Avionul: Cel mai sigur mijloc de transport pe pandemie
- Adrian Pătrușcă
- 9 octombrie 2020, 15:55
Aceasta pare a fi principala concluzie a diferitelor studii tehnice realizate de Airbus, Boeing, Embraer și asociația transportului aerian IATA despre riscul infectării cu COVID în avion.
Toate cele patru studii, publicate simultan joi, concluzionează fără echivoc că probabilitatea contaminării cu coronavirusul în avion este aproape inexistentă – sau, oricum mai mică decât la sol.
„De la începutul anului, au fost înregistrate 44 de cazuri de persoane susceptibile să fi contractat COVID-19 într-un zbor, dintr-un total de 1,2 miliarde de pasageri, adică un caz potențial la fiecare 27 de milioane de călători”, subliniază David Powell, consilierul medical al IATA, citat de Les Echos.
Cel mai adesea, a fost vorba de cazuri izolate, despre care nu este sigur că s-au contaminat în timpul zborului. Iar majoritatea s-au produs la începutul pandemiei, înainte de generalizarea purtării măștii în zbor.
„Chiar și în ipoteza că 90% din cazurile de contaminare în avion nu ar fi detectate, aceasta ar reprezenta un caz la 2,7 milioane de călători”, a subliniat Powell, considerând că această cifră este destul de liniștitoare.
Principalul motiv al siguranței zborului cu avion față de alte mijloace de transport în comun este sistemul de filtrare și de reîmprospătare a aerului, foarte sofisticat, pe care îl au avioanele comerciale.
„Aerul unei cabine de avion este reîmprospătat în totalitate la fiecare două sau trei minute”, explică Bruno Fargeon, însărcinat cu această problemă la Airbus.
„Aceasta înseamnă de 20 sau de 30 de ori într-o oră, față de 5 ori pe oră în sala de operație a unui spital și de 2 sau trei ori pe oră într-o sală de ședințe”, a întârit omologul său de la Embraer, Luis Alfonso.
Aerul din cabină este de asemenea filtrat în permanență prin același tip de filtre HEPA cu care sunt echipate sălile de operație.
„Aceste filtre rețin 99,9% din particulele de peste 0,1 microni”, precizează Alfonso, cum este și cazul coronavirusului.
În plus, fluxul de aer din avion este proiectat astfel încât să circule dinspre plafon spre podea, pentru a reduce fluxurile de aer între rândurile de locuri.
Pentru a fi sigure, Airbus și Boeing au realizat totuși, fiecare în parte, o simulare 3D a fluxurilor de aer din avion, pentru a retrasa deplasarea picăturilor potențiale purtătoare de virus în cabină.
„Am ales cel mai rău scenariu: cel al unui pasager care tușește, în apropierea unor pasageri fără mască, și am simulat fluxurile de aer pentru a estima ce cantitate de particule poate fi inhalată de alți pasageri”, explică Dan Freeman, de la Boeing.
Rezultatul: „riscul de contaminare pentru pasageri așezați unii lângă alții într-un avion echivalează cu a sta la doi metri distanță unul de altul într-o sală”, dă asigurări responsabilul companiei americane.