Acceptarea tacită, cârligul cu care băncile agaţă clienţii

Acceptarea tacită, cârligul cu care băncile agaţă clienţii

Înainte să semneze actele adiţionale la contractele de creditare, debitorii trebuie să ştie că doar prevederile care sunt conforme cu Ordonanţa de Urgenţă 50/2010 pot fi acceptate tacit.

Băncile îşi îndeamnă clienţii să semneze noile acte adiţionale la contractele de credit pe motiv că neprezentarea la agenţia bancară echivalează cu acceptarea tacită. Debitorii nici nu vor să audă de aşa ceva şi se pregătesc să îşi caute dreptatea la tribunal. Ordonanţa 50/2010 stipulează că vor fi acceptate tacit doar clauzele care aliniază prevederile contractului de credit la cele ale noului act legislativ.

"Acceptarea tacită se referă la prevederile conforme cu OUG 50/2010, nu şi la toate modificările pe care băncile le consideră a fi în acord cu aceasta", ne-a explicat Irina Sorescu, avocat în cadrul casei de avocatură Piperea şi Asociaţii. Dacă banca refuză să elimine clauzele abuzive, clientul poate deschide o acţiune în amânare. Sufocaţi de cerinţele băncilor, uneori clienţii refuză să accepte şi prevederile contractuale perfect legale, a adăugat avocata.

Mii de clienţi nemulţumiţi, asociaţi pe internet

Ne puteți urmări și pe Google News

Până acum, câteva mii de clienţi s-au alăturat grupurilor formate pe internet. Acţionând băncile în instanţă în comun, ei speră că vor avea mai multe şanse de câştig. La rândul său, Asociaţia Română a Băncilor va apela la o casă de avocatură pentru a stabili care sunt cei mai potriviţi paşi de urmat, în contextul în care bancherii au contestat intens ordonanţa. Clienţii Unicredit care s-au alăturat grupului format pe internet reclamă impunerea unui comision de 50 de euro pentru prestarea de servicii la solicitarea împrumutatului. "Comisionul de 50 euro nu exista în contractele iniţiale, la fel cum mulţi dintre noi nu aveau nici comisionul de administrare, şi nu cred că se pot introduce prin acceptare tacită. Eu înţeleg că orice modificare a costurilor se poate face doar cu acordul părţilor", a scris unul dintre clienţi, folosind pseudonimul Ionescu.

Comisionul mic se face mare

Mai puţin norocos, unul dintre clienţii CEC Bank se plânge că în "contractul pe care îl am era trecută clar o clauză de modificare a dobânzii la 6 luni, adică în martie şi octombrie. Dar, în iulie, mi-au pus pumnul în gât şi au zis aşa: «Dobânda se recalculează după alţi indicatori. Dacă nu vă convine, vă rugăm să rambursaţi integral creditul». Evident că am acceptat noua dobândă."

Tot în faţa faptului împlinit s-a găsit şi Raluca Lupu, din Bucureşti. Femeia a contractat un credit ipotecar de la Alpha Bank în 2005, a plătit ratele la timp, iar în luna august a acestui an a fost notificată că va avea de plătit noi taxe şi comisioane. Numai că noile tarife se aplicau de la 31 iulie, nu din ziua notificării, când banca a tras şi sumele aferente acestora.

DOVEZI. Clienţii nemulţumiţi ai băncilor au descoperit clauze abuzive în actele adiţionale

PLÂNGERE

"M-au chemat peste câteva zile să-mi dea actul adiţional"

Mihai Şoica

Mai mulţi clienţi din Cluj-Napoca ai sucursalei BRD Societe Generale, care au încheiat contracte de împrumut cu banca, au reclamat ieri că, deşi au solicitat actele adiţionale, nu au putut să le vadă şi să le semneze.

Ana Maria Marian susţine că ofiţerul de credite de la BRD i-a spus să revină peste câteva zile pentru că doar atunci va putea citi actul adiţional. "Am mers la bancă să cer şi eu actul adiţional, în conformitate cu OG 50/2010, dar mi s-a spus să revin peste câteva zile, că acum nu îmi pot prezenta documentul. Dar peste câteva zile înseamnă că ieşim din termen, iar dacă nu vom semna actul înseamnă că suntem de acord cu prevederile din acestea", s-a plâns Ana Maria Marian.

În plus, femeia a aflat că mai multe comisioane din contractul de bază au fost redenumite prin actul adiţional, păs trându- şi valoarea. "Comisionul de risc de aproape 10 la sută a fost redenumit în comision de administrare, care are aceeaşi valoare. În rest, nu e vorba despre nicio negociere, nimic. În consecinţă, eu am depus un memoriu şi aştept răspuns", a mai spus clujeanca.

BRD: termenul este imperativ pentru bănci, nu pentru clienţi

Ofiţerul de credite de la BRD, Sucursala Unirii, din centrul Clujului a declarat că nu poate prezenta pentru semnare niciun act adiţional deoarece Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului a impus, începând cu 16 septembrie, noi prevederi care trebuie să fie conţinute de actele adiţionale.

La rândul lui, responsabilul pentru comunicare din partea BRD, Traian Traicu, a declarat că termenul de 21 septembrie 2010 este imperativ doar pentru bănci, nu şi pentru clienţi. "Clienţii pot veni oricând, pe parcursul derulării contractului, să semneze actul adiţional. Nu este cazul să se îngrijoreze nimeni dacă nu a putut intra în posesia actului adiţional. Actele adiţionale trebuie personalizate, fiecare client trebuie să discute cu ofiţerul de credite şi trebuie convenite o serie de prevederi", ne-a declarat Traian Traicu, şeful Serviciului Comunicare al BRD. OPC: "E ilegal să transformi un comision de risc în unul de administrare"

Directorul OPC Cluj, Mircea Radu, a declarat că, începând de luni, instituţia va demara o serie de controale la băncile din oraş pentru a vedea dacă au fost sau nu respectate condiţiile legale prevăzute de OG 50/2010.

"Primim în jur de 20 de reclamaţii în fiecare zi. În cazul prezentat de dumneavoastră este ilegal să transformi un comision de risc într-un comision de administrare. În plus, în mod normal contractul trebuie să cuprindă o marjă fixă la care se adaugă Euribor, Libor etc. Marja fixă trebuie să fie în asentimentul persoanei care a luat creditul. În urmă cu câţiva ani, Euribor era de 4,5 la sută, constituită într-o marjă fixă a băncii. Acum, Euribotr este de 0,8 la sută, ceea ce înseamnă că banca şi-a dublat profitul", a explicat şeful OPC Cluj, Mircea Radu.

"Actele adiţionale trebuie personalizate, fiecare client trebuie să discute cu ofiţerul de credite şi trebuie convenite o serie de prevederi.", TRAIAN TRAICU, şef serviciu Comunicare BRD