Amenințarea ascunsă în valurile Mării Negre. Consecințele pe termen lung ale războiului
- Ionel Sclavone
- 28 septembrie 2024, 12:57
Marea Neagră nu mai este sigură pentru navigația navelor, de la izbucnirea războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Pericolul plutește pe valuri și este dificil de înlăturat.
Minele care plutesc în derivă reprezintă un pericol pentru navele care folosesc această rută de transport. Dispozitivele sunt greu de depistat, iar neutralizarea lor reprezintă o operațiune lentă și de lungă durată.
Pericolul din Marea Neagră
Războiul declanșat împotriva Ucrainei are consecințe asupra transportului naval din Marea Neagră. Experții militari spun că minele anti-navă, care plutesc în derivă reprezintă o amenințare pentru navele care aceste rute. Amenințarea este pe termen lung și vizează nu doar Ucrana, ci și statele învecinate, România, Bulgaria și Turcia.
În ultimii doi ani au fost semnalate mai multe incidente legate de aceste dispozitive. Vase care navigau pe Marea Neagră au lovit mine aflate în derivă. Iar operațiunile de curățare a rutelor martitime au rezultate limitate. Periodic au loc astfel de acțiuni, organizate de Ucraina, însă minele continuă să apară, potrivit Business Insider.
Nimeni nu știe unde sunt localizate și sunt greu de depistat în valurile mării, fără un echipament corespunzător.
Cel puțin cinci nave au avut de suferit după impactul cu minele din Marea Neagră, a declarat vice-amiral Thomas Ishee, comandantul Flotei a 6-a SUA. În timpul recentelor exerciții comune organizate de NATO și SUA în largul coastelor Bulgariei, avioanele de recunoaștere au observat peste 100 de dispozitive.
Ucraina încearcă să mențină rutele navale
În decembrie anul trecut, Kievul a confirmat că un vapor sub pavilion Panama a lovit o mină, fiind rănite două persoane. Alte mine au ajuns în afara apelor teritoriale ale Ucrainei. Autoritățile române au descoperit și neutralizat un astfel de dispozitiv într-o zonă de conservare a Dunării.
Menținerea unor căi navale curate pe Marea Neagră este esențială pentru Ucraina care are nevoie să-și exporte cerealele. Operațiunile de curățare implică eforturi destul de mari. Astăzi, navele trec prin coridorul de cereale al Ucrainei în siguranță. Aceata chiar dacă se mențin în alertă. Pericolul minelor încă există în Marea Neagră.
Aceste dispozitive reprezintă o amenințare nu doar pentru locuitorii și navigatorii de pe coastă, ci și pentru economiile locale. Reducerea transporturilor ar putea afecta activitatea economică de la Marea Neagră. Și, foarte grav, nu se știe cam câte mine plutesc în derivă și de unde ar putea apărea. Drept urmare, nimeni nu poate spune cât vor dura operațiunile de curățare a zonei.
La începutul anului, Turcia, Bulgaria și România, cele mai afectate țări, în afara Ucrainei, s-au unit într-o alianță navală. Acestea operează pentru a curăța apele de dispozitivele aflate în derivă. Trei nave vor patrula în căutare de mine de cel puțin două ori la fiecare șase luni, a raportat Defense News.
Marea Neagră va fi greu de curățat
Operațiunile de eliminare a minelor navale sunt foarte dificile. Experții confirmă că va fi vorba despre un proces complicat care va dura foarte mult, în Marea Neagră. Steve Horell, un fost ofițer de informații navale și membru senior în apărare la Centrul pentru Analiza Politicii Europene spune că pe mare lucrurile sunt mai complicate decât pe pământ.
Minele navale sunt declanșate printr-un detonator magnetic sau unul sensibil la presiune. Minele mai vechi pot fi declanșate prin contactul cu carena unei nave. Vânătoarea de mine este metodică, tehnică și destul de periculoasă. Navele pot să caute minele pe Marea Neagră cu ajutorul sonarului sau prin detectare magnetică. De asemenea, pot fi căutate cu elicoptere și drone. Chiar și așa, va fi vorba despre un efort foarte mare și lent.
„Ceea ce aveți este, în general vorbind, nave mai mici care se mișcă încet, astfel încât să nu declanșeze minele pe care încearcă să le găsească și să le dezactiveze, și doar căutând foarte minuțios în modele repetitive”, a spus Steve Horell.
Steve Horell a explicat că, în Marea Neagră, curenții se deplasează în sens invers acelor de ceasornic. Iar în trei până la șase luni are loc o rotație completă. Acest lucru implică faptul că o mină navală poate ajunge oriunde în Marea Neagră și va deveni o amenințare. Astfel, un dispozitiv în derivă poate porni din apropierea portului Odesa, în nord-vestul Mării Negre, ca să ajungă, în câteva săptămâni în apele României, Bulgariei și Turciei.