Avioane mai puţine și bilete tot mai scumpe - este previziunea pentru anul 2024 în transporturile aeriene din Europa.
Pe aeroportul polonez Bydgoszcz, la sud de Gdansk, se află 20 de avioane Wizz Air de ultimă generație care staționează acolo de mai multe săptămâni.
Companiile low cost, fără avioane
Alte 15, tot ale companiei maghiare, sunt parcate la Ostrava, în Cehia. O cincime din flota (41 de aeronave) celei dinamice companii aeriene low cost din Europa nu zboară, ci aşteaptă să se rezolve problemele unui anumit model de motoare.
Turkish Airlines și Aegean Airlines au trebuit să lase şi ele la sol unele dintre aeronavele A320neo și A321neo. O situaţie care se aplică și în cazul A220-urilor Air Baltic.
Mai spre vest, în Irlanda, CEO-ul Ryanair tună şi fulgeră împotriva companiei Boeing pentru că nu poate primi mult așteptatele aeronave 737 Max 8200: dacă totul va merge bine, la sfârșitul lunii iunie, vor avea în jur de patruzeci, față de cele 57 planificate.
Aproape toate centrele de mentenanţă ale avioanelor lucrează la viteză maimă, între testele obișnuite și cele extraordinare. În timp ce cei care au în prezent un avion de închiriat, cer sume astronomice.
Furtuna perfectă
Şi iată că a sosit furtuna (aproape) perfectă de pe cerul european, anticipată de Corriere în decembrie anul trecut. Clienții continuă să rezerve la fel de mult și chiar mai mult decât înainte, în timp ce companiile aeriene rămân fără avioane.
Și în curând vor trebui să înceapă să reducă zborurile, mai ales în sezonul de vară (care este între aprilie și octombrie), pentru că nu vor dispune de o flotă suficientă.
Potrivit analizei afectaute de Corriere, în primele trei luni ale acestui an, companiile aeriene au fost deja nevoite să anuleze 193.000 de plecări pe rute intra-europene.
Se preconizează că în perioada aprilie-iunie vor fi cu 115 mii de zboruri mai puţin, însă potrivit unor surse din industrie, cifra este încă provizorie și va crește în următoarele săptămâni.
Cazul motoarelor de avioane P&W
Ce se întâmplă? Aşa cum s-a raportat în ultimele luni, una dintre cauzele principale sunt motoarele Pratt & Whitney Geared Turbofan (Gtf) de ultimă generație.
Aceste motoare — produse de compania Rtx — sunt instalate pe Airbus A320neo și A321neo, A220 și Embraer E2, aeronave cu un singur culoar care parcurg distanțe scurte și medii.
Vara trecută, RTX a observat câteva crăpături la discurile turbinei de înaltă presiune și din acest motiv trebuie inspectate cel puțin 1.200 de motoare ale respectivului model din cele aproximativ 3.000 aflate în funcțiune.
„La momentul respectiv, agenția federală de aviație a SUA estimase 100 de zile pentru verificarea fiecărui motor”, își amintește Neil Fraser, analist la compania specializată Iba.
Timpii de mentenanță pentru avioane, 350-400 de zile
Numai că acum - din cauza liniilor de mentenanţă supraaglomerate și a lipsei pieselor de schimb - timpii se prelungesc la peste 350 de zile în 2024, perioadă care ar putea ajunge la 400 de zile în 2025, tot pentru un singur motor.
Potrivit IBA, în prezent mai sunt de verificat 385 de aeronave A320neo și A321neo cu motoare P&W. Dintre acestea, 287 sunt parcate de mai bine de 60 de zile.
O altă companie specializată, ch-aviation, calculează că 18% din flota globală de A320-A321neo nu este în serviciu. Potrivit datelor furnizate de ch-aviation cotidianului Il Corriere, la începutul lunii decembrie 2023, în centrele de mentenanţă din Europa se aflau 61 de aeronave cu motoare Pratt & Whitney Gtf.
La sfârșitul lunii februarie, numărul acestora a crescut la 127, luând în considerare și A220-urile. Cele mai afectate companii sunt: Wizz Air, cu 41 de avioane la sol, Turkish Airlines cu aproximativ treizeci, apoi Lufthansa (14) și Vueling (13).
Mai puține avioane Boeing disponibile
Iar cei care nu au probleme cu avioanele trebuie să facă față întârzierilor la livrări. Este cazul Ryanair, principala companie aeriană low-cost din Europa, care la 1 martie a confirmat că până pe 30 iunie a acestui an va primi 40 și nu 57 de avioane Boeing 737 Max 8200.
„Acest lucru va implica unele mici modificări ale operațiunilor, cu reduceri ale frecvențelor pe rutele existente, mai degrabă decât pe rutele noi”, susține transportatorul într-un comunicat.
Consecințele
Michael O'Leary, CEO al grupului Ryanair (care include diviziile Malta Air, Buzz, Lauda Europe, Ryanair UK), s-a declarat „dezamăgit de aceste ultime întârzieri în livrările Boeing și ne așteptăm la asta - o situaţie care combinată cu lăsarea la sol a până la 20 % din flotele de Airbus A320 ale concurenților noștri din Europa — va duce la o ofertă mai limitată și la tarife puțin mai mari pentru călătorii din Europa în vara anului 2024”.
Cu cât mai mari? Potrivit lui O'Leary, „între 5 și 10%”.
Impactul în Italia
Conform cifrelor furnizate ziarului Corriere de platformele specializate, în luna ianuarie, în Italia tarifele au crescut cu 26% față de aceeași lună din 2023, atât pe conexiunile cu Europa, cât și pe cele din peninsulă.
În februarie, creșterea a fost mai mică: +17% pe rutele internaționale, +8% pe cele „interne”. În martie, datorită Paștelui, tarifele vor creşte cu 16% pe rutele Italia-Europa și cu 15% pe cele din Italia. Dar chiar și în acest caz, preţurile pot fi modificate până în ziua plecării.
(Articol de Leonard Berberi, Corriere della Sera; Traducerea: Cătălina Păunel, RADOR RADIO ROMÂNIA)