Avioanele vor fi date uitării. Uniunea Europeană vrea o rețea cu trenuri super-rapide: „Micul dejun la Paris, prânzul la Frankfurt și cina la Viena” 

Avioanele vor fi date uitării. Uniunea Europeană vrea o rețea cu trenuri super-rapide: „Micul dejun la Paris, prânzul la Frankfurt și cina la Viena”  Sursa: Alstom

Imaginați-vă o rețea de trenuri moderne, super-rapide și confortabile care se deplasează între fiecare oraș important din Uniunea Europeană, oferind o alternativă fiabilă, confortabilă și durabilă la călătoriile aeriene. Aceasta a fost viziunea conturată de liderii industriei feroviare din Lyon, Franța, pe 29 iunie, pe fondul planurilor europene ambițioase de a dubla utilizarea feroviară de mare viteză până în 2030 și de a tripla nivelurile actuale până în 2050.

Europa vrea o rețea feroviară formată din trenuri de mare viteză care să înlocuiască avioanele. Asta ar însemna micul dejun la Paris, prânzul la Frankfurt și cina la Viena - toate fără bătaia de cap și frustrarea zborului, relatează CNN.

Numai o extindere masivă și accelerată a rețelei de mare viteză poate atinge aceste obiective extrem de ambițioase, dar sunt acestea o propunere realistă și accesibilă? Se pare că da, deoarece proiectul este binevenit mai ales că situația companiilor, dar şi a aeroporturilor, este din ce în ce mai tulbure.

Trenurile de mare viteză existente deja sunt extrem de utile

Spre deosebire de multe părți ale lumii, Europa are deja mii de kilometri de cale ferată de mare viteză. TGV-urile de renume mondial din Franța, ICE din Germania și AVE din Spania au transformat călătoriile cu trenul în ultimii 40 de ani, dar rămân în mare parte concentrate pe piețele interne.

Ne puteți urmări și pe Google News

Acesta poate fi considerat un lucru normal. Atunci când țările investesc miliarde de euro în infrastructură nouă, presiunea politică pentru a reduce beneficiul maxim pentru contribuabili este inevitabilă.

Construirea de linii peste granițele internaționale, chiar și în cadrul Uniunii Europene, creează tensiuni cu privire la cine plătește pentru ce, cum sunt alocate contractele, cum sunt gestionate standardele și reglementările naționale contradictorii etc.

Chiar și acolo unde s-au construit linii internaționale de mare viteză, adesea cu costuri enorme, loialitatea națională, birocrația înăbușitoare și tarifele mari de acces împiedică unele rute să-și atingă potențialul.

Mai multe companii feroviare sunt gata să bată palma

Unele rute, cum ar fi Paris-Londra prin Tunelul Mânecii și Paris-Bruxelles-Amsterdam/Köln, au mai mult succes, dar ar putea, și ar trebui să atragă, mai mulți pasageri de la călătoriile aeriene pe distanțe scurte.

Acum, un grup de organizații europene s-au angajat la un nou studiu care evidențiază numeroasele beneficii ale unei rețele feroviare de mare viteză, care conectează capitalele naționale și marile orașe.

Printre acestea se numără Comisia Europeană, Comunitatea Căilor Ferate Europene, Industria Europeană de Aprovizionare Feroviară și ALLRAIL, care reprezintă căile ferate nedeținute de stat.

Cel mai important, grupul va căuta finanțare pentru zeci de mii de kilometri de linii noi și vor încerca să arate cum o transformare radicală a rețelei feroviare a continentului poate ajuta UE să își atingă obiectivul „Green Deal” de neutralitate carbon până în 2050.

O parte din această extindere va veni pe noi rute care sunt planificate sau în construcție, dar vor fi necesare multe altele pentru a facilita viziunea liderilor europeni. Alberto Mazzola, directorul executiv al Comunităţii Căilor Ferate Europene, a declarat pentru CNN Travel că grupul a dorit un „masterplan” care să arate beneficiile socio-economice ale legăturilor de mare viteză între marile oraşe ale continentului.