Atac naţionalist la ICR

Atac naţionalist la ICR

Preşedintele Senatului, Nicolae Văcăroiu, a solicitat Comisiei de cultură să declanşeze o anchetă privind activitatea Institutului Cultural Român (ICR), condus de Horia-Roman Patapievici.

Decizia a fost luată „în urma celor semnalate pe mai multe canale, inclusiv în presă, în legătură cu expoziţia organizată de ICR la New York“. Scandalul s-a declanşat printr-un articol din publicaţia „New York Magazin“, o revistă a unor cercuri naţional-comuniste din exilul românesc, care ataca într-un mod violent expoziţia „Freedom for Lazy People“, vernisată pe 18 iunie la ICR New York, acuzând-o de obscenitate şi antisemitism.

„Alarmă falsă“

Semnatarul articolului, John Gabrian Marinescu, acuza, printre altele, obiectele artistice expuse ca fiind expresii ale „sexului şi ale actului împreunător în sine“, iar svastica ştanţată pe pulpa unei jucării tip „My Little Pony“ o considera o dovadă de antisemitism (toate jucăriile din această serie au un mic tatuaj dorsal, ca un certificat de originalitate, deci ironia autorului era evidentă). În replică, ICR New York (ICRNY) a prezentat expoziţia de street art a celor trei artişti: IRLO, Omar şi Nuclear Fairy (acuzaţi de John Gabrian Marinescu şi Robert Horvath că au nume care „nu sună a fi tradiţionale româneşti“, deşi în mod clar e vorba de nişte pseudonime) ca fiind una de succes în mediile artistice americane. ICRNY a primit numeroase reacţii pozitive, atât din partea presei, cât şi a vizitatorilor.

Ne puteți urmări și pe Google News

Pe data de 25 iulie, Robert Horvath, colaborator al publicaţiei „New York Magazin“ (în care semnează colaboratori ai revistelor „România Mare“ şi „Tricolorul“, cum ar fi „ilustrul“ Ion Coja), a sesizat poliţia americană sub pretextul că expoziţia găzduită de Galeria Română are un caracter antisemit. La solicitarea lui Horvath, ofiţerii NYPD au vizitat expoziţia şi au înregistrat sesizarea drept „alarmă falsă“.

Într-un film pus la dispoziţie de ICR, autorul plângerii, Robert Horvath - care, conform instituţiei, „perturbă de mai bine de doi ani activitatea ICR New York de pe o poziţie extrem naţionalistă“ -, susţine că ICRNY „face jocurile comunităţii evreieşti“. De data aceasta, Horvath a acuzat, dimpotrivă, că ICRNY exhibă atitudini antisemite. Pe 23 iulie, ICRNY a primit un telefon din partea lui Horvath, în care a fost anunţat că următorul editorial din „New York Magazin“ se va concentra asupra etniei cetăţenilor români invitaţi în cadrul programelor sale: „în 2008 nu aţi invitat decât evrei, maghiari şi alţi neromâni“, a afirmat Horvath.

Preşedintele Comisiei de cultură a Senatului, Adrian Păunescu, este cunoscut ca unul dintre „corifeii“ ideologiei naţional-comuniste, dezvoltate în „Epoca Ceauşescu“, expresia fiind lansată chiar de Păunescu. Contactat de EVZ, Păunescu a garantat că opiniile sale nu vor influenţa ancheta. „Comisia se va întruni, probabil, de-abia la începutul lunii viitoare. Ancheta doreşte să lămurească lucrurile asupra cărora au fost reacţii de toate felurile, cu deosebire negative“, a spus Păunescu.

REACŢIE

„Suntem în plin naţional-comunism“ Scriitorul Nicolae Manolescu, care a cunoscut din proprie experienţă ravagiile produse de ideologia naţional-comunistă în România, a declarat pentru EVZ: „Mi se pare că în sfârşit ICR New York a ieşit cu nişte lucruri mai puţin provinciale, mai neconvenţionale. Sunt făcute cu umor, cu ironie. Tot scandalul a plecat de la svastică. Culmea, autorilor articolului ar fi trebuit să le placă, fiind naţional-comunişti şi legionaroizi. Este situaţia unei mari părţi din diaspora americană, gen Gabriel Stănescu & Co. Ne aflăm în plin naţional-comunism, iar modelul este cel patentat încă din anii ’50, de a cere opinia unor oameni care nu se pricep la artă şi cultură. În toată lumea, expoziţiile sunt pline de svastici, şi nu se mai scandalizează nimeni“.

Citiţi şi:

MIHĂIEŞ: Văcăroiu contra USA

HERTA MÜLLER: De ce nu se poate purta în România o discuţie civilizată Scandal românesc cu Securişti, svastică şi sex, la Berlin şi New York

MARIE-LOUISE PAULESCU: Scandalul nu e în ponei roz cu zvastică, ci în noi