Cum să (nu) cumpărăm vehicule blindate?

Cum să (nu) cumpărăm vehicule blindate?Sursa: MApN

Ultimele, cel puțin zece, conduceri politice de la Ministerul bulgar al Apărării declară ca principală prioritate achiziția de vehicule blindate pentru Forțele Terestre. Cu toate acestea, proiectul rămâne pe butuci și s-a transformat într-un simbol al proastei guvernări și planificări, iar în anumite etape au ieșit în prim-plan și anumite interese politice și de afaceri.

Ministrul interimar al apărării, Dimităr Stoianov, nu a făcut excepție și și-a început activitatea cu o solicitare de a se avansa tranzacția, dar din declarația sa nu a fost prea clar viitorul proiectului și chiar au apărut câteva întrebări noi. 

 De ce are Bulgaria nevoie de vehicule blindate? 

Vehiculele blindate sunt necesare pentru dotarea grupurilor de luptă de tip batalion, care sunt principala cerință a NATO vizavi de Bulgaria și care au devenit ca un fel de motor al reformei forțelor armate ale Bulgariei în ultimii cinci ani. 

 Până unde a ajuns proiectul? 

Proiectul a fost blocat la sfârșitul activității ultimului guvern al lui Boiko Borisov, după ce s-a dovedit, așa cum era de așteptat, că ambele oferte depuse - ale companiei finlandeze Patria, care ar trebui să concureze cu multinaționala General Dynamics (cu participarea preponderent americană), depășesc plafonul proiectului de aproape 1,5 miliarde de leva. 

De fapt, acest lucru a fost clar cu câteva luni înainte de deschiderea ofertelor și a confirmat doar rațiunea financiară defectuoasă a proiectului. Înainte de aceasta, a fost amânat luni de zile din cauza unor dispute cu privire la caracteristicile tehnice cerute pentru mașini, care determinau în prealabil alegerea furnizorului. Până la urmă, s-a ajuns la comentarii neoficiale în Ministerul Apărării că proiectul pregătit căuta o mașină aproape imposibilă sau stabilită cu exactitate. De atunci se caută o soluție cu privire la modul de continuare a proiectului. Grupul de lucru a ieșit cu propunerea de a se explora posibilitățile de implementare a proiectului, printr-un contract “guvern-guvern” și de a se lua măsurile necesare pentru a se stabili primele contacte cu guvernele potențialelor țări partenere. O altă variantă, care a fost lansată de fostul ministru al apărării, Krasimir Karakachanov, a fost ca proiectul să fie implementat de holdingul ministerului, TEREM, dar este clar că nu are capacitatea necesară și se va baza pe un sub-contractant străin. Între timp, a apărut și o altă variantă - să se pregătească un proiect mai amplu și, împreună cu mașinile, să se negocieze și al armament pentru Forțele Terestre. 

 Cerințele pentru proiect 

Un guvern interimar nu are legitimitatea de a decide cu privire la proiect, dar poate avansa activitatea privitoare la acesta. Ministrul interimar al apărării, Dimităr Stoianov, a spus că „în cel mai scurt timp trebuie să pregătim și să trimitem cereri pentru informații către potențiale companii”. Nu este clar în cadrul cărei proceduri se va întâmpla acest lucru. De asemenea, nu este clar către ce companii se vor trimite oferte. Doar celor din competiția actuală, ori și companiilor noi, care și-au manifestat interesul. Stoianov și-a anunțat ambiția și de a revizui cerințele din proiect. „Există anumite ambiții mari în cooperarea industrială. Dacă ar trebui să fie produse aici, ori ar trebui să fie asigurat doar ciclul lor de viață în Bulgaria. Această abordare este în discuție”, a spus Stoianov. În același timp, el a respins posibilitatea de a exista un compromis privind capacitățile. Din declarație se poate presupune că începe activitatea cu privire la condițiile proiectului. Din în urmă cu doi ani a fost clar că prețul ar putea scădea odată cu anumite schimbări în echiparea utilajelor, de exemplu. Acum însă, echipamentele militare devin din ce în ce mai scumpe, iar plafonul bugetar de aproape 1,5 miliarde de leva s-ar putea dovedi a fi și mai nerealist. Din declarația lui Stoianov nu a fost clar ce părere are despre propunerea de a se trece la negocieri „guvern - guvern”. Astfel a fost implementat proiectul de achiziție de avioane de vânătoare. Pe ordinea de zi este și varianta cu TEREM. Iar jucători noi, inclusiv o companie bulgară, și-au anunțat și ei apetitul pentru comandă. Proiectul a fost aprobat de parlament și nu este clar dacă nu ar trebui să se întoarcă acolo. Nu este clar dacă viziunea cabinetului interimar va fi adoptată de următorii guvernanți. 

 Restartați proiectul? 

Toate aceste probleme sunt conceptuale și ar putea duce la restartarea proiectului, ceea ce va întârzia și mai mult achiziția mașinilor. Dacă se întâmplă acest lucru, s-au acumulat suficiente practici proaste pentru a evita măcar unele greșeli, cum ar fi un buget nerealist, cerințe și planificare defectuoasă. 

În Ministerul Apărării nu există garanții pentru acest lucru, notează mediapool.bg

(Traducerea Rador)

Ne puteți urmări și pe Google News