Lectia lui Radu Penciulescu, la National

Lectia lui Radu Penciulescu, la National

Celebrul Radu Penciulescu, care a fondat si a condus Teatrul Mic, in perioada 1964-1969, este prezent la Bucuresti pentru a doua oara in acest an pentru a sustine un workshop la Centrul de Cercetare si Creatie Teatrala "Ion Sava", din cadrul Teatrului National din Bucuresti.

Daca in februarie a analizat daca „Puterea legitimeaza?” la personajele lui Shakespeare, zilele acestea a dezbatut alaturi de 20 de regizori si actori problematica „Anti-eroul”-ului in dramaturgia lui Georg Büchner.

Regizorul a montat „Woyzeck”, de Büchner, in 1967, la Piatra-Neamt, dupa care a mai reluat spectacolul despre eroul anarhic, exasperat si distantat de lume, inca de trei ori pe diferite continente. Regizorul a ales sa paraseasca Romania in 1970, in momentul in care libertatea i-a fost stirbita.

Violenta restrictiva

Ne puteți urmări și pe Google News

„A fost un timp in Romania cand autoritatea iti spunea cum sa faci, iar treaba cea mai importanta era sa te strecori printre furcile caudine. Acum, cand autoritatea nu mai are aceeasi violenta restrictiva, nu mai e nevoie sa faci ocoliri ca sa spui ce ai de spus”, spune Radu Penciulescu.

„A fost greu in Romania, pentru ca, in anii ‘90, ce era pe strada era mai important decat ce era in teatru, de aceea nu venea nimeni”, adauga regizorul. „Avantajul este ca acum omul e demn si liber. Dezantajul este ca arta isi pierde o parte din misterul ei. Daca ai o tiranie in spate, devii poet. Metafora este un produs al tiraniei, dupa cum spunea Goethe”, concluzioneaza Radu Penciulescu.

TEATRU ESENTIALIZAT Spectacole memorabile

Radu Penciulescu, 77 de ani, practica un teatru esentializat, preferand simplitatea mijloacelor de expresie. A emigrat in 1970, s-a stabilit in Suedia, dupa ce a montat: „Casa inimilor sfaramate”, de G. B. Shaw (1963), „Tango”, de Slawomir Mrozek (1967), „Woyzeck”, de Georg Buchner (1970), „Richard al II-lea” (1966) si „Regele Lear” (1970), de Shakespeare, „Vicarul” (1972), de Rolf Hochhuth.

In 2002, a semnat „Celalalt Cioran”, pe un text de George Banu, la Teatrul National. „Radu Penciulescu aduce o privire calda fata de text si arata calea de a deslusi problemele reale ale personajelor. E un mare profesor”, povesteste actorul Liviu Lucaci.