Aviația se învârte în jurul cozii. Dotarea, amânată până la Sfântu’ Așteaptă. Militarii români privesc cu jind la noile elicoptere H145M și H225M din Ungaria și Ucraina
- Marius Bâtc ă
- 14 mai 2019, 00:00
Ministerul Apărării de la București a amânat, deja, nejustificat de mult selecția elicopterelor multirol. România are nevoie de elicoptere de atac și de transport, dar nu se grăbește să aleagă între ofertele americanilor de la Bell Helicopters și de la Sikorsky, dar nici să opteze pentru cele ale europenilor de la Airbus Helicopters.
În noiembrie 2018, Airbus propunea fabricarea în România a modelul H215M, având în vedere parteneriatul de câteva de cenii și existența facilităților de la IAR Ghimbav. În ciuda acestei deschideri, Guvernul a pus batista pe țambal, iar cei de la MApN au rămas doar cu înghițitul în sec.
Cum i-am ajuat pe unguri să ne „fure” elicopterul
Pentru că Guvernului României nu i-a s-a părut Ok oferta Airbus Helicopters, Ungaria a semnat un Memorandum de Înțelegere pentru a dezvolta o cooperare industrială pentru proiecte de aviație pe termen lung, care se va concentra inițial pe producția unor piese mecanice de înaltă precizie pentru sistemele dinamice ale elicopterelor. Acest proiect face parte din programul de dezvoltare a forțelor armate „Zrinyi 2026” care susține obiectivele de securitate națională ale Ungariei de a dezvolta capacități de apărare independente. Iar, ministerul Apărării din Ungaria a decis achiziționarea a 36 de elicoptere, dintre care 20 de bucăți de H145M și 16 bucăți de H225M.
H145M cu cinci pale: Ucraina nu vrea să rămână în urmă
Ministerul ucrainean de Interne a decis să înlocuiască 8 din cele 10 elicoptere H145 comandate cu varianta modernizată cu rotor în cinci pale a aparatului de zbor, care a fost prezentată în premieră pe 4 martie 2019 la Heli-Expo. „Suntem încântați să oferim forțelor de ordine ale Ucrainei o tehnologie atât de avansată în domeniul elicopterelor”, a spus Arsen Avakov, ministrul ucrainean al Afacerilor Interne. „Am început deja să modernizăm flotele serviciilor de urgență și ale Gărzii Naționale prin recepționarea a trei elicoptere H225 de la sfârșitul lui decembrie iar acum suntem nerăbdători să adăugăm noile H145 pentru misiunile de ordine publică”, a adăugat acesta.
În baza Înțelegerii interguvernamentele semnate de Franța și Ucraina pentru 55 de elicoptere la mijlocul anului 2018, Airbus Helicopters a livrat daja 3 din cele 21 de elicoptere H225 reconvertite la cerere. Contractul include, de asemenea, 10 elicoptere noi H145, dintre care 8 vor fi echipate cu rotor în 5 pale, precum și 24 de elicoptere H125 pentru operațiuni de căutare și salvare, servicii publice și misiuni medicale de urgență în țară. Aparatele vor fi operate și întreținute în Ucraina, având în vedere că în contract este prevăzută înființarea unui centru local de training și mentenanță.
H145M, noua propunere pentru România, testată deja de Bundeswehr
H145M, versiunea militară a H145, este un elicopter ușor cu două motoare, testat și utilizat, care a fost livrat pentru prima dată Bundeswehr-ului în 2015, fiind comandat ulterior și de către Serbia, Ungaria, Tailanda și Luxembourg. Disponibilitatea pentru misiuni a elicopterelor H145M aflate deja în serviciu este de peste 95%.
În Laupheim, Bundeswehr operează 15 bucăți de H145M drept elicoptere ușoare de suport pentru forțele speciale. Piloții de elicopter din toate ramurile forțelor armate se antrenează pe H135, „sora mai mică” a lui H145.
Dotat cu 2 motoare Safran Arriel 2E, H145 este echipat cu sistemul digital de control total al motorului (FADEC) și avionică digitală Helionix. Acesta include un autopilot de înaltă performanță pe 4 axe, crescând așadar nivelul de siguranță și munca efectuată de pilot. Amprenta fonică redusă a H145 face ca elicopterul să fie cel mai silențios din clasa sa.