A început războiul împotriva dezinformării din on-line. Cum vor fi protejați românii de manipulări

A început războiul împotriva dezinformării din on-line. Cum vor fi protejați românii de manipulăriSursa: Arhiva EVZ

Noul cod al bunelor practici pentru combaterea dezinformării pe internet pe care Comisia Europeană l-a convenit cu marile companii din sectorul internetului a intrat joi în vigoare, a anunțat într-un comunicat executivul comunitar. Împreună cu Grupul Autorităților Europene de Reglementare pentru Serviciile Media Audiovizuale (ERGA) și Observatorul European al Media Digitală (EDMO), Comisia va evalua în mod regulat progresele înregistrate în punerea în aplicare a Codului, pe baza raportării granulare calitative și cantitative așteptate de la semnatari.

Principalele platforme online, platformele emergente și specializate, jucătorii din industria publicității, verificatorii de fapte, organizațiile de cercetare și organizațiile societății civile au furnizat un cod de practici consolidat privind dezinformarea, în conformitate cu Ghidul Comisiei din mai 2021. Codul de practici consolidat privind dezinformarea a fost semnat și prezentat la 16 iunie 2022 de 34 de semnatari care s-au alăturat procesului de revizuire a Codului din 2018.

Noul Cod  cuprinde game mai largi de angajamente și măsuri pentru a contracara dezinformarea online

Codul de bune practici din 2022 este rezultatul muncii desfășurate de semnatari. Este responsabilitatea semnatarilor să decidă ce angajamente semnează și este responsabilitatea lor să asigure eficacitatea implementării angajamentelor lor. Este vorba despre o versiune revizuită a normelor voluntare convenite în 2018, la care au aderat companii precum Google, Meta, Twitter, TikTok şi Microsoft, precum şi companii de publicitate online şi organizaţii ale societăţii civile.

Cei 34 semnatari au urmat Orientările Comisiei şi au ţinut seama de învăţămintele crizei cauzate de pandemia de COVID-19 şi de cele desprinse în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.

Noul cod stabileşte angajamente cu o sferă largă şi precise din partea platformelor şi a industriei de profil de a combate dezinformarea, marcând astfel un nou pas important către un mediu online mai transparent, mai sigur şi mai demn de încredere.

Utilizatorii de internet vor dispune de instrumente mai bune pentru a semnala dezinformarea

Vera Jourova, vicepreşedinta pentru valori şi transparenţă, a declarat că din acest moment se dispune de instrumente mai solide în combaterea dezinformării pe internet.

„Acest nou cod privind combaterea dezinformării intervine în contextul în care Rusia se foloseşte de arma dezinformării ca parte integrantă a agresiunii sale armate împotriva Ucrainei, iar democraţia este ţinta unor atacuri care capătă diverse alte forme. Acum am primit angajamente foarte ferme cu privire la reducerea impactului dezinformării online şi dispunem de instrumente mult mai solide pentru a stabili în ce măsură angajamentele sunt puse în aplicare în întreaga UE şi în toate limbile sale. De asemenea, utilizatorii vor dispune de instrumente mai bune pentru a semnala dezinformarea şi pentru a înţelege ceea ce văd. Noul cod va reduce şi factorii financiari care stimulează diseminarea dezinformării şi va facilita accesul cercetătorilor la datele platformelor”.

Noul cod cuprinde următoarele angajamente

- extinderea participării: Codul nu se adresează doar marilor platforme, ci şi unui mare număr de diverşi actori care pot contribui la a atenua răspândirea dezinformării, iar numeroşi alţi posibili semnatari sunt bineveniţi să adere la acesta;

- eliminarea stimulentelor financiare pentru răspândirea dezinformării, astfel încât vectorii dezinformării să nu obţină venituri din publicitate;

- includerea în domeniul de aplicare al codului a noilor comportamente manipulatoare, cum ar fi conturile false, boţii sau materialele deepfake răuvoitoare care contribuie la propagarea dezinformării;

- capacitarea utilizatorilor prin punerea la dispoziţie a unor instrumente mai bune de recunoaştere, înţelegere şi semnalare a dezinformării;

- dezvoltarea verificării veridicităţii informaţiilor în toate ţările UE şi în toate limbile Uniunii, concomitent cu asigurarea unei remuneraţii echitabile pentru activitatea desfăşurată de verificatorii veridicităţii informaţiilor;

- asigurarea transparenţei publicităţii politice, permiţându-le utilizatorilor să recunoască cu uşurinţă anunţurile publicitare politice datorită unei mai bune etichetări şi informări privind sponsorii, cheltuielile efectuate şi perioada de afişare;

- creşterea sprijinului pentru cercetători, prin îmbunătăţirea accesului acestora la datele platformelor;

- evaluarea impactului codului prin intermediul unui cadru solid de monitorizare şi prin transmiterea periodică de către platforme de rapoarte cu privire la modul în care îşi pun în aplicare angajamentele;

- înfiinţarea unui centru de transparenţă şi a unui grup operativ care să ofere cu uşurinţă o imagine de ansamblu transparentă asupra punerii în aplicare a codului, asigurându-se că acesta continuă să fie adaptat exigenţelor viitorului şi adecvat scopului.

Reducerea stimulentelor financiare pentru furnizorii de dezinformare

Codul consolidat urmărește să se asigure că furnizorii de dezinformare nu beneficiază de venituri din publicitate. Semnatarii se angajează să adopte măsuri mai puternice pentru a evita plasarea reclamelor lângă dezinformare, precum și difuzarea de reclame care conține dezinformare. De asemenea, Codul stabilește o cooperare mai eficientă între actorii din sectorul publicității, permițând o acțiune comună mai puternică.

Element central al Strategiei UE de combatere a dezinformării, codul s-a dovedit a fi un instrument eficace de limitare a răspândirii dezinformării online, inclusiv în perioadele electorale, şi de răspuns rapid la crize precum pandemia de COVID-19 şi războiul din Ucraina.

Transparența publicității politice

Recunoscând importanța publicității politice în modelarea vieții publice, Codul consolidat obligă semnatarii să pună în aplicare măsuri de transparență mai puternice, permițând utilizatorilor să recunoască cu ușurință reclamele politice, oferind o etichetare mai eficientă, angajându-se să dezvăluie sponsorul, cheltuielile publicitare și perioada de afișare. În plus, semnatarii se angajează să creeze biblioteci de anunțuri eficiente și care să poată fi căutate pentru publicitate politică.

Semnatarii vor avea la dispoziţie 6 luni pentru a pune în aplicare angajamentele şi măsurile la care au subscris. La începutul anului 2023, semnatarii vor transmite Comisiei primele rapoarte de punere în aplicare.

Împuternicirea comunității de verificare a faptelor

Noul Cod va extinde acoperirea verificării faptelor în toate statele membre ale UE și în toate limbile și va asigura că platformele vor face o utilizare mai consecventă a verificării faptelor pentru serviciile lor. În plus, Codul lucrează pentru asigurarea unor contribuții financiare echitabile pentru activitatea verificatorilor de fapte și a unui acces mai bun la informațiile care le facilitează munca zilnică.

Pe baza consilierii asigurate de experţi şi a sprijinului furnizat de Grupul autorităţilor europene de reglementare pentru serviciile mass-media audiovizuale (ERGA) şi de Observatorul european al mass-mediei digitale (EDMO), Comisia va evalua periodic progresele înregistrate în punerea în aplicare a codului, ţinând seama de raportarea detaliată şi periodică pe care urmează să o efectueze semnatarii.

Grupul operativ instituit va monitoriza, va revizui şi va adapta angajamentele în funcţie de evoluţiile înregistrate de tehnologie, societate, piaţă şi legislaţie. Grupul operativ a organizat deja astăzi reuniunea sa iniţială. Acesta se va întruni în funcţie de necesităţi cel puţin la fiecare 6 luni.

Cadrul de monitorizare consolidat

Codul vine cu un cadru de monitorizare puternic, inclusiv indicatori de nivel de serviciu pentru a măsura implementarea codului în întreaga UE și la nivelul statelor membre. Până la începutul anului 2023, semnatarii vor furniza Comisiei primele rapoarte de referință privind punerea în aplicare a Codului. Ulterior, platformele online foarte mari, așa cum sunt definite în Digital Services Act (DSA), vor raporta o dată la șase luni, în timp ce alți semnatari vor raporta anual. Codul consolidat conține, de asemenea, un angajament clar de a lucra în vederea stabilirii unor indicatori structurali, care să permită măsurarea impactului general al Codului asupra dezinformării, scrie digital-strategy.ec.europa.eu.