Cel mai bine vandut model de import din clasa mini, Chevrolet Spark, are o nota de plata cu reviziile pana la 100.000 de kilometri carese apropie de 5.000 de lei.
Cele mai ieftine masini straine noi care pot fi cumparate in Romania, acelea din segmentul mini, impun cheltuieli de intretinere despre care numai mici nu se poate spune ca sunt. Pentru nici una dintre versiunile pe benzina (cu preturile cele mai scazute) ale celor cinci modele care s-au vandut cel mai bine anul trecut costul reviziilor pana la 100.000 de kilometri nu scade sub 21 de milioane de lei. In cel mai nefericit caz, acesta se apropie de 50 de milioane de lei.
Pentru o masina mica, optiunea „motorina” nu este la fel de atragatoare ca in cazul unui autoturism de familie (sedan mediu si mare, monovolum, SUV). Pretul de achizitie poate fi chiar si cu 40a mai mare, dar consumul (unul dintre argumentele forte care determina achizitionarea unui vehicul cu motor diesel) este, in majoritatea cazurilor, similar cu cel al versiunii pe benzina. Aceasta este explicatia pentru faptul ca majoritatea masinilor comercializate in clasa mini sunt echipate cu propulsoare pe benzina.
Cel mai scump e si cel mai ieftin
5.600 de romani au optat anul trecut pentru o masina foarte mica provenind din import, potrivit statisticilor APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme). Cel mai bine comercializate doua modele, Chevrolet Spark si Peugeot 107, au fost raspunzatoare pentru peste jumatate din totalul vanzarilor - cu 3.358 de unitati. Spark, masina care este, in fapt, un Matiz intinerit, a ajuns la fix 1.900 de compatrioti. Topul 5 al acestei clase, pe care l-am luat ca reper, este completat de Fiat Panda (746 unitati), Citroen C1 (637) si Kia Picanto (237).
Potrivit datelor prezentate de importatori, cel mai scump model pe benzina din Top 5, Kia Picanto 1.1 - 8.337 de euro cu TVA, are cea mai „subtire” factura de intretinere pana la 100.000 de kilometri: 2.156 de lei. In schimb, cel mai ieftin, Chevrolet Spark 0.8 - 6.830 de euro cu TVA, impune cheltuieli de peste doua ori mai mari in acelasi interval: 4.709 lei.
Ambele masini au intervale de 15.000 de kilometri intre revizii, spre deosebire de celelalte trei, care sunt chemate la service la fiecare 10.000 de kilometri. Ultima revizie avuta in vedere pentru Kia Picanto 1.1 este cea de la 105.000 kilometri. In cazul modelului Chevrolet Spark, calculul se opreste la 90.000 de kilometri.
Cheltuielile cu reviziile la celelalte trei modele mici indragite de romani se plaseaza in interiorul celor doua limite semnalate anterior, ramanand consistente. Intr-un Peugeot 107 1.0 (7.874 de euro cu TVA) trebuie investiti 2.382 de lei. Un Citroen C1 1.0 (8.099 de euro cu TVA) cere 3.677 de lei, iar Fiat Panda 1.1 (7.134 de euro cu TVA) - 4.034 de lei.
Cheltuieli suplimentare
Cifrele reprezinta minimele la care trebuie sa se astepte un proprietar scrupulos. Pe lista interventiilor impuse nu se regasesc destule operatiuni care, in functie de caz, trebuie efectuate o data sau de mai multe ori in intervalul luat in calcul si care privesc placutele de frana, discurile de frana, elementele suspensiei etc.