„Nu am primit nicio cerere de asistență de la Marina Rusă. Suntem întotdeauna gata să-i ajutăm pe cei care au nevoie ”, a declarat Bill Lewis, purtătorul de cuvânt al US Northern Command și al Comandamentului de Apărare Aerospațială al Americii de Nord (NORAD).

Acesta din urmă nu a oferit mai multe detalii privind submarinul rus în cauză și nici poziția exactă în raport cu Alaska, cu excepția faptului că se afla în „apele internaționale” și că participa la un exercițiu al Flotei Ruse din Pacific.

„Monitorizăm îndeaproape navele de interes, inclusiv navele militare străine, în zona noastră de responsabilitate”, a spus el.

Acest submarin nu a fost singura navă rusă care a navigat în largul Alaskăi.

„Am fost informați de mai multe nave de pescuit care operau în Marea Bering că au dat peste nave rusești. Fiind îngrijorați, ne-au contactat”, a declarat Kip Wadlow, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă din SUA, la 27 august.

Garda de Coastă a contactat apoi Comandamentul Alaska, cu sediul la baza Elmendorf-Richardson.

Acesta din urmă, a raportat Kip Wadlow, a confirmat că aceste „nave rusești se aflau în zonă ca parte a unui exercițiu militar planificat și cunoscut unor oficiali militari americani”.

Ministerul rus al Apărării a sfârșit să dea câteva detalii după aceea, susținând că submarinul lansator de rachete nucleare K-186 Omsk tocmai a tras o rachetă de croazieră anti-navă „Granit” P-700 (cod NATO: SS-N-19 „Shipwreck”) dintr-o poziție situate în apele internaționale din largul Alaskăi.

Statul major rus a mai indicat că, în același timp, crucișătorul Variag a tras la rândul lui o rachetă – un „Vulkan” P-1000 în acest caz – către Marea Barents. Și asta ca parte a exercițiului „Ocean Shield 2020”.

„Conform datelor obiective de control, cele două rachete au reușit să lovească ținte la distanțe de peste 450 și, respectiv, peste 320 de kilometric”, au precizat rușii.

În ceea ce privește motivul pentru care submarinul K-186 Omsk a ieșit la suprafață, Moscova nu a oferit nicio altă explicație decât că „nu a existat o situație de urgență la bord”.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE