RAR Auto-Pass, registrul care i-a speriat pe șoferi. Ce înseamnă, de fapt, acest document. Explicațiile unui expert

RAR Auto-Pass, registrul care i-a speriat pe șoferi. Ce înseamnă, de fapt, acest document. Explicațiile unui expertMașini. Sursa foto: Razvan Valcaneantu

Din toamna anului 2024, vânzarea unei mașini în România, înmatriculată sau nu, se va face doar alături de un certificat RAR Auto-Pass, care va oferi informații clare despre istoricul autovehiculului. Ce date va conține, de fapt, acest document și ce obligații au proprietarii de service-uri auto.

Proiectul promulgat de Klaus Iohannis prevede ca mașinile la mâna a doua să nu mai poată fi vândute fără un aviz emis de Registrul Auto Român (RAR). Este vorba despre un registru, în care autoritatea va colecta datele obținute în urma verificărilor ITP.

Proiectul de lege prevede obligații și pentru proprietarii de service auto. Ei trebuie să transmită către RAR informații despre numărul de kilometri indicați de odometrul mașinii și datele privind implicarea vehiculului într-un eveniment rutier.

Totodată, agenții economici vor furniza și informații legate de reparațiile efectuate asupra mașinilor aduse în service-urile pe care le dețin, potrivit Promotor.

Inițiatorii proiectului de lege adoptat pe data de 25 aprilie 2023 de Camera Deputaților susțin că, cu ajutorul RAR Auto Pass, vor elimina tentativele de fraudare legata de numărul de kilometri parcurși și cumpărătorul unei mașini second hand va avea la dispoziție toate datele legate de intervențiile din service. Același proiect de lege mai vreme că orice intervenție asupra odometrului este interzisă și va fi sancționată dacă se constată modificări.

Ce este RAR Auto-Pass și ce date sunt trecute în el

Proiectul de lege însărcinează Registrul Auto Român să înființeze și să gestioneze un registru electronic al istoricului vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrate în România. În acest registru autoritatea va colecta datele obținute în urma verificărilor ITP. De asemenea, vor fi trecute și informații despre numărul de kilometri indicați de odomentrul mașinii și dacă aceasta a fost implicată în vreun incident rutier, informații pe care samsarii încearcă să le ascundă de cumpărător. În registru vor fi menționate și reparațiile efectuate asupra mașinilor aduse în service-urile autorizate.

După ce toate aceste date vor fi introduse în registrul electronic al istoricului vehiculelor rutiere, Registrul Auto Român va elibera la cerere un certificat denumit RAR Auto-Pass cu toate informațiile despre mașina second hand oferită la vânzare.

Certificatul va fi emis în urma plății unei taxe și are o valabilitate de 60 de zile de la eliberare. Documentul RAR Auto-Pass este valabil doar pentru o singură înmatriculare a unui autoturism la mâna a doua.

Titi Aur susține că RAR Auto-Pass va fi de bun augur

Pilotul de raliu susține că proiectul de lege, odată intrat în vigoare, va fi de bun augur. Titi Aur a amintit de mașinile făcute din bucăți și despre alte nereguli practicate de samsarii de autovehicule din România.

„Ar fi o măsură bună, pentru că sunt foarte multe maşini traficate. Maşină traficată înseamnă, o dată, kilometrajul dat înapoi. Dacă s-ar face această urmărire a kilometrajului şi s-ar da acel certificat ai avea o garanţie în plus că nu a fost dat înapoi.

Mai vorbim despre acele maşini făcute din bucăţi. Adică se aduce de afară, de obicei, o maşină lovită grav în faţă şi o maşină, acelaşi model, lovită grav în spate iar din două maşini se face una. Asta înseamnă, de multe ori, reparaţii neconforme iar maşina nu mai e atât de sigură. O maşină care a fost cotată cu 4 sau 5 stele ca şi siguranţă în caz de impact (lateral, faţă, spate) nu mai are acelaşi grad de siguranţă pentru că nu se respectă procedurile tehnice ca sudura, asamblarea, iar piesele sunt, practic, improvizate şi când te uiti pe exterior... nu vezi.

A treia variantă: o maşină, după un accident, ar trebui să fie analizată de nişte specialişti care să spună dacă maşina intră la casare sau se poate repara. Dar, dacă se repară, să se facă în anumite condiţii dintr-o listă obligatorie, şi aici mă refer la cazul când un accident avariază partea de structură de rezistenţă”, a explicat Titi Aur la „DC Conducem”.

Ne puteți urmări și pe Google News