Alexandru Darie: "Vreau sa transform Teatrul Bulandra intr-unul european"
- Adam Popescu
- 16 septembrie 2007, 03:00
Este un regizor de teatru apreciat, conduce Teatrul Bulandra spre succes, iar din decembrie anul trecut ocupa si postul de director al Uniunii Teatrelor din Europa.
Fiul celebrului actor Iurie Darie duce traditia mai departe.
Dupa turneele prin Europa ale Teatrului Bulandra, Darie dezvaluie ca a pregatit pentru noua stagiune doua premiere. „Ce pacat ca e curva”, a carei regie ii apartine, dar si o versiune complet noua a „Scrisorii pierdute”, semnata Doru Ana.
Linistea dupa aplauze
Alegerea textelor pentru o piesa de teatru care urmeaza sa fie montata este un proces complex, care uneori dureaza si ani intregi, sustine Alexandru Darie. „Nu mi s-a intamplat sa citesc un text si sa spun hai sa-l facem. Este un proces de gestatie. Citesti un text, ti se pare interesant, il iubesti, apoi il urasti, nu-ti spune nimic, incerci din nou dupa o vreme. Sunt texte care revin in actualitate dupa ani intregi. Sigur, pe unele le simti „in stomac”, sunt proaspete si crezi ca publicul ar avea un interes pentru ele”, spune acesta.
Darie sustine ca, pentru un regizor, ziua premierei este cumplita. „Am niste emotii ingrozitoare, nu se poate vorbi cu mine, tremur. In momentul in care incepe spectacolul si simt ca publicul reactioneaza, ma mai linistesc, dar sunt tot in tensiune. Stau de obicei la lumini sau in culise, unde se aduna actorii si unde, prin difuzor, poti auzi spectacolul. De-acolo pot sa si comentez”, adauga acesta.
„Cel mai cumplit pentru un regizor este cand stii ca este ultimul spectacol cu titlul respectiv, ca o iei de la capat si ai sentimentul ca a fost o revarsare de energie din care nu mai ramane nimic”, spune regizorul.
Emotiile, sustine Darie, sunt un sentiment normal in lumea teatrului, chiar si pentru actorii experimentati. „In meseria noastra sunt spectacole la care actorii vin cu sentimentul ca sunt dusi la taiere atunci cand este un spectacol sau un rol pe care actorul nu-l iubeste si a fost obligat sa-l joace. Se mai intampla si asta. Sunt insa spectacole pe care actorii le iubesc si au emotii de fiecare data”, marturiseste Darie.
Debut in cinema
Desi a facut regie de teatru, de opera, a fost implicat in proiecte de televiziune sau prezentari de moda, Alexandru Darie sustine ca va fi un regizor complet daca debutul in cinematografie, programat anul viitor, va avea succes.
„Astept sa vad daca se vor gasi banii necesari sa realizez un film. Suntem trei debutanti: eu, Silviu Purcarete si Horatiu Malaele. Este o poveste despre dragoste si moarte. Se intampla in Sulina anilor ‘30, unde poposeste o prostituata din America, care il aduce rudelor pe sotul sau care este mort”, spune acesta. In prezent, s-au lucrat cateva versiuni ale scenariului, cu producatorul Cristian Comeaga. „Acum facem castingul si se cauta bani pentru a putea ajunge la un buget de trei milioane de euro, cat va costa acest film”, mai spune Darie.
„E momentul ca Teatrul Bulandra sa devina un teatru european nu numai prin vocatie, ci prin titulatura si ceea ce reprezinta el”, spune Alexandru Darie, directorul acestei institutii.
Dupa ce a realizat o „reforma” la Bulandra si l-a adus inapoi in top, Darie doreste sa indrepte si mai mult acest teatru catre vocatia lui europeana. „Sa nu existe doar schimburi, turnee, ci, printre multe altele, coproductii cu statele europene, schimburi de actori, regizori, scenografi, intre teatrul nostru si cele din Europa, lucruri care nu s-au facut pana acum”, sustine Darie.
Recunoaste ca, la momentul cand moderniza teatrul, a fost criticat de cativa actori. „Sigur, niciodata nu poti sa multumesti pe toata lumea. Pe de alta parte, lucrurile astea faceau parte dintr-o ciclicitate pentru ca, dupa Revolutie, sunt cel mai longeviv director. Media de supravietuire a fost de doi-trei ani. Directorii au plecat fie ca aveau altceva de facut, fie din cauza acestor scandaluri, de multe ori orchestrate, menite sa duca la aceste cicluri de schimbari”, mai spune managerul de la Bulandra.
Demnitatea artistului roman
Principala problema cu care se confrunta Alexandru Darie o reprezinta statutul actorului in Romania, mai exact nivelul mic de salarizare. „Este rusinos comparativ cu alte categorii de bugetari. Un actor debutant are 400 de lei pe luna. Imi spunea domnul primar general ca bani sunt, dar nu se pot da pentru ca nu da voie legea. Suntem platiti pe o grila bugetara, nici macar bonurile de masa nu le mai avem. Aud ca foarte curand vor avea loc cereri colective si ca se lucreaza la o lege care sa redea demnitatea artistului roman”.
Efectele acestui fenomen nu sunt insa de neglijat, subliniaza Darie. „Sa nu uitam ca putem sa-i pierdem pe artisti spre televiziune, iar pe cei care nu depind de limba, in lume. Ce ii opreste pe artisti sa paraseasca Romania si sa se duca in Uniunea Europeana, pentru ca apoi sa nu se mai intoarca?”, atrage atentia Darie.
Din decembrie anul trecut, Alexandru Darie a devenit presedinte al Uniunii Teatrelor din Europa. Scopul acestei Uniuni este cunoasterea reciproca a diverselor culturi, la nivelul excelentei. Cei 19 membri, printre care si Teatrul Bulandra, sunt institutii publice, iar politica lor este aceea de a face teatru ca forma de arta si nu ca forma de industrie.
„Alegerea mea ca presedinte este o stradanie a acestui teatru de a fi important. E o mare responsabilitate la nivel cultural, sunt omul care trebuie sa se implice in aceasta organizatie si sa o tina vie, iar pe de alta parte, care sa modeleze toate diferentele ce pot aparea intre membrii ei. Si aici pot fi, la fel ca in UE, interese mai mari sau mai mici, membrii mai egali decat altii”, spune acesta.
Indeplinirea unei misiuni
Dorinta lui Darie este de a aduce la Bulandra nume importante, desi recunoaste ca intampina dificultati. „Sigur, va trebui sa gasim si mijloacele necesare pentru o astfel de initiativa. Dincolo de asta, si conditiile in teatru trebuie sa fie cele din Europa. Si aici suntem inca departe”, precizeaza el.
Intalnirea anuala a acestei Uniuni este programata anul viitor in Romania. „Sper sa putem organiza ca o parte dintre spectacolele care vor veni la Bucuresti sa mearga la Cluj, sa poata fi vazute si de oamenii de-acolo, pentru ca vor fi spectacole valoroase. Este momentul sa revina niste teatre importante, mai ales ca tema este interesanta: „Nasterea si Renasterea Europei”„, spune Darie.
„Vreau sa transform acest teatru pe care il iubesc extrem de mult intr-un teatru care sa fie foarte cunoscut in Europa. In momentul in care ne va sti toata lumea - vorbesc in lumea teatrului -, atunci inseamna ca am indeplinit o misiune”, este marea dorinta a actualului manager de la Bulandra.
INGER
Poveste din copilarie Pasiunea pentru ingeri a lui Alexandru Darie isi are radacinile in copilarie. „Imi plac ingerasii in general. Ii ador si in lucrarile de arta, picturi sau sculpturi. Am o poveste: eram foarte mic si tin minte ca am primit de Craciun o ciocolata Suchard. Parintii mei, fiind actori, plecau in turnee in strainatate si mama mi-a adus de la Viena aceasta ciocolata. In interior avea, din carton, o serie de ingerasi de pus in pom, care se desfaceau. Cred ca de-acolo mi-a ramas aceasta pasiune. Dintr-o zona a copilariei”.
MOBILIER
Un birou original si nonconformist
„N-are picioare, este complet suspendat, dar extrem de solid. Tin foarte tare la el. Este creat de arhitectul Octavian Neculai. Cautam un birou acum cinci ani, cand eram proaspat director. Initial avusesem unul sculptat, cu dragoni, greoi, frumos, dar un stil care nu se potrivea cu nimic. Tot umbland prin magazine am gasit numai birouri de bancheri. Nu se potrivea cu stilul Teatrului Bulandra. Atunci m-a sunat un cunoscut si mi-a zis ca are cineva un blat de sticla de vanzare. L-am cumparat contra unei sume modice, iar arhitectului i-a venit ideea sa-l suspendam”.
CARTE DE VIZITA
Alexandru Darie, un regizor de succes
> S-a nascut in Bucuresti, in 1959. Tatal sau, Iurie Darie, este un cunoscut actor de teatru si film, iar mama, Consuela Rosu, a fost actrita la Teatrul de Comedie din Bucuresti.
> A studiat regia de teatru la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica „I.L. Caragiale” Bucuresti, pe care a absolvit-o in 1983.
> Dupa terminarea facultatii a lucrat la Teatrul de Stat din Oradea.
> In 1985 a regizat la Teatrul Tineretului din Piatra-Neamt „R.U.R”. de Karel Capek, obtinand premiile pentru Cea mai buna productie si Cel mai bun regizor la Festivalul Tineretului de la Piatra-Neamt, 1985.
> In 1988 a fost invitat la Teatrul Mic din Bucuresti unde a regizat „Cameristele”, de Jean Genet.
> Din 1989 a lucrat ca regizor angajat la Teatrul de Comedie din Bucuresti. Aici a regizat in 1990 „Visul unei nopti de vara”, de William Shakespeare, spectacol distins cu premiile pentru Cel mai bun regizor si Cele mai bune costume, la prima editie a Festivalului National de Teatru „I.L. Caragiale”.
> Alexandru Darie a regizat si in SUA, la Performing Arts Centre, New York, „Mizantropul”, de Moliere, si „Cabala bigotilor”, de Mihail Bulgakov.
> In 1992 s-a angajat regizor artistic la Teatrul Bulandra.
> In 1994 a continuat seria spectacolelor Shakespeare cu „Poveste de iarna”, care a avut succes la Globe Theatre, Tokio, si la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, Milano. Acest spectacol a fost distins cu Premiul Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru, Sectia romana.
> Din august 2002, Alexandru Darie a devenit directorul Teatrului Bulandra, iar din decembrie 2006, presedintele Uniunii Teatrelor Europene.
> In martie 2007 a prezentat spectacolul „Triumful Dragostei”, de Pierre de Marivaux, la Teatrul Abadia din Madrid, Spania.
DISTINCTIE
Ordinul Steaua Solidaritatii italiene in grad de cavaler!
Alexandru Darie a primit aceasta distinctie pentru eforturile pe care Teatrul Bulandra le-a facut in promovarea culturii italiene. „Avem multe spectacole de autori italieni care sunt in repertoriu si in cadrul Uniunii Teatrelor din Europa: colaborarea cu Piccolo Teatro din Milano, cu Teatrul din Roma unde am jucat, cu Teatrul Garibaldi”, spune acesta.
AFIS
„14 minute de aplauze in picioare”
Desi prima piesa a Teatrului Bulandra pe scena Teatrului din Milano, „Poveste de iarna”, n-a beneficiat de un afis de prezentare, nu la fel au stat lucrurile si pentru „Triumful dragostei”. Acesta sta in biroul lui Darie, la loc de mare cinste.
„Este afisul pe care il iubesc, unul dintre afisele care a fost la Piccolo Teatro din Milano. Pentru mine, cea mai mare onoare a fost sa joc intr-un spectacol de-al Teatrului Bulandra la Piccolo Teatro, in „Triumful dragostei”. Afisul a fost facut de italieni, tin foarte mult la el. Spectacolul, pot sa spun, a fost un adevarat triumf, pentru ca italienii cronometreaza aplauzele. Noi am avut 14 minute de aplauze in picioare, ceea ce se intampla rar”, spune Darie.
Sfatul lui Alexandru Darie
"Fiti cinstiti cu voi insiva"
„Sa nu incercati totul din prima. Aveti rabdare si incredere in voi. Sigur, trebuie sa ai si putin noroc, dar degeaba ai noroc daca nu ai talent”, le spune Alexandru Darie tinerilor care vor sa urmeze o cariera in teatru.
Fata nevazuta Teama de rutina
> „Vin la spectacolele mele aproape de fiecare data. Foarte rar se intampla sa nu fiu prezent cand se joaca un spectacol de-al meu pentru ca ma intereseaza ce fac actorii, in ce masura spectacolul isi pastreaza prospetimea”.
> Unul dintre lucrurile de care ii este frica este rutina. „Ma sperie sa fac mereu acelasi lucru. De-aia nu iubesc programul fix, administratia o fac de nevoie”, spune Darie.
> „Daca m-ar interesa sa fac filme cu tema contemporana, m-ar interesa sa fac, de exemplu, unul despre mineriada. Dar nu neaparat despre ceea ce s-a intamplat pe strada. Asta stie toata lumea. Despre ce nu stie nimeni, ce a fost in culise, care au fost interesele. As face un film politic. Probabil nu se va putea realiza in aceasta perioada. Sunt convins ca ceea ce exista nu va fi declasificat in urmatorii 20 de ani”.
> I-ar fi placut sa faca muzica, sa fie dirijor de orchestra. „Imi pare rau ca n-am facut muzica”, spune acesta.
> Alexandru Darie recunoaste ca faptul de a avea un tata actor, celebru, pe Iurie Darie, a fost „foarte greu”. „Apasa pe umerii tai. Orice as fi facut, niciodata nu era bine. Admir faptul ca tatal meu este atat de tanar la varsta pe care o are”, spune actualul manager de la Bulandra.