Ce n-are voie să facă asociația de proprietari. Drepturi și obligații pentru românii de la bloc
- Andreea Vlad
- 4 septembrie 2023, 08:01
Ce n-are voie să facă asociația de proprietari. Există o listă întreagă de documente cerute abuziv de asociațiile de proprietari, care ignoră faptul că au obligația de a respecta Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR).
Asociația de proprietari are obligația de a respecta Regulamentul european privind protecția datelor (GDPR). De asemenea, se supune controalelor Autorității de Protecția Datelor (ANSPDCP).
Asociația de proprietari îți cere ABUZIV aceste documente
Acest lucru înseamnă implicit că ele trebuie să aplice principiul prelucrării a cât mai puține date, și doar cele strict necesare. Într-un ghid publicat pentru asociațiile de proprietari, Autoritatea a precizat că asociațiile nu ar trebui să solicite copii după diverse documente ale locatarilor.
Normele metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 reglementează evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale tuturor cetăţenilor români.
„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere. Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate, normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate”, subliniază ANSPDCP în acest ghid.
Încă din 2019, ANSPDCP a atenționat asociațiile de proprietari, în urma unor controale, că încalcă normele de protecția datelor. Una dintre problemele găsite în mod repetat este insistența asociației de a cere locatarilor copii după diverse documente. Se cer în special copii după actele de identitate, în scopul completării cărții de imobil.
Obligații pentru orice asociație de proprietari
GDPR-ul impune tuturor celor ce prelucrează date să respecte câteva principii de bază. Unul este acela că datele trebuie să fie prelucrate în mod legal, echitabil și transparent față de persoana vizată. Apoi datele prelucrate să fie adecvate, relevante și limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate.
Cele două principii trebuie avute în vedere și de asociațiile de proprietari. A le solicita celor care locuiesc în bloc anumite copii după documente și diverse informații (profesia, de exemplu, considerată irelevantă în acest context) poate fi considerat excesiv potrivit legislației de protecția datelor.
A cere copii după un act de identitate înseamnă a prelucra datele din acel document, ceea ce, conform Legii nr. 190/2018, atrage în multe cazuri obligația de a numi un responsabil cu protecția datelor, potrivit avocat.net.