoașterii literaturii contemporane. În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie: − să respeci structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte − să ai coninutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faă de problematica pusă în discuie, enunarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte − să respeci normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordană cu problematica pusă în discuie. Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.

Ne puteți urmări și pe Google News

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte) Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezini relaia dintre două personaje dintr-un text narativ aparinând lui Marin Preda. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere: – prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din textul narativ studiat; – evidenierea evoluției relaiei dintre cele două personaje prin două scene/secvene comentate; – ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziie si de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru analiza relaiei dintre cele două personaje (de exemplu: construcția subiectului, incipit, final, conflict, tehnici narative, modalităi de caracterizare, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.); – susinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în evoluia relaiei dintre cele două personaje. Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere. Pentru coninutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerină/reper). Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităi de analiză si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct). În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.

Examenul de bacalaureat național 2017 Proba E. a)

Limba si literatura română BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE Model Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocațională – Profilul pedagogic • Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerințelor. • Nu se acordă fracțiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem. • Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărirea la zece a punctajului total obținut pentru lucrare.

SUBIECTUL I (30 de puncte) 1. câte 1 punct pentru numirea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: întotdeauna – mereu; se întorc – revin) 2 x 1 p. = 2 puncte 2. explicarea rolului virgulei în secvena indicată (de exemplu: marchează un raport de coordonare între două propoziții de același fel) 2 puncte 3. construirea oricărui enunț care ilustrează sensul conotativ al substantivului indicat (de exemplu: Casa ei era o insulă de liniște în tumultul vieții.) 2 puncte 4. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvențe care conturează dimensiunea spațială (de exemplu: porturile unde se întorc; munți acoperiți de zăpezi) 2 x 2 p. = 4 puncte 5. câte 2 puncte pentru precizarea temei poeziei (iubirea) si a oricărui motiv literar prezent în textul dat (de exemplu: marea) 2 x 2 p. = 4 puncte 6. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivității, prezente în textul dat (de exemplu: tu; ești) 2 x 2 p. = 4 puncte

7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror două figuri de stil diferite din primele optsprezece versuri ale textului dat 2 x 1 p. = 2 puncte – câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificaiei fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte 8. – câte 1 punct pentru menționarea oricăror două trăsături ale genului liric prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei si sentimente; prezența instanței comunicării lirice – eul liric) 2 x 1 p. = 2 puncte – câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menionate 2 x 1 p. = 2 puncte 9. – comentarea ultimelor patru versuri ale textului, prin evidențierea relației dintre ideea poetică si mijloacele artistice: comentare adecvată si nuanțată – 3 p.; abordare schematică, ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte – respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte) – structura discursului de tip argumentativ: • formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.; text parțial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. 4 puncte • utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuțiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivității evaluative, conjuncții/locuțiuni conjuncționale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.; utilizare parțial adecvată – 2 p. 4 puncte – conținutul argumentării: • formularea ipotezei/a propriei opinii față de problematica propusă 2 puncte • câte 3 puncte pentru enunțarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei 2 x 3 p. = 6 puncte • câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunțate: dezvoltare clară, nuanțată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte • formularea unei concluzii pertinente 2 puncte

– respectarea normelor limbii literare si a precizării privind numărul de cuvinte: • registrul stilistic adecvat cerinței 1 punct • respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte • respectarea normelor de ortografie si de punctuaie (0-1 greseli ortografice si de punctuație – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte • respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanță cu problematica pusă în discuție. Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte) Coninut – 16 puncte – câte 2 puncte pentru prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese din textul narativ studiat: prezentare adecvată si nuanțată – 2 p.; prezentare schematică sau superficială – 1 p. 2 x 2 p. = 4 puncte – evidențierea evoluției relației dintre cele două personaje prin două scene/secvene comentate 4 puncte • prezentarea evoluției relației dintre personaje: prezentare adecvată si nuanată – 2 p.; încercare de prezentare sau tendință de rezumare – 1 p. • câte 1 punct pentru ilustrarea evoluției prin câte o scenă/secvență comentată – 2 x 1 p. = 2 p.; − câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăruia dintre cele patru elemente de structură, de compoziie si de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru analiza relației dintre cele două personaje 4 x 1 p. = 4 puncte − susținerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în evoluția relației dintre cele două personaje: susinere adecvată si nuanată – 4 p.; încercare de susținere sau schematism – 2 p.; simplă formulare a opiniei – 1 p. 4 puncte Redactare – 14 puncte − organizarea ideilor în scris 3 puncte • text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins si încheiere, în care construcția paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică – 3 p. • text parțial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică – 2 p. • text vag organizat, fără evidenierea trecerii de la o idee la alta – 1 p. − abilități de analiză si de argumentare 3 puncte • relație adecvată între idee si argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăți de valoare relevante – 3 p. • relație parțial adecvată între idee si argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăți parțial relevante – 2 p. • relație nerelevantă între idee si argument, schematism – 1 p. − utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enunului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată – 2 p.; vocabular restrâns, monoton – 1 p.) 2 puncte − ortografia (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.) 2 puncte − punctuația (0-1 erori – 2 p.; 2 erori – 1 p.; 3 sau mai multe erori – 0 p.) 2 puncte − asezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct − respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.