Cu trenul, de la Târgu Jiu la Pitești - un alt vis sfărâmat al Epocii de Aur

Cu trenul, de la Târgu Jiu la Pitești - un alt vis sfărâmat al Epocii de Aur Tren CFR. Sursă foto: Unsplash

Cu trenul, de la Târgu Jiu la Pitești - un alt vis sfărâmat al Epocii de Aur. Pur și simplu, să ajungi cu trenul de la Târgu Jiu la Râmnicu Vâlcea este aproape imposibil. Înainte de 1989, însă visul a fost 95% împlinit.

Trenul de la Târgu-Jiu la Râmnicu Vâlcea: 8 km care ar fi făcut minuni

Dacă trenul ar fi circulat de la Târgu Jiu la Râmnicu Vâlcea, de exemplu, de la Petroșani la București am fi făcut cu 91 km mai puțin decât acum. În comunism, liniile de cale ferată făceau posibil transportul  de mărfuri cu trenul. Astfel, între Băbeni și Alunu în Vâlcea și între Târgu Cărbunești și Seciurile erau deja linii pe care circula normal la viteza acelor ani trenul de marfă. Ecartamentul fiind identic, putea circula și trenul de călători. Mai trebuiau construite structuri feroviare pentru oameni, adică halte sau gări.

Dacă se uneau localitățile Alunu și Seciurile pe calea ferată, tronsonul Târgu Jiu - Râmnicu Vâlcea era funcțional. Așa, astăzi, deși e pe linia spre Sibiu, Râmnicu Vâlcea este gară de linie secundară. Adică de la Craiova, la Sibiu mai poți merge doar cu trenuri personale. În 1987, s-a trecut la treabă. Un viaduct feroviar și trei tuneluri ar fi făcut farmecul noii linii. Linia urma să fie gata în 1991. Tunelurile Roșia, Seciuri, Dobrana erau aproape gata.Chiar și o parte din terasament, pilonii viaductului erau gata. Se trecuse la montarea tablierului când a venit Revoluția. Apoi, s-a așternut dezastrul.

Trenul de la Pitești la Râmnicu Vâlcea

Pitești, nod de cale ferată încă din vremea lui Carol I ar fi avut un omolog la Râmnicu-Vâlcea. Adică s-ar fi putut merge cu trenul în această zonă. Cine dorea să plece de la Sibiu la București cu trenul, ar fi făcut cu 125 km mai puțin. Calea ferată care să facă din reședința județului Vâlcea al 10-lea mare nod feroviar românesc (Filiași, Piatra Olt, Pitești. Ciulnița, Caracal, Costești sunt câteva dintre ele) era inspirată de un model francez, Paris-Lyon.

Lucrarea care ar fi făcut posibilă călătoria cu trenul era fascinantă. Era prevăzut un alt pod feroviar peste Olt (cum sunt cele de la Slatina și la Caracal). De asemenea, ar fi fost ridicate câteva viaducte: Ostroveni, Valea Hotarului, Popeşti, Blidari, Hogea, Racoviţa. Lucrarea ar fi fost gata în proporție de 95% în 1989. Ba chiar circulaseră trenuri de probă. Se lucra la semnalizările și sistemele automate de trafic când Revoluția a „coborât bariera” și pentru călătoria cu trenul de la Pitești la Râmnicu Vâlcea.

Epilog

De 35 de ani, ruinele infrastructurii feroviare dintre Târgu Jiu și Pitești agonizează. Arată incapacitatea politică de a se continua investiții aproape finalizate.

Revista presei