Privilegii pentru aleșii locali cu concursul CCR. Ce le-a scăpat judecătorilor
- Ionel Sclavone
- 13 februarie 2020, 15:30
Curtea Constituțională a motivat de ce nu s-a pronunțat pe acele prevederi din Codul Administrativ (OUG nr.57/2019) datorită cărora primarii, viceprimarii, președinții și vicepreședinții de consilii județene pot primi pensii speciale, deși în 2016 le-a declarat neconstituționale.
Potrivit unui comunicat de presă, Curtea Constituțională a fost sesizată de Avocatul Poporului cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ. Conform sesizării Avocatului Poporului, aspectele verificate de Curte nu au vizat fondul actului normativ ci forma acestuia.
„La soluționarea acestei cauze, Curtea Constituțională s-a pronunțat în limitele sesizării, iar aceasta a vizat, în principal, motive de neconstituționalitate extrinsecă. Curtea nu a fost sesizată și, deci, nu s-a pronunțat asupra constituționalității art. 210 - Indemnizaţia pentru limită de vârstă pentru primar, viceprimar, preşedinte al consiliului judeţean şi vicepreşedinte al consiliului judeţean din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrative”, se arată în comunicatul de presă.
În 2016, Curtea Constituțională a respins un proiect similar, care permitea introducerea pensiilor speciale pentru pentru primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de consilii județene pe motiv că măsura este discriminatorie. Potrivit motivării, pensiile speciale nu pot fi acordate doar anumitor categorii de aleși locali (primari, viceprimari, președinți și vicepreședinți de CJ), iar altora, consilierii locali și județeni, nu. Curtea constata, atunci, că legiuitorul nu a respectat principiul egalității în drepturi când a prevăzut că vor beneficia de pensii speciale doar primarii, viceprimarii, președinții și vicepreședinții consiliilor județene.
Cu alte cuvinte, potrivit CCR, reglementarea indemnizațiilor care nu intră în sfera pensiilor normale ține de opțiunea legiuitorului (Parlamentul sau Guvernul). Acesta poate stabili cărei categorii de aleși poate acorda asemenea compensații, președintelui României, parlamentarilor sau aleșilor locali, dar nu poate diferenția în cadrul aceleași categorii. De exemplu, nu pot fi acordate pensii speciale doar deputaților, iar senatorilor nu sau așa cum prevedea legea, doar primarilor, viceprimarilor, președinților și vicepreședinților de consilii județene, iar nu și consilierilor.
În caz contrar, acordând o îndemnizație specială doar unor aleşi locali (primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi ai consiliilor judeţene), legiuitorul a încălcat art. 16 alin. (1) din Constituţie, stabilind un tratament juridic diferenţiat.
De data aceasta, CCR n-a mai luat în discuție aceste aspecte, iar prevederile discriminatorii, considerate atunci neconstituționale, au rămas în lege și vor intra în vigoare.