Astfel descrie Constantin Stroe, vicepreşedinte al companiei argeşene, criza prin care trece în această perioadă principalul constructor auto din România. Conducătorul de la Dacia susţine că deciziile luate în Parlament şi puse în practică de Guvern referitoare la reducerea taxei de poluare au afectat profund producţia.
Potrivit lui Stroe, conducătorii ţării sunt de vină că românii se îmbulzesc acum să cumpere maşini occidentale la mâna a doua şi nu Loganurile ieftine şi noi.
Din această cauză, platformele de la Colibaşi şi parcările dealerilor gem de Dacii cu folie pe ele, liderii uzinei hotărând ca producţia să se oprească pentru trei săptămâni, între 24 noiembrie şi 8 decembrie.
Mai mult, se vorbeşte tot mai insistent ca muncitorilor să li se “acorde” şi o vacanţă prelungită de Sărbători, între 15 decembrie şi 5 ianuarie. În perioada de inactivitate, în uzină vor lucra doar câteva echipe, care vor asigura mentenanţa utilajelor. Pentru cele câteva mii de angajaţi care vor sta acasă, compania le va acorda 85 la sută din salariul de bază.
Despre cauzele şi efectele problemelor cu care se confruntă acum Dacia Automobile am vorbit cu Constantin Stroe, vicepreşedintele companiei.
Evz.ro: Situaţia de la Dacia poate fi încadrată într-o criză? Care este intensitatea acestui fenomen? Constantin Stroe: Este vorba de o situaţie vecină cu drama pentru că piaţa internă a căzut cu o pondere de 30 la sută, pentru că piaţa pe noiembrie se previzionează cu pierderi de 50 la sută faţă de anul trecut, pentru că exportul nu poate compensa toate aceste căderi şi pentru că numărul automobilelor second-hand invadează din ce în ce mai agresiv România. Deci, nu este vorba de o protecţie a investiţiei, nu este vorba nici de o criză cu consecinţe majore pentru 2008, ci este o realitate dură care va avea ceva consecinţe şi în bilanţul realizărilor pentru anul acesta, dar care va avea colţii foarte ascuţiţi în 2009. Ce ne puteţi spune despre pierderile pe care le va înregistra Dacia? Vor fi ele suportate doar de uzină sau veţi primi sprijin şi de la Renault? Cifra de afaceri, consecinţele de rigoare, taxele şi impozite, precum şi pierderile în volume vor avea efecte, însă nu catastrofale pentru 2008, pentru că în primele zece luni s-au produs cu aproape 3.000 de maşini mai mult decât în 2007. De asemenea, în perioada următoare vor veni sărbătorile şi vor fi câteva zile nelucrătoare. Deci, mari influenţe în planul bilanţurilor nu vor fi, dar vor fi îngrijorări sociale care dau semnalul unor durităţi fără precedent pentru anul viitor. Nu se pune problema de pierderi, ci doar de nişte rezultate mai puţin bune decât cele ce au fost bugetate şi evident că noi vom fi cei care vor suporta consecinţele şi acţionarul Renault, pentru că are un pachet majoritar. De asemenea, sunt afectaţi şi salariaţii din Dacia şi din toată industria furnizorilor de componente auto care primesc salarii mai mici.
Sute de mii de angajaţi, afectaţi
Ce se va întâmpla cu furnizorii? Îşi vor întrerupe şi ei activitatea? Furnizorii legaţi de Dacia evident că îşi vor adapta programul de producţie în conformitate cu cel al uzinei, cu toate consecinţele de rigoare. Nu sunt mai puţin de 200.000 de locuri de muncă în România care se vor clătina dramatic.
Cine v-a impins pe marginea prăpastiei? Vă spun eu care sunt vinovaţii de situaţia dificilă de la Dacia! Actuala taxă de poluare care favorizează comerţul masiv de automobile vechi şi defavorizează comerţul cu automobile noi şi condiţiile de înăsprire a creditelor la cumpărători. Guvernul nu mai poate reveni la această taxă de poluare pentru că deja este în competenţa Parlamentului. Ce trebuie făcut? Viitorul Parlament, pentru că actualul nu mai poate să acţioneze, va trebui să îşi pună prioritatea numărul unu, imediat cum îşi intră în drepturi, să corecteze actuala taxă de poluare dacă vrea să aibă o economie cât de cât echilibrată. Dacă vrea să gestioneze stagnări, greve, consecinţe umane dure, nu are decât să o trateze cu indiferenţă.
De asemenea, băncile ar trebui să se gândească la profituri mai mici, să înlesnească anumite condiţii de acordare a creditelor.
Cea de-a treia măsură ne priveşte pe noi, producătorii de automobile. Astfel, noi trebuie să ne mulţumim cu marje de profit mai mici. Este ceva care în limbaj mai pragmatic s-ar traduce aşa: eu îmi propun ca de la Piteşti la Bucureşti să merg cu automobilul pe furtună. Nu pot să îmi propun să merg cu 160 de km la oră pentru că ies în decor. Îmi propun să merg cu 60 de kilometri la oră şi ca singură ţintă să ajung la Bucureşti. Nu în cât timp. Trebuie să ajung la Bucureşti.
Dacă toţi factorii, Parlament, bănci şi noi, producătorii, practicăm o strategie inteligentă, se poate depăşi această criză. Sau, o putem traversa cu consecinţe mai mici. Altfel, cu eroisme de acest gen, cu ambiţii electorale, nu putem. Nu pot uita europarlamentarul român care a cărat la Bruxelles tot felul de reclamaţii împotriva taxei auto. Aş dori să treacă şef al Guvernului şi să gestioneze ce a creat, să repare acest prăpăd.
V-aţi aprins... Păi, altfel cum? Eu nu am să declar: România, o ţară săracă. Din contră, am să spun: România, o ţară bogată cu populaţie săracă. Toate aceste măsuri pe care le-am spus sunt pentru a uşura sarcinile cumpărătorilor. Dacă se poate, să cumpere aceeaşi maşină Dacia Logan cu bani mai puţini în această perioadă, decât în perioadele în care viaţa era mai echilibrată.
Pierderi de milioane de euro Până mai ieri, Dacia reprezenta pentru România singurul brand cu puternice rezonanţe internaţionale. Maşinile produse la Colibaşi erau solicitate atât în ţară, cât mai ales peste hotare. Criza financiara pare să fi afectat serios această companie, preluându-se astfel modelul marilor constructori auto. La prima vedere, pierderile cauzate de întreruperea producţiei pentru mai mult de o lună sunt de ordinul sutelor de milioane de euro. Asta luându-se în calcul că, în vremurile bune, Dacia produce 1.300 de maşini pe zi, iar preţul mediu pentru un automobil este de 7.700 de euro. Declin şi la giganţi
Primele companii auto care se confruntă cu mari probleme şi care au recunoscut făţiş criza solicitând ajutor sunt giganţii de peste Ocean, mai ales General Motors. În Europa, mai toţi producătorii au trecut la un regim de austeritate. BMW a anunţat profituri mai mici, Skoda va reduce producţia, Renault a închis temporar mai multe fabrici, iar Audi a oprit producţia pentru diminuarea stacurilor.