A rămâne om într-un „Canal”al morții

A rămâne om într-un „Canal”al morții

Luni seară, la Cinema Studio, a avut loc avanpremiera fi lmului „Canalul”, de Kincses Elemér, în regia lui Cornel Mihalache.

Filmul „Canalul” este un proiect al Casei de Producţie TVR ce se va regăsi în programele televiziunii publice din această toamnă, fiind realizat după o piesă scrisă de Kinces Elemér. Din distribuţia filmului, al cărui subiect taie în carne vie, care răscoleşte tot ce este mai adânc ascuns în fiinţa umană, fac parte Adrian Ciobanu, Claudiu Bleonţ, Marian Râlea, Richard Bovnoczki, Radu Amzulescu, Isabela Neamţu şi Antoaneta Cojocaru, iar regia aparţine lui Cornel Mihalache. „E foarte greu să fii om astăzi, să fii om întreg”, afirma dramaturgul Kinces Elemér la avanpremiera de luni seară. „Este o poveste despre chinul de a rămâne om şi când eşti atacat în România ta. Am fost impresionat de distribuţia de excepţie”, mărturisea dramaturgul, a cărui piesă a câştigat, la Gala Uniter, din 2001, „Premiul pentru cea mai bună piesă”. Patru deţinuţi, intelectuali, cărora le sunt urmărite mişcările, gesturile, cuvintele, împart o celulă într- un lagăr de muncă. Aici, reeducarea se face prin frig, propagandă la ore fixe, prin distrugerea sistematică a valorilor care stau în spatele celor patru deţinuţi şi a nevestei unuia dintre ei. Se întâmplă ieri, azi şi sigur se poate întâmpla şi mâine.

Filmări în condiţii vitrege

„Canalul” este un film despre cum suspiciunea ia locul credinţei, iar frumuseţea prieteniei dispare în spatele urii şi al neîncrederii. „Suntem parcă printre zidarii Meșterului Manole, care hotărăsc sacrificiul Anei. Un spaţiu desprins din Tarkovski, două camere din clădirea dezafectată din strada Molière, degradat, plin de praf şi de găinaţ. E foarte plăcut să dirijezi aşa o echipă de actori, iar textul şi locul filmărilor i-a legat într-un fel aparte, pentru că am filmat în condiţii vitrege. Cred că televiziunea publică merită un astfel de film. Măcar 1,5 la sută rating îmi doresc şi ca spectatorii să se gândească de mai multe ori înainte să facă un gest sau o acţiune în viaţă”, a declarat pentru EVZ regizorul Cornel Mihalache.

Ne puteți urmări și pe Google News

Şi actorul Claudiu Bleonţ a afirmat că „povestea din film s-a întâmplat în istoria neamului românesc, în istoria nemţilor, a ruşilor”. „Toţi au mărturisit această abatere de la umanitate prin excesul de umanitate, pentru că acest experiment Piteşti, lagărele, cotropirile, răscoalele, războaiele, genocidele sunt tot ale speciei umane. Există trădări, vizavi de sufletul, de intimitatea, de taina mea, pe care le pot comite, nişte trădări pentru maşină, glorie, putere sau bani”, a spus Bleonț.