Aeronavele civile care survolează Rusia pot deveni ținte. Recomandările UE
- Antonia Hendrik
- 10 ianuarie 2025, 16:21
Aeronavele civile care survolează Rusia pot deveni ținte. În acest sens, Agenția Europeană pentru Securitatea Aeriană (EASA) a emis un Buletin Informativ referitor la zona de conflict în spațiul aerian al Federației Ruse.
Aeronavele civile pot deveni ținte în mod neintenționat
Așadar, EASA avertizează cu privire la riscurile semnificative pentru aeronavele civile care zboară deasupra Rusiei, din cauza deficiențelor în coordonarea cu forțele armate. Aceasta a subliniat aceste probleme prin incidentul recent al prăbușirii unui avion de pasageri azer.
În raportul de securitate referitor la zonele de conflict, EASA a reiterat recomandarea pentru companiile aeriene de a evita spațiul aerian din vestul Rusiei. Acesta este deja interzis de Moscova pentru transportatorii cu sediul în Uniunea Europeană, însă continuă să fie folosit de avioanele din China, Turcia și din Golf, printre altele.
Care este zona vizată de UE
Se recomandă evitarea operării în spațiul aerian rus situat la vest de meridianul 60° Est, pentru toate nivelurile de zbor. Această recomandare se aplică și transportatorilor aerieni străini care au obținut o autorizație de siguranță de la EASA (operatorii din țări terțe).
Recomandarea rămâne în vigoare până la 31 iulie 2025, având posibilitatea de a fi revizuită anticipat, adaptată sau retrasă în funcție de evaluările de securitate și siguranță actualizate.
Aeronavele civile pot deveni ținte în mod neintenționat. Sursa foto: Pixabay
EASA, împreună cu Comisia Europeană, va continua să supravegheze atent situația pentru a evalua riscurile la care sunt expuși operatorii din UE și din țări terțe care efectuează zboruri către sau dinspre Uniunea Europeană (UE).
Aeronavele străine care zboară se supun riscurilor
Este esențial de subliniat că nicio companie aeriană din Uniunea Europeană nu efectuează în prezent zboruri către, dinspre sau deasupra spațiului aerian al Federației Ruse. Totuși, unii transportatori din țări terțe continuă să opereze în această zonă, în ciuda riscurilor asociate cu conflictul.
EASA subliniază despre existența „incidentelor în spațiile aeriene care nu au fost închise de Federația Rusă în timpul atacurilor, ceea ce creează riscuri semnificative pentru operațiunile de zbor, așa cum ilustrează incidentul zborului 8243 al Azerbaijan Airlines”.
Pe data de 25 decembrie, 38 de persoane au murit în urma prăbușirii unui avion care efectua zborul între Baku și Groznîi, capitala republicii ruse Cecenia din Caucazul de Nord, menționează easa.europa.eu.