Bonusuri nesimțite! În Germania, șefii Lufthansa fac pe Moș Crăciun pentru ei înșiși
- Dinu Marian
- 24 decembrie 2022, 14:57
De cealaltă parte a Rinului, bonusurile pe care și le acordă directorii companiei aeriene Lufthansa și ai companiei feroviare Deutsche Bahn nu sunt bine primite. Mai ales după un an fără glorie în care germanilor li s-a cerut să strângă cureaua. Să renunțe boșii nemți la bonusuri după ce au fost salvați de la faliment cu banii contribuabilului german? Nici gând!
Conducerea Lufthansa a răspuns că iese din discuție ideea de a renunța la primele uriașe oferite mebrilor consiliului de administrație. De la dezvăluirile cotidianului economic Handelsblatt, compania aeriană germană a încercat să se justifice în fața opiniei publice, folosind un subterfugiu cu privire la decizia controversată a consiliului de supraveghere de a onora performanțele șefilor.
Bonusurile - până la 5 milioane de euro pentru cei șase membri ai consiliului de administrație - nu se referă la anii de criză, asigură compania. Este vorba de "bonusuri pe termen lung", care durează până în 2025. Prin urmare, Lufthansa susține că plătește "prime în avans" pentru performanțe care nu au fost încă atinse.
De asemenea, se subliniază că veniturile președintelui Carsten Spohr au scăzut cu 20% în 2021 pentru a se "prăbuși" la 1,63 milioane de euro, față de un total de 4,97 milioane de euro în 2019, cu un an înainte de criză. În cele din urmă, purtătorul de cuvânt al Lufthansa spune că aceasta și-a achitat toate datoriile. Statul german a reușit chiar să se debaraseze de participația sa (20% din capital), realizând o plusvaloare de 700 de milioane de euro. Se pare că este o situație în care toți au de câștigat, că degeaba căutăm nod în papură.
Mii de zboruri anulate
Doar că presa germană este supărată pe acest argument. "Cum poți să-ți acorzi bonusuri când ai un bilanț atât de dezastruos?", se întreabă revista de afaceri Wirtschaftswoche. "Ce pasager nu-și amintește de grevele, de zborurile anulate și întârziate sau de haosul de nedescris din timpul verii în aeroporturi la securitate și check-in?
Carsten Spohr a recunoscut apoi managementul defectuos al companiei, cerându-și public scuze pentru lipsa de anticipare în ceea ce privește redresarea traficului aerian. Cea mai mare companie aeriană germană a fost nevoită să anuleze mii de zboruri.
Pentru guvern, această afacere intervine într-un moment în care germanilor li se cere să strângă cureaua. Robert Habeck, ministrul economiei și climei, le cere de luni de zile să economisească la încălzire și electricitate pentru a evita o pană de curent. Pentru purtătorul de cuvânt al guvernului, Lufthansa a încălcat pur și simplu acordurile din planul de salvare legat de criza din domeniul sănătății. "Lufthansa nu dă dovadă de niciun fel de sensibilitate față de populație", a adăugat Dietmar Bartsch, liderul grupului parlamentar de opoziție Die Linke. Coeziunea socială este cea care va fi afectată."
Reprezentanții angajaților critică cinismul nestăpânit al conducerii. Sindicatele personalului navigant (UFO) și ale piloților (Vereinigung Cockpit) consideră că managementul nu are nicio idee despre ce înseamnă o astfel de decizie pentru companie, care a redus 30.000 de locuri de muncă între 2020 și 2021.
Boșii trenurile nu sunt lăsați pe dinafară
Un alt mare șef s-a aflat și el pe banca acuzaților în această săptămână.
Richard Lutz, președintele companiei de căi ferate (Deutsche Bahn), va primi bonusuri de 90.000 de euro, în condițiile în care performanțele companiei sale continuă să se deterioreze. În noiembrie, o treime din trenuri nu au ajuns la timp ("la timp" înseamnă până la șase minute întârziere), iar situația nu s-a îmbunătățit pentru plecările de sfârșit de an.
"Richard Lutz primește prime de 90.000 de euro pentru lipsa de punctualitate a trenurilor sale", relatează ironic ziarul Wirtschaftswoche. Salariul său anual este de 900.000 de euro, mai mult decât dublu față de cel al cancelarului Olaf Scholz.