Avertisment de ultimă oră înainte de Black Friday. Cine îi pândește pe cumpărători

Avertisment de ultimă oră înainte de Black Friday. Cine îi pândește pe cumpărătoriBlack Friday. Sursă foto: Unsplash

Black Friday bate la ușă și, din acest motiv, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a emis o serie de recomandări pentru românii care intenționează să facă achiziții online în această perioadă.

În contextul unui volum mare de comenzi, există riscuri de întârzieri la livrare și chiar tentative de fraudă, ceea ce impune o atenție sporită din partea consumatorilor. ANCOM subliniază că este esențial ca utilizatorii să verifice condițiile de livrare, metodele de plată și să fie vigilenți în fața posibilelor înșelătorii.

Livrarea coletelor: Întârzieri și condiții speciale de care trebuie ținut cont

ANCOM avertizează că „volumul crescut de achiziții de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activității de curierat din România.” Astfel, există riscul ca livrarea coletelor să fie întârziată sau ca produsele să fie deteriorate ori chiar pierdute în timpul transportului. Pentru a evita surprizele neplăcute, ANCOM sfătuiește utilizatorii să acorde atenție ofertelor propuse de comercianți și opțiunilor de livrare disponibile.

Printre aspectele esențiale de verificat se numără serviciile suplimentare de siguranță, precum opțiunea de deschidere la livrare sau trimiterea cu valoare declarată. De asemenea, este important ca utilizatorii să cunoască modalitățile de livrare: la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare (easybox, locker). În cazul în care coletul prezintă urme de deteriorare la livrare, consumatorii au dreptul să ceară întocmirea unui document care să ateste starea acestuia sau chiar să refuze coletul.

ANCOM

ANCOM. Sursa foto: Facebook/ ANCOM

Avertismentul ANCOM pentru Black Friday. Atenție la tentativele de fraudă

Într-un context în care mediul online este din ce în ce mai vulnerabil la fraude, ANCOM, împreună cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică, atrage atenția asupra unor posibile tentative de înșelăciune legate de livrarea coletelor. Este important ca utilizatorii să nu răspundă la mesaje primite prin SMS sau e-mail, aparent din partea unui furnizor de servicii poștale, prin care sunt rugați să acceseze un link și să introducă date personale, cum ar fi numărul cardului bancar.

„Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj, este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor,” recomandă ANCOM.

Pentru a verifica autenticitatea magazinului online, cumpărătorii sunt sfătuiți să utilizeze platforme de verificare, precum scamadviser.com, unde pot afla dacă magazinul este legitim și dacă produsele sunt autentice.

În plus, ANCOM sugerează ca, înainte de a plăti la livrare, destinatarii să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o comandă validă, mai ales în cazul coletelor contra ramburs.

Pași de urmat pentru soluționarea problemelor cu livrarea produselor

În eventualitatea unor probleme legate de livrarea produselor, consumatorii ar trebui să contacteze inițial magazinul online de la care au făcut achiziția. În cazul în care problema nu este soluționată pe cale amiabilă, ANCOM indică mai multe opțiuni în funcție de locația comerciantului. Dacă acesta operează în România, sesizarea poate fi înaintată către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Pentru comercianții din alte state membre ale Uniunii Europene, consumatorii pot apela la Centrul European al Consumatorilor.

„În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluționarea reclamațiilor se desfășoară conform mențiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv,” explică ANCOM. De asemenea, pentru o rezolvare eficientă a eventualelor reclamații, este esențial ca utilizatorii să păstreze toate documentele care dovedesc achiziția efectuată, precum facturi, bonuri fiscale sau formularele de livrare.

Pe lângă aceste sfaturi, ANCOM reamintește că livrarea bunurilor de peste 31,5 kg nu este considerată un serviciu poștal, ci unul de transport marfă. În cazul unor produse voluminoase, precum mobila sau electrocasnicele, este recomandat să verificați dacă magazinul oferă livrare la ușă.

„ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poștale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza și, după caz, sancționa conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislației din domeniul serviciilor poștale”, mai artă ANCOM.