Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) din Republica Moldova a primit petiții de la mai mulți consumatori ai serviciului public de alimentare cu apă, cu privire la calitatea neconformă a apei potabile furnizate de operatorii din mai multe localități, în special, rurale.
În multe localități rurale, spun reprezentanții ANRE, reieșind din infrastructura existentă, consumatorilor le este livrată doar apă tehnologică, care nu este potabilă și este interzisă pentru consum uman. Apa tehnologică este destinată pentru stropitul străzilor și al spațiilor verzi, spălarea piețelor și a străzilor, spălarea periodică a sistemului de canalizare, spălarea autovehiculelor și consumul tehnologic al unităților industriale.
Apa potabilă în Republica Moldova, un pericol
În conformitate cu Legea nr. 303/2013 privind serviciul public de alimentare cu apă și de canalizare, apa potabilă distribuită consumatorilor trebuie să întrunească condițiile de potabilitate prevăzute în normele tehnice și în reglementările legale în vigoare.
”Cu regret, constatăm că, din lipsă de informare unii consumatori consumă apa tehnologică. Astfel, consumul de apă nepotabilă poate avea efecte adverse asupra sănătății.
Una din condițiile de bază ale licenței pentru activitatea de furnizare a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare este respectarea cerințelor normative de calitate pentru apa potabilă. În acest sens, operatorii titulari de licențe sunt atenționați că, în cazul în care nu vor respecta condițiile de licențiere și actele normative în domeniu, ANRE va iniția procedura de atragere la răspundere contravențională sau suspendare/retragere a licenței”, au transmis reprezentanții ANRE printr-un comunicat de presă.
Recomandările ANR
Activitatea operatorilor nelicențiați este monitorizată de către autoritățile administrației publice locale, care trebuie să întreprindă toate măsurile legale corespunzătoare în vederea asigurării calității apei potabile furnizate de către operatori. În cazul neconformării acestora trebuie să rezoluționeze contractul de delegare și, fie să delege serviciul public altui operator, fie să organizeze direct serviciul public prin structuri ale autorităților administrației publice locale.
”Ținând cont de atribuțiile ANRE stabilite prin lege, privind monitorizarea activității operatorilor și de protecție a consumatorilor, precum și în vederea soluționării situațiilor descrise în petițiile recepționate, cu privire la calitatea apei potabile furnizate consumatorilor, ANRE a sesizat Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) în scopul elucidării faptelor reclamate de către consumatori și verificarea calității apei potabile.
Urmare a investigațiilor de laborator efectuate, ANSP a emis prescripții privind înlăturarea încălcărilor și a aplicat sancțiuni financiare conducătorilor întreprinderilor, sub formă de amenzi contravenționale pentru încălcările constatate în exploatarea sistemelor de alimentare cu apă”, se mai arată în comunicatul ANRE.
În acest context, ANRE a remis o scrisoare către autoritățile administrației publice locale, prin care a informat cu privire la neconformitățile ce țin de potabilitatea apei și pericolul pe care îl reprezintă acestea pentru sănătatea umană și a recomandat să întreprindă măsurile necesare pentru remedierea cazurilor de neconformitate a calității apei potabile și să informeze consumatorii despre categoria de serviciu prestat.