Armata Română, lăsată iar în fundu’ gol. 2% din PIB şi dotări inexistente cu tehnică militară

Armata Română, lăsată iar în fundu’ gol. 2% din PIB şi dotări inexistente cu tehnică militară

După ce 2018 s-a dovedit a fi un alt an dezastruos pentru dotarea armatei române, MApN nereuşind să ducă la bun sfârşit nicio achiziţie majoră de tehnică militară, în ciuda alocării unui procent de 2% din PIB pentru Apărare, nici 2019 nu se arată, încă din primele zile, a fi mai bun. Deja două licitaţii, cea pentru achiziţionarea corvetelor şi cea pentru camioane, fiind ratate în doar ultimele zile. Având în vedere prelungirea procedurilor, cel mai probabil, în momentul în care va intra în dotarea militarilor, tehnica va începe să fi e deja uzată moral.

Luni s-a aflat că licitaţia pentru achiziţionare de către Armata României a 3000 de camioane, cu o valoare estimată de 3,4 miliarde de lei, a fost anulată de Tribunalul Bucureşti. Consorţiul format din Rheinmetall MAN şi MHS Truck&Bus SRL a depus la instanţă o contestaţie la finalul lui noiembrie 2018 prin care cere anularea şi repetarea procedurii, acuzând Ministerul Apărării că a întocmit caietul de sarcini în favoarea firmei italiene Iveco. La această licitaţie au fost validaţi doi producători: Iveco Defence şi consorţiul Rheinmetall MAN şi MHS Truck&Bus SRL. Armata a mai cumpărat 173 de autocamioane militare de la Iveco Defence Vehicles, în valoare de 128 de milioane de lei. Licitaţia a fost lansată în august 2017, iar câştigătorul a fost anunţat la sfârşitul lunii ianuarie anului trecut. Însă, livrarea camioanelor fusese anunţată de Iveco cu o lună înainte de aflarea oficială a rezultatului licitaţiei.

Potrivit surselor Evenimentul zilei, Consorţiul Rheinmetall MAN Military Vehicles GMBH - MHS Truck&Bus SRL a depus contestaţie în data de 02.11.2018, într-un litigiu privind achiziţiile publice. Contestaţia a fost înregistrată la Tribunalul Bucureşti, la Secţia a II-a Contencios Administrativ şi Fiscal, numărul dosarului fiind 36773/3/2018. Aşa cum reiese din informaţiile publice afişate la Tribunalul Bucureşti, instanţa a anunlat întreaga procedură de achiziţie publică restrânsă având ca obiect încheierea acordului/acordurilor – cadru de furnizare a produselor „Platforme de transport auto, multifuncţionale – pe roţi” şi dispune reluarea acesteia cu respectarea dispoziţiilor legale incidente, precum şi a considerentelor prezentei hotărâri judecătoreşti. Potrivit unor surse judiciare, recursul se va judeca în data de 23 ianuarie 2019.

Contactaţi de Evenimentul zilei, reprezenţii MHS Truck&Bus SRL s-au abţinut de la comentarii. „În momentul de faţă, nu comentăm subiectul”, ne-a declarat Claudia Iordache, CEOul companiei. Până la închiderea ediţiei, reprezentanţii Ministerului Apărării nu au făcut nici o precizare pe marginea subiectului.

 

Suspiciuni rezonabile în privinţa corvetelor

Vineri, secretarul de stat pentru Armamente, Andrei Ignat, responsabil cu derularea procedurii de achiziţie aferentă Programului de înzestrare esenţial „Corvetă multifuncţională”, a prezentat ministrului Apărării Naţionale faptul că Departamentul pentru Armamente, prin semnătura sa, a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel, în temeiul unor suspiciuni rezonabile privind derularea în deplină legalitate a procedurii, de natură să afecteze realizarea interesului naţional de securitate în ceea ce priveşte Programul de înzestrare esenţial „Corvetă multifuncţională’”. Drept urmare, MApN a anunţat că procedura de achiziţionare a corvetelor a fost suspendată.

Ministrul Apărării Naţionale, Gabriel Leş, a afirmat, sâmbătă, că nu au existat presiuni politice care l-au determinat să amâne licitaţia pentru achiziţia de corvete. Gabriel Leș a afirmat că au apărut suspiciuni că achiziționarea noilor corvete ar putea afecta interesul național de securitate: „Sunt două motive pentru această suspendare: Primul, șeful Departamentului pentru Armamente a sesizat Parchetul Militar, pentru că are suspiciuni rezonabile că interesul național de securitate ar putea fi afectat, dacă procedura de achiziție continuă. Iar cel de-al doilea: Șantierul Naval Constanța, care s-a asociat cu francezii de la Naval Group, a început un proces în care cere anularea licitației. Licitația trebuia încheiată încă de anul trecut, însă a fost amânată de mai multe ori. Este vorba despre 4 corvete ultramoderne în valoare totală de 1,6 miliarde de euro. Trei mari companii internaționale cu experiență au intrat în cursă: Damen din Olanda, Fincantieri din Italia şi Navalgrup din Franţa.

Nu mă bucur că există o astfel de poziție. Am văzut că s-au țesut tot felul de scenarii privind această procedură de achiziție. Nu sunt adevărate, din toate informațiile pe care le dețin. Aici discutam de un interes național, de securitate și interesul României în a achiziționa această capabilitate. Poziția MApN e doar pentru a ne asigura că această procedură s-a făcut în deplină legalitate.

Noi avem cei 2%. Ideea e ca această achiziție să se facă în deplină legalitate și să putem face un transfer de tehnologie pentru că așa cum spun de multe ori e ușor să cheltui bani, dar ar fi foarte important să putem face și un transfer tehnologic ca să existe în România capabilități necesare şi pentru mentenanță şi pentru alte lucruri”.

Ministrul a fost întrebat dacă este vorba despre presiuni politice, acesta a afirmat: „Nu, nu. Este vorba de o capabilitate militară. Ministerul Apărării Naționale, inclusiv șeful SMG, nu are atribuții în acest proces. E departamentul pentru armamente și mă îndoiesc că cineva, la 1,2-1,6 mld. de euro la o astfel de achiziție, poate să facă presiuni pentru că îți pui semnătura pe o astfel de achiziție”.

 

Câştigătorul contestă

Iniţial proiectul fusese câştigat de Asocierea dintre Naval Group Franţa şi Şantierul Naval Constanţa pentru că au oferit preţul cel mai mic, dar lucrurile au luat o turnură ciudată în ultimele două luni şi balanţa urma să fie înclinată spre Ficantieri din Italia, a scris revista Capital. Important este că Asocierea dintre Naval Group Franţa şi Şantierul Naval Constanţa a fost eliminată din ecuaţie după ce câştigase deja sau cel puţin asta indicau toate datele. Şantierul Naval Constanţa a solicitat pe 19 octombrie 2018, în instanţă, anularea licitaţiei, sub pretextul că nu respectă cadrul legal în domeniu şi încalcă normele europene privind achiziţiile publice. Următorul termen de judecată este pe 16 ianuarie. Şantierul Naval Constanţa a încheiat, în aprilie 2018, un acord de asociere cu Naval Group din Franţa pentru a participa la procesul de achiziţie al programului de corvete multifuncţionale lansat de Guvernul României. La procesul de achiziţie mai participă Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia).

 

Firmele implicate ies la rampă

După ce ministrul Apărării a anunţat suspendarea programului de înzestrare cu corvete, fimele implicate au început să iasă cu precizări. Compania Damen a precizat că, până în prezent, nu a primit informaţii oficiale de la autorităţile române privind suspendarea licitaţiei de corvete multifuncţionale. „Suntem disponibili pentru clarificări suplimentare, iar Damen va coopera pe deplin şi în mod transparent cu autorităţile române în această chestiune, dacă ni se va cere. Susţinem pe deplin autorităţile române în desfăşurarea investigaţiei privind informaţiile prezentate în mod repetat de o parte a presei româneşti şi care ar putea fi considerate confidenţiale”, a precizat compania, într-un comunicat.

La rândul ei, compania Fincantieri arată că şi-a mandatat, deja, avocaţii să acţioneze pentru a-i proteja imaginea şi integritatea. „Compania, care dintotdeauna s-a angajat să respecte cu stricteţe procedurile de licitaţie în conformitate cu normele, nu a primit, până în prezent, nicio comunicare oficială din partea autorităţilor competente cu privire la valoarea ofertelor licitaţiei (...) În cazul în care aceste zvonuri, prezentate în mod repetat de presă, ar fi confirmate, ne-am confrunta cu o situaţie de extremă gravitate, cu siguranţă de natură penală, deoarece ar însemna că informaţii secrete ar fi fost dezvăluite către mass-media înaintea celorlalte părţi”, a transmis compania.

 

Hotărârea cuplului Cioloş-Motoc, declarată ilegală de Dragnea

Acesta este al patrulea an de proceduri de când România a început negocierile pentru o nouă capacitate navală de apărare, iar 2019 ar fi fost anul în care am fi sărbătorit lansarea primei nave, în locul acestei suspendări. Astfel, în loc de lansarea primei nave Sigma pentru marina română, inginerii români de la Șantierul Naval Damen Galați au sărbătorit la finalul anului trecut lansarea unei corvete Sigma pentru marina mexicană, unde au avut o contribuție directă. Acesta a fost a 10-a navă Sigma construită de Grupul Damen. Guvernul Cioloş a adoptat, pe 29 noiembrie 2015, HG 906/2016 privind aprobarea circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului strategic de înzestrare „Corveta multifuncţională”. „Prin actul normativ adoptat, Cabinetul a aprobat circumstanţele şi procedura specifică aferentă programului strategic de înzestrare «Corveta multifuncţională » în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA - proiect 10514, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., precum şi a suportului logistic iniţial. Valoarea estimată a programului, pe întreaga perioadă de şapte ani, este de 1,6 miliarde euro (cu TVA), sumă în care sunt cuprinse şi achiziţia muniţiilor şi suportul logistic iniţial, care include şi instruirea echipajelor”, anunţa Guvernul Cioloş, în care ministrul Apărării era Mihnea Motoc.

 

Trei oferte şi multe suspiciuni

Trei giganți internaționali au depus oferte pentru corvetele respective, dar și pentru modernizarea celor două fregate din dotarea Forțelor Navale Române. Este vorba despre:

1. Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța – 1,2 mld euro

2. Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, Olanda – 1,255 mld euro

3. Fincantieri SpA, Italia – 1,344 mld euro

Comisia de evaluare a stabilit inițial că toți ofertanții îndeplinesc condițiile tehnice stipulate in caietul de sarcini. Criteriul de departajare a fost considerat prețul cel mai scăzut și astfel asocierea Naval Group, Franța – Șantierul Naval Constanța era desemnată câștigătoarea licitației.

Comunicarea rezultatului, însă nu s-a mai întâmplat, deși legal termenele trebuiau respectate. Termenul inițial a fost 31.10.2018 , amânat pentru 15.11.2018, ulterior pentru 26.11.2018, și, în prezent, 12.01.2019.

Mai multe surse au declarat pentru revista Capital că motivul pentru care au existat toate aceste întârzieri ar fi unul politic. Mai exact, că Liviu Dragnea ar fi făcut presiuni prin diverși oameni cheie din PSD pentru ca licitația să fie câștigată de italienii de la Fincantieri SpA, cei care au depus cea mai scumpă ofertă. Pretextul utilizat ar fi unul de ordin tehnic. Termenul de livrare al olandezilor de la Damen și al italienilor de la Ficantieri ar fi mult mai favorabil și astfel Naval Group ar fi eliminat din ecuație. Pentru ca acest lucru să se întâmple s-a înființat și o Comisie de audit a procedurii de licitație (condusă de colonelul Adrian Pungă), care ar avea drept obiectiv anularea licitației inițiale.

 

Şoimul a zburat de la israelieni

Un alt scandal se arată la orizont după ce Avioane Craiova SA a convocat Adunarea Generală a Acţionarilor pe 13 februarie pentru aprobarea contractării de servicii de asistenţă juridică pentru reprezentarea în instanţă privind contestaţia formulată de compania Elbit Systems Ltd. împotriva Procedurii de selecţie a furnizorului de avionică din cadrul programului pentru „Modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea MAPN în configuraţia IAR-99 Super-Şoim”.

Experţii în domeniu au concluzionat, după apariţia acestui anunţ pe 10 ianuarie, că modernizarea avioanelor IAR99 va fi facută nu cu avionică de la Elbit, cum este dotat acum IAR 99 – Şoim, ci cu un alt partener.

Compania israelină Elbit Systems operează în România de mai bine de 25 de ani și este un furnizor tradițional al Ministerului Apărării Naționale, având o strânsă colaborare și cu alte companii locale din domeniul apărării. În tot acest timp, Elbit Systems a derulat programe ample dedicate forțelor terestre române, de modernizare a avioanelor de luptă sau a furnizat soluții pentru forțele navale.

 

Fifor optimistul

Ministrul Apărării, Mihai Fifor, declara, în iulie anul trecut, despre modernizarea avioanelor IAR 99 Şoim: „În mai puțin de două săptămâni vom putea lansa negocierile cu fabrica de avioane de la Craiova pentru a putea să avem un contract să începem modernizarea celor 21 de aparate IAR 99 Șoim pentru ca acestea să devină aparatul școală pentru piloții de F-16”. La acel moment, el mai spunea că România va mai cumpăra încă cinci avioane F-16 de la Portugalia, patru aparate cu comandă simplă și unul cu dublă comandă, iar decizia va fi trecută într-un proiecte de lege al Guvernului până la finalul anului. „Va urma ca în perioada viitoare să discutăm și despre celalalte 36 de aparate F-16 pe care ne dorim să le achiziționăm. Sunt mai multe posibilități luate în calcul, ne-am adresat mai multor state care au în dotare F-16 și care pot disponibiliza aceste aparate, fie că discutăm despre Statele Unite, fie că discutăm de Israel sau Grecia”, a declarat Fifor