„Amiral Kuznețov”, portavionul-fumigenă al lui Putin, trimis să moară pe mare

O sursă din industria rusă de profil a confirmat faptul că singurul portavion al Federației Ruse își va relua misiunile, deși unii experți estimează că nimic din istoricul recent al navei nu justifică cheltuiala.

Portavionul „Amiral Kuznețov”, singura navă de acest tip din Marina Rusă, nu și-a reluat activitățile pe mare de la deplasarea sa în largul coastelor  Siriei, în 2016.

De atunci, a fost imobilizat pentru a fi supus unei operațiuni de masive de mentenanță, întreținere și modernizare, în cadrul unui controversat șantier al cărui deviz a fost estimat inițial la 300 de milioane de euro.

În mod normal, acest portavion ar fi trebuit să revină pe mare în acest an.  Dar soarta a decis altfel, în ciuda voinței lui Putin. În octombrie 2018, o întrerupere a curentului electric a provocat scufundarea unui doc plutitor (PD-50, în care se afla nava) și căderea unei macarale pe o parte din puntea de zbor a navei, care tocmai fusese reparată, lăsând acolo o gaură de patru metri pe cinci, scrie Opex 360.

De notat că furnizorul de energie electrică al șantierului naval din Murmansk, PJSC Rossetti, a asigurat că nu a detectat nicio defecțiune în rețeaua sa în momentul incidentului ...

Dorel a lovit...

Apoi, anul trecut, un incendiu a izbucnit la bordul lui „Amiral Kuznețov”  în timpul unor lucrări de sudură, efectuate lângă o cală unde exista combustibil.

Întrucât pompierilor le-au trebuit 24 de ore pentru a ajunge să stăpânească flăcările, se credea că portavionul va fi pierdut iremediabil. Sau cel puțin că nu se va mai întoarce pe mare prea curând, mai ales că temperaturile ridicate ar fi putut să afecteze integritatea structurilor sale.

În cele din urmă, în luna august,  Alexei Rahmanov, CEO al conglomeratului United Shipbuilding Corporation (USC), a asigurat , potrivit agenției Tass,  că pagubele cauzate navei de incendiu au fost mult mai puțin grave decât s-ar putea crede.

„Am calculat costul reparațiilor. Bugetul total se încadrează între 300 și 350 de milioane de ruble (3,4- 4 milioane de euro). Suntem norocoși că incendiul nu a afectat nimic semnificativ. Nu există niciun motiv să credem că accidentul va afecta oricum finalizarea revizuirii portavionului „Amiral Kuznețov”, a spus executivul rus.

Cu toate acestea, un aviz de contract publicat cu câteva săptămâni mai devreme de șantierul naval Zviozdocikaia, responsabil cu lucrările, sugerase că portavionul rus ar putea reveni pe mare în câteva luni.

Scoasă  la vopsea

Era vorba de atribuirea unui contract pentru vopsirea corpului navei.  Și s-a specificat că lucrarea ar trebui finalizată până în septembrie 2022. „În conformitate cu practica actuală, odată ce vopsirea este terminată, o navă pleacă pentru teste pe mare”, a subliniat agenția Tass la acea vreme.

A priori, portavionul „Amiral Kuznețov”  ar putea fi gata să se întoarcă pe mare cu mult înainte de această dată. O sursă industrială citată de agenția de presă rusă a indicat  că nava va fi „ancorată din nou până în vara viitoare și că va fi apoi gata pentru teste pe mare în 2022”. Cu toate acestea, nici un detaliu cu privire la avansul lucrărilor nu a fost făcut cunoscut.

Totuși, astfel de anunțuri au ceva notă ce scepticism, pe fondul realității că, în ultimele luni, două nave aparținând unor țări mai bogate,  au fost grav avariate de incendii.

Astfel, nava americană de atac amfibiu USS Bonhomme Richard, care a fost cuprinsă de flăcări timp de patru zile, nu va fi reparată, din cauza costului prea mare raportat la timpul său de serviciu rămas.

Iar submarinul francez de atac nuclear „Perle” va fi reparat cu un buget total de 110 milioane de euro din care 50 de milioane provenind de la asigurătorul companiei Naval Group.

Fum alb, nu negru

De precizat că modernizarea portavionului „Amiral Kuznețov” comportă echiparea cu noi sisteme de război electronic, comunicare, navigație și luptă.

Nava va dispune de sisteme de control pentru a face mai sigure aterizările avioanelor de luptă și sistemul propulsor va fi înlocuit.

„Nu va mai exista fum negru după modernizare. De fapt, a existat o problemă tehnică cu reglementarea alimentării cu combustibil. (…) Acest lucru este complet rezolvat ”, a promis Alexei Rahmanov într-un interviu acordat în iunie agenției Interfax.

Portavionul „Amiral Kuznețov” este celebru pentru faptul că lasă în urmă cel mai gros fum din toate navele moderne de la ora actuală. S-au făcut multe speculații despre aceasta, începând cu utilizarea unui combustibil de calitate inferioară și, mai ales, terminând cu faptul că nava circulă des supraîncărcată cu armament.

 

Foto: Opex 360