Ai mașină Volkswagen? Ce te așteaptă săptămânile viitoare

Ai mașină Volkswagen? Ce te așteaptă săptămânile viitoare

În câteva săptămâni, mașinile produse de Volkswagen cu motorizări de peste 1.600 cmc ar putea fi rechemate la service-uri pentru reverificări. Dacă va fi cazul ca motoarele să fie reconfigurate, costurile ar urma să fie suportate de producător

După izbucnirea scandalului Volkswagen, Comisia Europeană a cerut tuturor celor 28 de state membre să verifice dacă mașinile cu motorizare diesel îndeplinesc standardele de poluare. De la reprezentanții Regiei Autonome Registrul Auto Român (RAR) am aflat cum va decurge verificarea mașinilor și în ce fel vor fi implicați proprietarii mașinilor.

RAR nu a omologat niciun motor pe motorină. „Nu am omologat decât motoare GPL sau pe benzină”, au comentat, pentru EVZ, reprezentanții RAR. De altfel, toate motorizările Volkswagen au omologarea realizată la Berlin, de către instituția omologă RAR. Controalele RAR, asupra motoarelor omologate de instituție, vor dura circa o săptămână, ceea ce înseamnă că ne putem aștepta la același interval de timp în cazul autorității din Germania, pentru mașinile produse de Volkswagen.

După comunicarea rezultatelor, care ar mai putea dura o săptămână, producătorii în cazul cărora se descoperă dotări neconforme ar putea anunța rechemarea mașinilor în service. Costurile cu reconfigurarea motoarelor ar reveni producătorului.

O altă problemă care se ridică este cine va plăti retroactiv diferența de bani, datorată pentru timbrul de mediu, pentru mașina care se dovedește că are un grad de poluare mai mare decât cel declarat. „Mi se pare anormal ca un cetățean de bună credință, care a dat foarte mulți bani pentru marca respectivă și a achiziționat un astfel de autovehicul, să fie pasibil într- o perioadă următoare să plătească (timbru de mediu - n.r.) pentru un Euro 6, care se poate dovedi că era de fapt un Euro 4 sau Euro 5”, a spus, ieri, ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu. Un grup de experți format din reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și ai Ministerului Mediului vor lua o decizie în legătură cu cine trebuie să efectueze plata.

Ce se întâmplă cu Dacia și Ford

Cerința Comisiei Europene de a verifica toate motorizările diesel va viza și alți producători europeni. Pe fondul scandalului izbucnit în SUA, RAR va reverifica toate motorizările deja omologate. Între acestea se găsesc câteva produse în China. „Aproape sigur nu vor exista abateri, dar în felul acesta răspundem unor cerințe formulate de Comisia Europeană”, ne-au declarat reprezentanți ai RAR.

Reprezentanții Ford au declarat pentru EVZ că verificările RAR nu implică fabrica Ford deoarece aceasta produce doar motoare Eco Boost pe benzină. BMax, modelul Ford produs la Craiova, folosește și motorizare diesel, dar care nu sunt fabricate în România, ci, majoritatea, în Marea Britanie. Potrivit reprezentanților Ford, nu s-a comunicat încă la nivel de grup dacă motoarele diesel BMax au fost chemate la reveficare, dar vor apărea detalii zilele viitoare.

În cazul Dacia, situația este similară. Motoarele diesel Dacia au certificare UTAC, echivalentul RAR din Franța, au explicat pentru EVZ reprezentanți ai companiei. Motoarele diesel de pe modelele Dacia sunt produse în Spania, nu în România.

Motoare VW de peste 1.600 cmc

Potrivit surselor din piață, motoarele diesel Volkswagen care ar putea avea probleme sunt cele de 1,6 și 2 litri, folosite în comun de patru branduri din cadrul grupului: Volkswagen, Audi, Seat și Skoda. În total, circa 12 milioane de mașini ar fi fost echipate cu softul incriminat. Din acestea, peste 2 milioane sunt modele Audi. „Cel mai probabil, în 2017, vom vedea teste de emisii mai dure decât cele din prezent, care vor pune presiune pe constructori să facă mașini tot mai eficiente. Actualul set de teste este destul de vechi, oricum se discuta de aproape un de zile despre schimbarea lor. Aceeași mașină poate consuma de două ori mai mult dacă este condusă de un șofer mai agresiv într-un oraș aglomerat cum este Bucureștiul”, au explicat sursele din piață. Cel mai probabil, vom asista la un număr tot mai mare de mașini hibrid, pe măsură ce tehnologiile vor evolua și prețul acestora va scădea.