Atac cibernetic pe scară largă în România. Atenție la SMS-urile care anunță mesaje de la cei dragi. Ce trebuie să faceți dacă ați fost atacat
- Simona Suciu
- 27 aprilie 2022, 21:49
Foarte mulți români au primit în ultimele zile SMS-uri ciudate care anunțau mesaje de la persoane dragi. Cei care le-au accesat și-au expus toate datele pe care le aveau în telefonul mobil. Specialiștii recomandă la revenirea la setările din fabrică și au câteva sfaturi pentru a contracara acțiunile hackerilor.
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) anunță că în perioada sărbătorilor mulți români au primit SMS-uri capcană și au accesat un link periculos care le permite hackerilor să aibă acces la telefonul lor. Și poliția a anunțat că această campania agresivă de SMS-uri este un atac cibernetic pe scară largă.
„În cadrul campaniei cu sms-uri capcană lansate de atacatori în perioada Paştelui, unii utilizatori au raportat către Directorat faptul că, după ce au accesat link-ul din mesaj au descărcat şi instalat o aplicaţie maliţioasă pentru Android, denumită 'Voicemail'. Ulterior, această aplicaţie cerea multiple permisiuni, care, odată acordate, permiteau atacatorilor să spioneze utilizatorul şi să extragă date sensibile legate de activitatea lui pe dispozitiv”, a transmis, miercuri, DNSC într-un comunicat de presă.
Cum scăpați de aplicația periculoasă
Cei care au accesat linkul și au instalat aplicația trebuie să revină la setările din fabrică ale telefonului. „În cazul în care aţi instalat şi acordat permisiuni multiple unei astfel de aplicaţii, recomandăm să folosiţi o soluţie de securitate pentru eliminarea acesteia sau să reveniţi la setările din fabrică ale dispozitivului. Nu uitaţi înainte să faceţi un back-up pe o sursă externă a datelor esenţiale pentru dvs. (contacte, imagini, videoclipuri, etc.), pentru a nu le pierde“, se mai arată în comunicat.
Sfaturi pentru siguranța cibernetică
Specialiştii au transmis și mai multe recomandări menite să ajute utilizatorii să nu devină victime ale hackerilor:
Evitaţi accesarea link-urilor şi deschiderea ataşamentelor provenite din surse necunoscute;
Acordaţi permisiuni aplicaţiilor mobile în mod punctual şi în funcţie de necesităţi;
Verificaţi şi gestionarea periodică a permisiunilor aplicaţiilor mobile;
Utilizaţi soluţii antivirus şi actualizaţi constant semnăturile acestora (update);
Activaţi opţiunea de verificare a securităţii aplicaţiilor mobile instalate şi a opţiunii de blocare a celor din surse necunoscute;
Actualizaţi sistemul de operare la ultima versiune compatibilă cu sistemul utilizat;
Dacă realizaţi că aţi căzut victimă acestui tip de atac evitaţi cu orice preţ autentificarea pe conturi fără a realiza o resetare din fabrică a dispozitivului sau recuperarea datelor dintr-un backup creat după instalarea aplicaţiei maliţioase!
În cazul în care v-aţi autentificat pe anumite conturi, după ce aţi acordat permisiuni unei astfel de aplicaţii maliţioase, recomandăm să vă schimbaţi parolele corespondente şi să activaţi autentificarea multifactorială (2FA), acolo unde este posibil. Dacă aţi folosit date de card, contactaţi imediat banca pentru raportarea problemei şi înlocuirea cardului, dar şi a datelor de autentificare dedicate serviciului de internet banking.