Anul 2011 a fost unul negru pentru cei care au mașini cu motoare diesel.  La începutul anului care a trecut, motorina era mai ieftină decât benzina, ceea ce-ți oferea un confort, cel puțin psihologic, că este mai rentabil motorul diesel și că merită să dai un ban în plus la achiziționarea unei mașini echipată cu un astfel de motor decât să-ți iei o mașină pe benzină.

Pe cifre, exact la începutul lunii ianuarie 2011, un litru de benzină Premium fără Plumb 95 costa 4,88 lei, iar Euro Diesel 5 era 4,77 lei/litru.

În ianuarie 2012, lucrurile stau în felul următor: un litru de Premium fără Plumb 95 se vinde la 5,65 de lei, în timp ce Euro Diesel 5 costă 5,86 de lei litrul.

Cifre nu foarte îmbucurătoare pentru posesorii de diesel, pentru că asta înseamnă o creștere de la an la an de peste 19%, suficientă cât să treacă prețul motorinei peste cel al benzinei.  În schimb, un "benzinar" a trebuit să facă față unei creșteri a prețului de 14%.

De ce s-a scumpit mai mult motorina

Într-un interviu acordat revistei Capital în luna noiembrie a anului trecut, Mariana Gheorghe, directorul general al OMV Petrom, declara că "Şi la noi, ca şi pe piaţa internaţională, se cere mai mult diesel, aceasta datorită faptului că dieselul este un produs folosit de industrie, de consumatorii industriali: pentru camioane, pentru consum industrial. Benzina este mai mult pentru maşinile mici, adică pentru consumul populaţiei, şi dacă ne uităm în dinamica cererii vedem că benzina, ca cerere, a scăzut, pentru că populaţia este mai conştientă de costuri şi a scăzut cererea, în timp ce pe partea industrială am constatat o creştere a cererii şi pe fondul unei revigorări pe segmentul comercial".

"Cererea de carburant diesel a crescut iar preţurile sunt o reflectare a cererii şi ofertei. În România producem mai puţin decât este cererea. Acesta este şi trendul internaţional (creşterea preţului motorinei peste creşterea preţului benzinei – n.a.)", mai spunea oficialul Petrom tot pe finalul anului 2011.

Costurile ajung cap la cap în mai mult de zece ani

Modificările de preț ale combustibililor față de anii 2007-2008 au schimbat radical perioada de amortizare. Pe atunci, dieselul devenea rentabil după doar patru ani, acum, după 11. În 2008, procentajul motorizărilor diesel din totalul vânzărilor era de 38,1% și, după o ușoară scădere în 2009 și 2010, în 2011 a revenit la 39,8%. În condițiile în care prețul motorinei este mai mare decât cel al benzinei.

„Clienții se uită doar la consum. Văd că dieselul «înghite» mai puțin și consideră că fac o afacere“, declara un dealer pentru revista Capital, explicând și că actuala evoluție este un rezultat al ponderii tot mai mari de mașini premium în totalul vânzărilor.

Câte mașini avem  pe motorină

Conform ultimelor date disponibile privind parcul auto din România, la începutul anului 2011, existau aproximativ 2 milioane de autovehicule echipate cu motoare diesel înmatriculate în România, comparativ cu peste 3,2 milioane de vehicule pe benzină.

Din totalul de 4,3 milioane de autoturisme, peste 1,3 milioane erau pe motorină, în timp ce 2,9 milioane erau cu motor pe benzină.