Toată lumea îl folosește, puțini știu de unde provine denumirea. Cum a apărut primul taxi
- Emma Cristescu
- 11 august 2022, 08:54
Taxi-urile ne ușurează viața de ani întregi, dar puțini știu cum au apărut sau care este povestea lor. Aceste mașini sunt de culoare galbenă și sunt folosite de călători pentru a ajunge mai repede la destinație.
Jude Stewart, autorul cărții „ROY G. BIV”, o scriere despre semnificațiile și istoria culturii culorilor, a dezvăluit povestea taxiurilor, dar și cum au ajuns aceste mașini să fie galbene. Serviciul a apărut pentru prima dată în Italia.
Francesco Tasso (1459-1517) a fost unul dintre fondatorii serviciului european poștal. La vremea respectivă nu existau mașini, dar erau carele trase de cai de culoare galbenă, pentru a nu ofensa pe cineva din punct de vedere politic. Împăratul Austriei l-a decorat pe Tasso cu titlul de „Torre e Tasso” sau „Thurn und Taxis”. Autorul a povestit că așa a apărut denumirea de „taxi”.
Cuvântul „taxi” apare în mod oficial la începutul secolului al XX-lea, fiind o versiune prescurtată a „taximetrului”, dispozitivul care măsoară kilometrajul automobilului.
De ce este taxi-ul galben
Primul taxi galben din New York a apărut oficial în anul 1912. Călătorii erau taxați cu 50 cenţi pe milă, iar afacerea a fost un real succes. Firma Yellow Cab, fondată în Chicago de către un vânzător de maşini, John Hertz a adus mai multe automobile galbene pentru doritori.
John Hertz (1879-1961) a comandat un studiu pentru a analiza care este cea mai vizibilă culoare la distanţă mai mare. La vremea respectivă, compania a ales culoarea galbenă și a interzis operatorilor să își vopsească mașinile la fel.
În anul 1925, John Hertz și-a vândut pachetul de acțiuni al companiei. Acesta avea 2.700 de taxiuri în marile orașe precum Kansas, New York, Chicago sau Philadelphia. La scurt timp, judecătorii din Statele Unite ale Americii au persmis tuturor oamenilor să își vopsească mașinile galbene, dar și altor firme de taxi.
De ce Londra nu are taxiuri galbene
Taxiurile sunt galbene în toată lumea, inclusiv în Statele Unite ale Americii, Germania, India, Indonezia, Rusia, Suedia, Ungaria, Taiwan, Thailanda, Uruguay. Cu toate astea, Londra a dorit ca aceste mașini să fie negre.
Prima flotă mare de taximetre londoneze a fost compusă din Austin FX3, modele produse după anul 1948. Acestea aveau din fabrică culoarea neagră, iar autoritățile nu au mai vrut să modifice automobilele, potrivit shtiu.ro