Avem nevoie de avioane de luptă

Avem nevoie de avioane de luptă

Secretarul de stat în MApN, Viorel Oancea, a declarat, astăzi, că "suntem prea săraci ca să cumpărăm lucruri ieftine", avertizând că alegerea înlocuitoarelor pentru învechitele MIG-uri trebuie făcută atent. Oancea a vorbit despre programul de înzestrare a Armatei Române şi crede că avem nevoie de 16 aparate de zbor militare.

"Ştiu că NATO ne-a cerut să avem 12 avioane de luptă şi patru de patrulare. Deci, minim 16. Probabil că 24 ar fi numărul optim pentru ca să ai şi de rulaj câteva avioane pentru alte nevoi", a explicat Oancea. Oficialul a explicat că decizia revine Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) şi a asigurat că, la viitoarea şedinţă a Consiliului, Ministerul Apărării va prezenta variantele posibile de achiziţie.

Prioritară este înlocuirea avioanelor folosite în prezent, MIG-21 Lancer, al căror ciclu de viaţă se va încheia în curând. Favorite sunt F-16 şi Gripen-ul, cu preţuri de achiziţie destul de reduse. Interpretând un memorandum al Guvernului Tăriceanu, varianta achiziţionării de avioane F-16 "second-hand" este considerată o opţiune.

Aparatul ales va fi înlocuit, cel mai probabil în 2016, de F-35 JSF, primul aparat din generaţia V. Ce avioane putem avea:

F-16 Lockheed Martin- provenienţă americană

- are avantajul că este interoperabil cu avionul F-35, care va deveni, în zece ani, cel mai folosit avion din NATO

- împreună cu Gripen, este pe lista aeronavelor multirol aprobate de guvernul Tăriceanu printr-un memorandum secret.

- Lockheed produce şi F35 JSF

JAS-39 Gripen - compania SAAB, Suedia

- preţ de achiziţie relativ mic

- raport foarte bun calitate-preţ, având în vedere că vorbim de un avion de generaţia a patra

Eurofighter Typhoon - produs de un consorţiu din Germania, Marea Britanie, Italia, Spania

- extrem de performant

- preţ foarte ridicat şi costuri ridicate de mentenanţă

F-18 Boeing - SUA

- capacitate ridicată de înarmare

- eficienţă crescută

- preţ ridicat

Raffale - compania Dassault Aviation, Franţa

- ca şi Eurofighter, este super-perfomant, dar foarte scump

- preţ ridicat de operare şi mentenanţă

Surse militare, citate de Mediafax, susţin că decizia în cazul achiziţionării noilor aparate va fi luată abia peste un an.

Ne puteți urmări și pe Google News