Scandal! Piese fasificate pe submarinele nucleare americane
- Tudor Borcea
- 23 iunie 2020, 17:24
Incredibil dar adevărat. Submarinele americane au fost construite cu piese din oțel de calitate inferioară
La 10 aprilie 1963, submarinul USS Thresher, cu 129 de marinari la bord, primul submarin de atac nuclear (SNA) din istorie, a dispărut pe mare, în timpul testelor de scufundare, la 400 km de coasta de nord-est a Statelor Unite.
Ipoteza privilegiată pentru a explica acest naufragiu este că submarinul a fost victima unei scurgeri de apă care a declanșat un scurtcircuit și a provocat oprirea reactorului său nuclear.
Lipsit de propulsie, USS Thresher s-a scufundat tot mai adânc, până când coca submarinului a făcut implozie sub presiunea apei, ucigând toți oamenii aflați la bord.
După această dramă, US Navy a lansat programul SUBSAFE care prespunea o serie de controale riguroase efectuate la fiecare etapă a construirii unui submarin, inclusiv în perioadele de mentenanță.
De atunci, marina americană a mai pierdut însă un alt submarin, USS Scoprion, în 1968. Cauzele tragediei au făcut obiectul multor teorii, cea mai vehiculată fiind expozia unei torpile.
Însă, recent, s-a aflat că submarinele nucleare de atac din clasa Virginia, construite de General Dynamics Electric Boat și Huntington Ingalls Industries, nu respectă standardele stasbilite în cadrul programului SUBSAFE.
În 2008, grupul australian Bradken a preluat o turnătorie care, situată în Tacoma (Washington), a furnizat apoi piese de oțel turnate șantierelor navale responsabile de construcția submarinelor marinei americane.
Însă, în 2017, s-a aflast că testele de calitate, efectuate pentru a verifica dacă aceste piese din oțel corespundeau standardelor de rezistență și soliditate, fuseseră falsificate de Elaine Thomas, directorul laboratorului acestei companii, încă din 1990. Astfel , pentru anumite măsuri, un 3 putea fi transformat în 5 ...
Când grupul Australian a descoperit existent acestor falsificări, în cadrul a 200 de teste, a concediat-o pe Elaine Thomas (chiar când Thomas ieșea la pensie), a avertizat US Navy, sugerând însă că diferențele de calitate constatate nu erau rodul unei fraude.
Acest lucru, potrivit justiției, a împiedicat eforturile Marinei SUA de a avea o idee clară despre amploarea problemei și de a lua măsurile necesare pentru a asigura siguranța submarinelor sale.
„După ce conducerea Bradken a descoperit datele falsificate, a indus în eroare Marina SUA cu privire la amploarea și natura fraudei. (...) Au pus în pericol marinari și operațiunile marinei”, a declarant, săptămâna trecută, procurorul federal Brian T. Moran, într-un comunicat.