Antena 1 a bătut Pro TV

Antena 1 a bătut Pro TV

AUDIENŢĂ. Postul din Băneasa i-a ajuns din urmă pe campionii din Pache Protopopescu, şi chiar i-a depăşit pe intervalul orar 19.00-23.00.

Clasamentele de audienţă din luna martie aduc schimbări spectaculoase în peisajul audiovizual românesc, conform cifrelor făcute publice de site-ul www.paginademedia.ro. Principala schimbare înregistrată este trecerea postului Antena 1 în faţa Pro TV-ului, în prime-time, intervalul de maximă audienţă (respectiv orele 19.00 – 23.00).

Astfel, în mediul urban, Antena 1 are 830.000 de telespectatori şi un rating de 7,2%, ceea ce plasează postul din Băneasa pe primul loc în top. Este adevărat că avansul pe care Antena 1 l-a luat faţă de Pro TV este foarte mic, de sub 2.000 de telespectatori (pentru comparaţie, Pro TV, aflat pe locul 2, are 828.000 de telespectatori şi un rating tot de 7,2%), dar „niciodată, cel puţin în ultimii doi ani, Antena 1 nu a obţinut o medie lunară peste Pro TV în Prime-Time”, spune analistul media Petrişor Obae. Premieră pentru ultimii doi ani „Analizând cifrele de audienţă, este pentru prima dată, cel puţin în ultimii doi ani, când Antena 1 reuşeşte să depăşească Pro TV în intervalul de maximă audienţă, chiar dacă diferenţa este extrem de mică. Antena 1 a mai depăşit Pro TV în anumite zile, dar nu la media lunară în Prime Time.

În ultimii doi ani, Antena 1 s-a apropiat cel mai mult de Pro TV în aprilie şi mai 2007, când era la doar 6.000 de telespectatori în urma postului din Pache Protopopescu, referindu-ne la publicul din mediul urban”, spune Petrişor Obae. Important de semnalat, în opinia lui Obae, este că în urmă cu o lună, dacă ne uităm comparativ la audienţele pentru luna februarie, diferenţa dintre cele două posturi rivale era considerabilă, în favoarea postului din Pache Protopopescu. Astfel, în luna februarie, Pro TV avea în prime-time 917.000 de telespectatori, iar Antena 1 – 737.000. Aşadar, o diferenţă de 180.000 de telespectatori despărţea, la înce putul primăverii, în prime-time cele două eterne concurente din lumea televiziunii româneşti. Se poate vedea astfel, mai exact, amploarea efortului pe care postul trustului Intact a trebuit să-l facă pentru a recupera diferenţa.

„Acces Direct”, locomotivă pentru „Observator”

Dacă ne uităm la audienţele medii pentru intervalul întregii zile, Pro TVul rămâne pe primul loc, însă distanţa care îl desparte de concurenţă s-a micşorat semnificativ. Astfel, Pro TV are acum 369.000 de telespectatori, faţă de 382.000 în februarie (aşadar, o uşoară scădere), iar Antena 1 337.000 (faţă de 326.000, luna trecută, deci creştere). Se poate vedea cu uşurinţă că Pro-ul scade, Antena 1 creşte, prin urmare diferenţa pe întreaga zi între cele două canale se micşorează sensibil. Petrişor Obae explică motivele acestei răsturnări de situaţie: „Rezultatele Antenei 1 pot veni dintr-un cumul de factori. „Acces Direct” atrage audienţă pe segmentul orar al emisiunii, denumit, în industria de media şi televiziune, Access Prime Time.

Din punct de vedere strategic, programele difuzate pe acest tronson vin să întărească startul intervalului de maximă audienţă – Prime Time (19.00-23.00). Practic, „Acces Direct” captează o audienţă care să rămână pe post şi la „Observator”. Pe de altă parte, meciurile din Liga I difuzate de Antena 1 au ratinguri consistente. În grilă au apărut, în martie, „Divertis Mall”, „Divertis Mall şi prietenii” şi un nou program, „Bancher sau şomer”, cu audienţe bune. Un alt segment al intervalului de maximă au dienţă al Antenei 1, 22.00-23.00, este întărit de serialul „Fetele marinarului”, urmărit de peste 700.000 de telespectatori.

Teoria relativităţii

„Chiar dacă Antena 1 este pe prima poziţie, distanţa faţă de Pro TV este mică – sub 2.000 de telespectatori. Un rating mai bun nu înseamnă, totuşi, o victorie din punct de vedere comercial, iar meciul greu aici se duce, mai ales într-o perioadă de criză. Posturile TV îşi sortează segmentele de public care le avantajează în faţa publicitarilor. De aceea este foarte important profilul telespectatorilor”, mai spune Obae.

Un alt analist media, Iulian Comănescu, are explicaţii similare pentru „switch”-ul dintre Pro TV şi Antena 1:

„Motivele pentru creşterea Antenei 1 sunt mai multe. Dacă ne uităm în primul rând la grila acestui post, vedem "Fetele marinarului", care conform informaţiilor din postul-mamă este lider pe segmentul 22.00-23.00 cu 7-8 puncte. Mai putem vorbi apoi de access-ul ameliorat de când cu emisiunea lui Mădălin Ionescu, care lansează bine Observatorul de la ora 19.00. Emisiunile de divertisment programate de la ora 20.30 funcţionează destul de bine, e vorba de producţii interne dar şi de longeviva "Din dragoste" a lui Valeriu Lazarov. Apoi mai avem derby-uri cu echipe româneşti, programate atunci când au loc, care la rândul lor atrag audienţă.

Una peste alta e un prime-time fără filme, axat pe divertisment, iar asta înseamnă o investiţie, fiindcă producţii proprii ca "Te pui cu blondele" nu sunt deloc ieftine.

  • Dincolo de investiţii, Antena 1 a câştigat prin constanţă - mizează de mai multă vreme pe acest gen de divertisment şi a avut determinarea de a păstra emisiunile la locul lor în grilă până când s-au "copt" din punctul de vedere al ratingului.
  • Posturile româneşti aruncă de multe ori emisiuni încropite în eter, le ţin câteva ediţii, după care, în lipsa succesului instantaneu, le îngroapă. În America de pildă, lui Jay Leno i-au luat câteva sezoane ca să-l depăşească pe David Letterman, dar NBC a rămas credincios strategiei fixate, cu succes.

A te ţine de o astfel de strategie înseamnă şi să creezi obiceiuri de consum la telespectator. Probabil că acesta poate răspunde în prezent "marţi" la întrebarea: "Când e Mircea Radu?" Până nu demult, numai PRO TV-ul avea acest gen de constanţă şi seriozitate în alcătuirea grilei.

E interesant să vedem şi ce se întâmplă în grila acestuia, ca principal competitor. Cu excepţia lui "Dansez pentru tine", care a fost creat, programat şi crescut exact în maniera descrisă mai sus, şi a imbatabilelor Ştiri PRO TV, avem de regulă filme deloc costisitoare. Săptămâna asta văd că e programată din nou reluarea de la "Academia de poliţie", de exemplu.

Una peste alta, competiţia dintre Antenă şi PRO reflectă tectonica pieţei media. Pe de o parte avem un grup românesc, care plusează pe criză, Voiculescu - şi investiţiile în grilă de la Antena 1 corespund campaniei masive de inserturi din "Jurnalul naţional", "Biblioteca pentru toţi". Pe de altă parte avem un grup străin, orientat către profit, care ţine jos costurile pe criză. Totuşi, micul avantaj de 2.000 de telespectatori pe all urban, obţinut de Antena 1, va stârni o ripostă promptă de la PRO TV. Acesta şi-a fructificat din plin, la vânzările de publicitate, poziţia de lider. Ştim că Time-Warner a anunţat recent o investiţie de 241,5 milioane de dolari în CME, compania-mamă a PRO TV, iar aceşti bani se pot converti şi în programe de calitate în România”.

STRATEGII Public fidel pentru Acasă TV

O figură frumoasă face în mod constant în clasamentele de audienţă postul Acasă TV, care şi-a bazat strategia pe fidelizarea publicului, în principal de sex feminin, cu alte cuvinte ale celor care stau „acasă”. Serialele de succes din ultima vreme, producţii proprii, precum „Inimă de ţigan” şi „Regina”, au contribuit în mod decisiv la „scorul” înregistrat de acasă.

Astfel, pe lunile februarie şi martie, Acasă se menţine pe un onorant loc 3, în prime-time: 558.000, respectiv 513.000 telespectatori (deci, o uşoară scădere). Pe întreaga zi, Acasă are acelaşi loc 3, cu 153.000 de telespectatori, şi aici cu o uşoară scădere. 

CONCURENŢĂ LÂNGĂ PODIUM   Kanal D şi Prima TV, umăr la umăr pentru locul 4

Postul de televiziune Kanal D a înregistrat o importantă ascensiune de la lansarea sa pe piaţa românească, reuşind să se lupte pentru un loc fruntaş într-un Top 5 al audienţelor cot la cot cu televiziuni cu tradiţie în audiovizual. Pentru un post relativ recent înfiinţat, este o performanţă considerabilă, sunt de acord mai toţi specialiştii în media consultaţi de EVZ. Astfel, dacă în luna februarie, Kanal D se situa pe un onorant loc 4 (în prime-time, iar pentru întreaga zi locul 5), pentru luna martie, Kanal D se situează pe locul 5, rămânând deci în selectul Top 5 (pe întreaga zi, coboară pe locul 6).   Deşi este vorba de o coborâre -numărul de telespectatori scade de la 292.000 la 275.000, în prime-time, iar pentru întreaga zi, de la 132.000 la 127.000 telespectatori -, Kanal D reuşeşte să se situeze pe un loc fruntaş, lucru greu pentru o televiziune nouapărută, mai ales că analiştii îi dau şanse pentru a ţinti podiumul clasamentului de audienţă.

“Noră pentru mama”, în preferinţele telespectatorilor

Unul din principalele motive pentru care Kanal face această figură, acum şi în prime-time (fiindcă pe intervalul day-time canalul a fost în permanenţă foarte puternic), sunt show-urile de succes difuzate, în primul rând „Noră pentru mama”, prezentat de Gabriela Cristea. „Cel mai mare succes al nostru este „Noră pentru mama”, un fel de „Big Brother”, dar cu şi mai multă sare şi piper”, spunea, într-un interviu pentru EVZ, Hatice Soysev Kolat, General Manager al postului Kanal D. Principalul concurent al lui Kanal D, în acest moment, pare a fi Prima TV, care a înregistrat „o creştere spectaculoasă: aproape 100.000 de telespectatori în Prime-Time, peste 20.000 pe întreaga zi”, conform opiniei analistului media Petrişor Obae.

Astfel, postul Prima TV a urcat de la 278.000 la 370.000 de telespectatori, în primetime (de la 2,4% la 3,2% rating, „cocoţându-se” de pe locul 5 pe locul 4, în detrimentul lui Kanal D). În ce priveşte întreaga zi, tendinţa se păstrează: Prima creşte de la 106.000 la 128.000 de telespectatori, urcând de pe locul 7 pe locul 5! „Am văzut un interes mai mare pentru emisiunile de divertisment, iar Prima se axează pe divertisment.

„Cireaşa de pe tort” a contribuit mult”, explică situaţia analistul media Petrişor Obae. Cei mici schimbă ierarhia. Un alt lucru spectaculos este semnalat, la rândul său, de www.paginademedia.ro: „postul de copii Jetix a trecut în faţa TVR 2 şi în Prime Time şi pe întreaga zi”. În prime-time, Jetix se plasează pe locul 13, fiind urmat de Antena 2 şi de TVR 2, iar pentru întreaga zi, pe locul 11, fiind urmat de Cartoon Net work şi TVR 2.

PE MALUL BOSFORULUI. Noua serie de candidaţi pentru emisiunea „Noră pentru mama”

Ne puteți urmări și pe Google News