Probleme majore la autostrada Transilvania. Decizia de luni întreține haosul

Probleme majore la autostrada Transilvania. Decizia de luni întreține haosul Autostrada Transilvania. Sursa foto: Arhiva EVZ

Lucrurile se complică la Autrostrada Transilvania. Tribunalul București a admis, luni, contestația depusă de compania Straco Grup SRL privind rezilierea de către CNAIR a contractului pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii de pe Autostrada Transilvania. Decizia este executorie, însă poate fi atacată cu apel. De asemenea, a fost suspendată și executarea scrisorii de garanție bancară.

Luni a expirat termenul de notificare dat de instanțele de judecată în cazul Straco Grup SRL, societatea care construiește lotul 4 al Autostrăzii A3, între localitățile Chețani și Câmpia Turzii. Compania este în mijlocul unui proces de faliment în care mai apar Unicredit Bank SA (contestator) și CITR Filiala București SPRL, administrator judiciar al Straco Grup SRL (intimat).

Lucrările pe lotul Chețani – Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania sunt finalizate în proporție de o treime, potrivit informațiilor de pe site-ul CNAIR.

Contractul a fost reziliat de CNAIR pe 11 martie. Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunța că progresul în ultimele 5 luni a fost de doar 1%. „Cu lucrări începute în anul 2016, dar ajunse în 2021 abia la stadiul de sub 40%, nu putem face performanță în dezvoltarea infrastructurii și a României. Progresul în ultimele 5 luni a fost 1%. CNAIR a reziliat astăzi contractul”, anunța Cătălin Drulă.

Ne puteți urmări și pe Google News

CNAIR a notificat Straco pe 11 martie în vederea rezilierii contractului .Antreprenorul nu a respectat șantierul

„Joi, 11.03.2021, CNAIR a notificat Antreprenorul Asocierea SC Straco Grup SRL – SC Total Road SRL – SC Specialist Consulting SRL în vederea rezilierii contractului „Proiectare și Execuţie pentru Realizarea Autostrăzii Brașov-Târgu Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 2A: Ogra-Câmpia Turzii, Lotul 3: Chețani-Câmpia Turzii, km 21+500-km 37+191".

Decizia rezilierii acestui contract este consecința faptului că Antreprenorul nu a respectat un număr de 3 înștiințări de remediere și a abandonat șantierul.

Precizăm că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%. Iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%, Antreprenorul înregistrând un progres de aproximativ 1% în ultimele 5 luni.

Menționăm că rezilierea efectivă intră în vigoare în 14 zile de la notificarea Antreprenorului. După rezilierea contractului, CNAIR va elabora o nouă documentație de atribuire în vederea relicitării acestui contract pentru finalizarea lucrărilor de construcție a acestui sector de autostradă", a anunțat instituția pe site-ul propriu.

Straco, un scandal fără sfârșit

Așa cum relata Gazeta de Cluj, pe autostrada A3, care ar lega majoritatea județelor din vestul și nord-vestul Transilvaniei, pe tronsonul care se întinde de la Chețani la Câmpia Turzii, Straco a încurcat graficul lucrărilor. Potrivit publicației clujene, liderii Straco Grup sunt cunoscuți ca “regi ai asfaltului”. Firma a fost implicată în mai multe scandaluri și a avut de-a face cu mai multe tribunale.

Formal, asociația e administrată de administratorul special Mihai Ghidineci. Este declarată de ceva vreme în insolvență și se află în proces de restructurare, relata Gazeta de Cluj în octombrie 2020. „Pachetul majoritar al firmei este deținut de  frații Traian și Alexandru Horpos. Cel din urmă a fost implicat în mai multe controverse cu fostul președinte al Republicii Moldova, Sergiu Lucinschi. Drumarii au intrat în insolvență începând cu anul 2015. După ce, în 2014, au reușit să câștige licitația pentru lotul de autostradă Chețani- Câmpia Turzii. Adică aproape 15 km de autostradă ce ar trebui dați în folosință la începutul anului 2022", nota publicația.

7 firme au cerut falimentul Straco. Subcontractorii spun că sunt în grafic

Există 7 solicitări de faliment înaintate din partea unor firme cu restanţe mari la plată din partea Straco, mai relatează Gazeta de Cluj. Tot în toamna lui 2020, reprezentantul Baxom SRL, subcontractorul pe partea de structuri și fundament, a anunțat că firma a finalizat lucrarea sa în proporție de 68%. Acesta a precizat că Straco nu a asigurat până la acel moment materialele necesare. Marea majoritate a lucrărilor au fost făcute în ritm de melc.