Tunelul pe sub Gibraltar

Tunelul pe sub Gibraltar

Pasajul de 40 km intre Africa si Europa va costa minimum 8 miliarde dolari.

Dupa indelungate si varii planuri, prospectii, ezitari si impasuri, guvernul marocan si cel spaniol au demarat discutii ferme in vederea construirii unei cai de legatura directa intre Africa si Europa: un tunel pe sub Stramtoarea Gibraltar.

Potrivit BBC, lucrarile de realizare a ambitiosului proiect vor demara anul viitor, si vor consta in realizarea unui tunel de cale ferata, pe care vor fi transportate marfuri, autovehicule si persoane. In prezent, intre Tanger (Maroc) si orasele din sudul Spaniei nu se poate circula decat cu feribotul, situatie care se va schimba total dupa construirea tunelului.

Africa si Europa, despartite acum multe milioane de ani, vor fi din nou unite permanent gratie unui monumental efort ingineresc, conceput de veteranul inginer elvetian Giovanni Lombardi. Lombardi a mai fost implicat in multe proiecte de anvergura, precum tunelul din Pasul Gothard si tunelul Mont Blanc. Insa potrivit propriilor sale spuse, tunelul de sub Gibraltar este de departe cea mai dura provocare din intreaga lui cariera.

„Nimic in lume nu se compara cu acesta. Exista multe dificultati. In primul rand, marea masoara aici 300 de metri adancime, de cinci-sase ori mai mult decat deasupra Eurotunelului (care leaga Franta de Marea Britanie). Apoi, avem situatia geologica. Intre placile tectonice africana si europeana se inregistreaza foarte multe miscari”, a spus Lombardi.

Trafic de acelasi tip ca prin Eurotunel

Lucrarile de prospectie au inceput deja, urmand a fi terminate inainte de finele acestui an. In forma sa actuala, proiectul prevede saparea a trei tuneluri - doua pentru liniile de tren si unul de serviciu (sau de evacuare de urgenta). Traficul se va face la fel ca prin Eurotunel, la bordul unor garnituri de tren speciale.

Pretul proiectului este estimat undeva intre 8 si 13 miliarde de dolari, dar este foarte posibil sa se depaseasca aceasta valoare. El va fi finantat prin intermediul a doua companii publice din Spania si Maroc, precum si direct de Uniunea Europeana.

Ne puteți urmări și pe Google News