Grampet: „2020 a validat infrastructura pe care am construit-o în ultimii 20 de ani”
- Mihnea Talau
- 19 ianuarie 2021, 14:59
Anul 2020 a atras noi provocări pentru Grupul GRAMPET – Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din România şi Europa Centrală și de Est.
Însă structura de servicii integrate și infrastructura strategică dezvoltată la nivel regional au favorizat revenirea rapidă din a doua parte a anului.
Estimările financiare arată că cea mai mare parte a pierderilor provocate de pandemie în prima parte a anului a fost recuperată.
„Pentru noi, 2020 a fost un an de testare și confirmare a ceea ce am construit în ultimii 20 de ani – o companie multinațională cu infrastructură strategică pentru întreaga economie”, spune Gruia Stoica, Președintele și fondatorul Grupului GRAMPET.
Prejudiciu nedrept de imagine
„Primim tot mai multe semnale că Grupul GRAMPET intră în atenția marilor investitori și grupurilor de interese din industria de profil globală, într-un moment în care piața se aliniază la noua paradigmă economică, iar tendința de consolidare din industriile de transport se accentuează. Această validare internațională ne onorează, mai ales că vine pe fondul unui proces în justiție care ne provoacă acasă un prejudiciu nedrept de imagine.
Este regretabil că vedem acest tratament față de un antreprenor care, dincolo de responsabilitatea economică și socială asumată, duce numele României peste hotare. În ceea ce ne privește, ne menținem angajamentul de a continua să construim în România, pentru România. Suntem conștienți că aportul economic al companiilor noastre este substanțial și că orice dezechilibru poate atrage un risc sistemic pentru industria de profil, dar și pentru economie per ansamblu”, se arată într-un comunicat al grupului..
Cel mai mare grup feroviar privat din România și Europa de Sud-Est
Grupul GRAMPET este cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din România şi din Europa de Sud-Est, având în jur de 7.000 de angajați. Înființată acum mai bine de 20 de ani, a devenit prima multinațională cu capital românesc, extinzându-se pe rând în Bulgaria (2004), Ungaria (2005), Republica Moldova și Germania (2010), Austria și Slovacia (2012), Croația (2016), Serbia (2018) și Grecia (2019). În prezent analizează extinderea pe alte șase piețe europene - Macedonia, Muntenegru, Slovacia, Cehia, Belgia și Olanda.
Este prima companie europeană care a aderat la Asociația Middle Corridor - Ruta de Transport Internațional Trans-Caspică, parte din proiectul Noul Drum al Mătăsii, asumându-și un angajament ferm față de această alianță strategică ce creează o nouă rută între China și Uniunea Europeană.
În vara lui 2019, un juriu internaţional a desemnat Grupul GRAMPET drept Campionul Regional al Anului la Premiile Emerging Europe decernate la sediul central al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare din Londra. Premiul a acoperit toate industriile din 23 de țări emergente.
Bilanțul Grupului GRAMPET în 2020
Estimările financiare pentru 2020, un an marcat de consecințele economice ale pandemiei, mizează pe o cifră de afaceri în creștere ușoară, la aproximativ 285 milioane Euro (față de 281 milioane Euro anul trecut), respectiv un profit net în scădere la aproximativ 7,3 milioane Euro (comparativ cu 11 milioane în 2019).
Rezultatele reflectă și impactul unui buget de investiții în creștere (23,2 milioane Euro față de 21,3 milioane Euro în 2019).
Anul a fost marcat de performanțe notabile pentru companiile din grup:
– În luna aprilie, Grup Feroviar Român a primit certificatul de siguranță din Uniunea Europeană acordat pentru mai mult de o țară, o performanță în premieră pentru industria feroviară europeană. Certificatul Unic de Siguranţă acordat de Agenția Uniunii Europene pentru Căile Ferate permite Grupului să opereze în două țări, respectiv România și Grecia.
– În luna iunie, prototipul primului automotor produs de Electroputere VFU Pașcani a ieșit din fabrică sub o nouă înfățișare, purtând motive tradiționale românești pentru a sărbători Ziua Națională a Iei. Automotorul se află deja în ultimele faze de testare și va intra pe piața locală și internațională în prima parte a anului curent.
– În luna iulie, Roserv Oil a preluat platforma RAFO Onești, cu obiectivul declarat de a dezvolta cel mai mare centru logistic din Moldova unde ar putea lucra până la 600 de oameni.
– În paralel, Grupul GRAMPET și-a consolidat divizia din Ungaria, unde a finalizat achiziția terenului pe care se află fabrica Debrecen Vagongyár, pregătind tototdată investiții importante pentru modernizarea și retehnologizarea uzinei.
– La finalul anului 2020, Assologistica (asociație reprezentativă pentru industria de logistică din Italia) și publicația de profil Euromerci au premiat Grupul GRAMPET pentru Inovație în Internaționalizarea Afacerilor, acordându-i premiul „Grupul Logistic al Anului” (detalii aici).
– Procesul amplu de digitalizare la nivel de grup a avansat considerabil în 2020, fiind accelerat și de contextul impus de pandemie. În prezent, companiile din grup folosesc aproape 20 de soluții digitale dezvoltate intern. Alte 18 astfel de proiecte se află în curs de dezvoltare.
– Separat, echipa fabricii de medicamente Polisano Pharmaceuticals din Sibiu se apropie de lansarea primul său medicament oncologic solid – un pas foarte important pentru întreaga industrie farmaceutică românească.
2020 a dublat, totodată, eforturile de implicarea socială menite să susțină, pe de o parte, eforturile naționale pentru combaterea pandemiei de Coronavirus și, pe de altă parte, activitatea tradițională a Fundațiilor TOFLEA și GRAMPET.
- În luna mai, Grupul GRAMPET a lansat o campanie națională prin care a donat câte un aparat de testare de ultimă generație și 1.000 de teste DSP-urilor din Deva, Craiova, Iași, Constanța, Galați, Ploiești, Timișoara, București și Debrecen. Două astfel de donații au ajuns la Spitalul Clinic de copii Victor Gomoiu și Institutul Național de Boli Infecțioase Prof. Dr. Matei Balș din București. Totodată, companiile membre au donat câte 9.000 de măști de protecție Muzeului Național de Artă și Serviciului de Ambulanță București, dar și alte mii de măști de protecție în fiecare oraș din țară în care grupul are activitate.
În paralel, Fundația TOFLEA a continuat proiectele educaționale și sociale care influențează viețile a zeci de mii de oameni din categorii defavorizate din județul Galați.