''Împreună cu Germania am ajuns la un acord privind utilizarea în viitor a combustibililor sintetici la mașini.'' Printr-un un tweet lansat pe net sâmbătă dimineață, vicepreședintele Comisiei Europene, Frans Timmermans a anunțat încheierea polemicilor europene asupra mașinilor cu emisii zero, confirmând renunţarea, din 2035 la mașinile și furgonetele alimentate cu benzină sau motorină, dar venind cu o noutate: pe lângă mașinile electrice, se salvează și motoarele cu ardere, cu condiția să fie alimentate doar cu combustibili sintetici.
Acordul, care elimină ultimul obstacol în calea aprobării noului regulament și de către Consiliul UE, este un regres pentru Italia. Care nefiind de acord cu noile reguli privind maşinile verzi rămâne izolată în Europa, împreună cu Polonia și Bulgaria.
Deja marți, summitul miniștrilor UE al energiei ar trebui să dea undă verde acordului. Odată cu da-ul Germaniei, nu mai există acea minoritate (cel puțin 4 țări cu 35% din populație) care ar fi permis vetoarea deciziilor Consiliului.
Guvernul de la Roma a făcut eforturi pentru a include printre scutiri motoarele alimentate cu biocombustibili, diferiţi de combustibilii sintetici care au fost menționaţi deja în regulament, iar clarificările din timpul implementării ar fi suficiente pentru a valida utilizarea lor chiar și după 2035. Potrivit Comisiei UE, deschiderea și către carburanții de origine vegetală, ar fi condus la o revizuire a întregului proiect, deja votat în februarie de Parlamentul European. O cale pe care majoritatea țărilor nu vor să o parcurgă.
Legislația auto este unul dintre pilonii planurilor UE de a atinge până în 2050 neutralitatea climatică
''Vehiculele echipate cu motor cu ardere pot fi înmatriculate după 2035 dacă folosesc doar combustibili neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2'' a declarat sâmbătă ministrul german al transporturilor, Volker Wissing. Iar biocombustibilii nu se numără printre aceștia pentru că reduc, dar nu elimină emisiile. Cu toate acestea, guvernul italian nu este de acord și nu intenţiomează să îşi schimbe linia. ''Partida cu biocombustibilii nu este deloc pierdută'', a declarat Giorgia Meloni vineri, la finalul Consiliului European de la Bruxelles, când era deja clar că urma să se ajungă la un acord cu Germania. ''Demonstrăm că până și biocombustibilii respectă emisiile zero: iar dacă o tehnologie îndeplinește acele ținte poate fi folosită'', a explicat premierul, care își propune să relanseze această teză la summit-ul de marți, care este precedat de o întâlnire a ambasadorilor. ''Nu, confruntărilor inutile'', a intervenit vineri ministrul mediului Gilberto Pichetto Fratin: ''Italia se angajează să ofere toate elementele pentru ca UE să înțeleagă importanța includerii biocombustibililor printre combustibilii verzi. Europa nu trebuie să se dovedească nerezonabilă''.
''Acordul privind utilizarea e-combustibililor cu excluderea biocombustibililor este pur și simplu intolerabil - a comentat managerul energetic al Forza Italia, Luca Squeri - și este destinat să dăuneze nu numai Italiei, ci întregii Europe. Guvernul continuă lupta''.
O părere împărtăşită şi de Carlo Fidanza, şeful delegației Fratelli d'Ítalia la Parlamentul European: ''Tranziția ecologică a lui Timmermans va avea costuri economice și politice enorme în ceea ce privește dependența strategică de China. Guvernul Meloni are dreptate să nu renunțe la acest punct care este clar în concordanță cu interesul național italian, dar și cu o abordare științifică și non-ideologică'', potrivit avvenire.it
Din opoziție, liderul Verzilor, Angelo Bonelli vorbește în schimb de ''dezastru diplomatic și politic pentru Italia'' care, cu ''o strategie nebună a dus la favorizarea Germaniei în domeniul carburanților sintetici, de care este un mare producător''.
Propunerea inițială a Comisiei UE prevedea oprirea din 2035 a tuturor motoarelor, cu excepția celor electrice. Însă a fost arhivată din cauza opoziției Berlinului, care a cerut includerea combustibililor sintetici, argumentând că aceștia pot fi produși cu utilizarea exclusivă a energiei regenerabile și a carbonului captat din aer, astfel încât să fie neutri în ceea ce privește emisiile nete. Rămâne de văzut dacă redeschiderea, deși limitată, la motoarele termice va deveni, mai devreme sau mai târziu, o breşă pentru derogări mai ample.
(Traducerea Rador)