Atenţie ce cumperi: 8 din 10 maşini din România au kilometrajul „aranjat”!
- Dinu Boboc
- 16 decembrie 2015, 13:34
Problema numărului de kilometri nereal al mașinilor second hand aflate la vânzare în România este una endemică şi generează o groază de probleme tehnice și financiare pentru cumpărători.
Circa 80% dintre mașinile rulate aflate la vânzare în țară au intervenții asupra kilometrajului, conform estimărilor InspectorAuto.ro, iar cu un nivel al înșelăciunii aflat la cote atât de ridicate se impun măsuri simple și eficiente de limitare a fenomenului. Un exemplu este modelul belgian de verificare a numărului de kilometri pentru mașini, plus alte măsuri conexe.
Greşeli fatale
”Datul kilometrajului înapoi generează două mari probleme: Pe de o parte uzura reală a mașinii nu este cunoscută, iar pe de alta dealerii de mașini rulate nu au cum să facă față concurenței neloiale pe care le-o fac samsarii prin vanzarea masinilor la preturi mult mai atractive deoarece kilometri sunt dați înapoi și pentru că nu au nicio obligație privind garanția sau plata taxelor. În final au de pierdut clientul final și economia țării, adică, în cele din urma, tot clientul de bună credință”, a declarat Mihai Cune, fondator si director general al InspectorAuto.ro. Prima dintre probleme afectează grav cheltuielile cu reparațiile și întreținerea unei mașini, dar chiar și siguranța transportului cu o astfel de mașină. Numărul de kilometri reprezintă un indicator al uzurii tuturor componentelor unei mașini. Fiecare piesă este proiectată să aibă o anumită durată de exploatare, iar mecanismele mai complexe (motor, cutie de viteze, distribuție, etc...) au intervale de service specifice. În lipsa unui număr de kilometri real, utilizatorul mașinii riscă să o întrețină necorespunzător și să ajungă să aibă probleme tehnice majore, costisitor de remediat. În cazuri extreme, o distribuție motor neînlocuită la timp poate genera situații fatale dacă cedează într-o depășire, spre exemplu.
O problemă care afectează economia ţării
A doua problemă afectează serios economia țării. În România au fost importate în 2014 circa 220.000 mașini rulate, dintre care se estimeză că doar aproximativ 30% pentru uzul propriu, iar restul de 70% au fost revândute, fiind din start importate pentru a fi comercializate. În cazul în care acest comerț ar fi fost făcut de dealeri auto, nu de persoane fizice, s-ar fi generat locuri de muncă și venituri la bugetul de stat, cu beneficii pentru economia țării și pentru fiecare dintre noi. Sumele colectate doar din plata TVA pentru aceste mașini comercializate pe pesoană fizică s-ar ridica la circa 159 milioane euro, luând în calcul un preț mediu de 5000 euro per mașină. Adică aproape cât a colectat statul din Timbrul de Mediu în 2014. Deci o reglementare a comerțului cu mașini rulate făcut de persoane fizice poate duce la o relaxare a fiscalizării asociate autovehiculelor în general și, de ce nu, la scăderea sau anularea timbrului de mediu.
Modele de urmat din Uniunea Europeană
”Propun implementarea modelului belgian și în România. Car Pass este la bază un ONG care implementează decizia Guvernului prin care fiecare service sau centru de inspectie tehnica periodică (ITP) este obligat să transmită către Car Pass numărul de kilometri ai mașinii de fiecare dată când aceasta intra la ei în unitate”, a declarat Mihai Cune, fondator si director general al InspectorAuto.ro. Altă măsură, ce poate fi văzută ca fiind complementară cu prima, este scoaterea în afara legii a ajustărilor de kilometraj, precum și interzicerea comerțului cu echipamente dedicate strict acestei operațiuni. De asemenea, pe contractele de vânzare-cumpărare ar trebui să devină obligatorie menționarea numărului de kilometri, iar vânzătorul să răspundă patrimonial sau penal în cazul în care se dovedește că înșelat cumpărătorul. Datele centralizate de Car Pass arată cifre îngrijorătoare, iar aceste informații dezvăluie deocamdată mult prea puțin din adevărata dimensiune a problemei existente la nivel European. Pentru Belgia organizația arată că la un Mercedes-Benz Clasa C 220 CDI din 2005 kilometrajul a fost dat înapoi de la 585.844 km la 167.562 km, o diferență de 418.282 km. Această mașină veche de 10 ani bate orice record cunoscut de dare a kilometrajului înapoi, dar nici autovehiculele mai noi nu fac excepție. Spre exemplu, la un Opel Vivaro din 2012, kilometrajul a fost dat înapoi cu 304.029 km, de la 363.690 km la 49.326 km.