ANAF facilitează schimbul automat de informaţii în domeniul impozitelor directe. O nouă secțiune de pe site-ul instituției dedicată organismelor financiare
- Ionel Sclavone
- 1 septembrie 2022, 23:02
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pune la dispoziţia contribuabililor o nouă secțiune destinată schimbului de informații în domeniul impozitelor directe. Prin intermediul acestei secțiuni, instituţiile financiare din România au acces la o serie de informații care le permit să aplice normele de raportare şi diligenţă fiscală în scopul realizării schimburilor conform tratatelor la care ţara noastră este parte.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) pune la dispoziţie o nouă secţiune dedicată schimbului automat de informaţii în domeniul impozitelor directe. Conform unui comunicat de presă, transmis de ANAF, măsura a fost luată în vederea facilitării conformării cu obligaţiile instituite în sarcina instituţiilor financiare.
„Prin intermediul acestei pagini, instituţiile financiare din România care au obligaţia să aplice normele de raportare şi diligenţă fiscală în scopul realizării schimbului de informaţii în temeiul instrumentelor juridice de drept internaţional la care ţara noastră este parte, au acces la următoarele informaţii: ghiduri care cuprind aspecte detaliate referitoare la Standardul comun de raportare (SCR) şi acordul FATCA; întrebări frecvente şi clarificări legate de SCR şi acordul FATCA; lista partenerilor pentru schimb automat de informaţii cu privire la conturile financiare ale contribuabililor nerezidenţi; alte link-uri utile şi modele de formulare tip «autocertificare»; date de contact”, se arată în comunicatul de presă.
Totodată, în conformitate cu cadrul legal aplicabil, ANAF menţionează că a publicat listele actualizate cu jurisdicţiile participante şi cele care fac obiectul raportării.
Noi modificări la Codul de procedură fiscală
Guvernul a adoptat, în ultima zi a lunii august, un proiect de ordonanță care aduce mai multe modificări Codului de procedură fiscală. Între altele, noile prevederi adoptate conțin reglementări care țin de comunicarea actelor administrativ-fiscale, dar și de controalele derulate de ANAF.
Una dintre modificări vizează publicarea listei cu numele contribuabililor corecți. Practic, autoritățile vor fi obligate să publice online o listă a persoanelor juridice care și-au declarat și achitat la termen obligațiile fiscale. În prezent este publicată o astfel de listă cu numele persoanelor juridice care nu-și achită datoriile la vreme. Publicarea celor două liste se va face la finele lunii de după fiecare trimestru.
O altă prevedere stabilește că un datornic la fisc își va putea vinde bunurile sechestrate și la un preț sub cel de evaluare în cadrul executării silite. Acest lucru va fi posibil numai dacă se acoperă creanțele fiscale, plus accesoriile și cheltuielile de executare. Acum, vânzarea bunurilor sechestrate se poate face și de către datornic, prin înțelegerea părților, însă numai la un preț cel puțin egal cu cel de evaluare.
De asemenea, TVA-ul, accizele și taxele vamale administrate de Vamă vor fi excluse, conform reglementărilor nou aprobate, din eșalonările la plată. Autoritățile din cadrul ANAF vor să extindă lista obligațiilor fiscale pentru care nu se aplică eșalonarea clasică și eșalonarea simplificată la plată.