Energie electrică de la producătorii de sucuri

Energie electrică de la producătorii de sucuri

Consumatorii casnici ar putea cumpăra curent electric direct de la centralele deschise de Coca-Cola sau European Drinks.

Tot mai multe companii private au demarat proiecte de construcţie a unor centrale electrice proprii, care vor asigura consumul intern. Probabilitatea ca aceste companii să devină furnizori şi pentru alţi consumatori este mare, deoarece capacitatea unora dintre centralele proiectate este mai mare chiar decât cea a unui reactor nuclear. În plus, nevoile companiilor care au demarat aceste proiecte nu sunt atât de ridicate.

De exemplu, combinatul de aluminiu Alro, cel mai mare consumator de energie din România, utilizează anual 7% din totalul energiei produse în ţara noastră. Compania construieşte o centrală electrică proprie cu o capacitate de 1.000 MW, ceea ce înseamnă că va produce peste 10% din necesarul de energie al ţării. Restul de energie va ajunge la consumatorii casnici sau va fi tranzacţionată la Bursa de energie. De ce îşi fac centrale companiile Preţul utilităţilor creşte constant. Din cauza majorării preţului la gaze naturale, de pildă, Ioan Niculae, proprietarul Interagro, a ameninţat recent guvernul că va concedia 6.000 de salariaţi din industria chimică de îngrăşăminte. Până la urmă, combinatele grupului Interagro (Amurco Bacău, Azochim Piatra- Neamţ, Donawchem Turnu-Măgurele, Amonil Slobozia şi Viromet Victoria) nu şi-au suspendat producţia, pentru că guvernul a majorat subvenţia de la 17 dolari/1.000 de metri cubi de gaze la 40 dolari/1.000 de metri cubi.

Pentru a se pune la adăpost de creşterile de preţ ulterioare, Interagro va construi, în colaborare cu Alro, o centrală de 1.000 MW, mai mare decât un reactor nuclear (700 MW). Aceeaşi decizie au luat-o şi companiile petroliere sau producătorii de alimente. Petrom a anunţat săptămâna aceasta că va ridica la rafinăria Petrobrazi o centrală de 860 MW, împreună cu General Electric şi Metka. Ulterior, şi Petrom va vinde energie pe piaţă.

Pe de altă parte, compania de îmbuteliere Coca-Cola HBC a decis să construiască 15 centrale electrice până în 2010, iar pentru cele două din România (Ploieşti şi Timişoara) va aloca 30 de milioane de euro. „Vom furniza energie electrică şi în sistem, în măsura în care nu vom consuma la noi în fabrică toată energia produsă“, ne-a spus Mugurel Rădulescu, directorul de comunicare al Coca-Cola România. Ce câştigă consumatorii casnici

Noile centrale puse în funcţiune de companii private creează concurenţă în piaţă şi pot scădea preţul curentului electric. „Aceşti producători fie vor vinde către terţi la un preţ mai bun energia produsă, fie o vor vinde către furnizorii noştri de electricitate, fie direct consumatorilor, dacă vor obţine licenţe de furnizare“, ne-a spus Jean Constantinescu, specialist în probleme energetice şi preşedinte al Institutului Român pentru Energie.

El crede că avem de-a face chiar cu o tendinţă în „nucleul dur al marilor companii“. „Directiva Europeană care prevede separarea activităţilor de producere, distribuţie şi furnizare în cadrul companiilor face loc pe piaţă şi micilor producători, cum sunt companiile private“, spune Dana Dunel, avocat specializat în energie al casei de avocatură Boştină şi Asociaţii.

Şi alte companii îşi fac planuri pentru astfel de centrale. Viorel Micula, preşedintele European Drinks, spune că există un proiect pentru a construi o instalaţie în cogenerare, care să folosească produsele secundare rezultate din procesul de fabricaţie deja existent. „Nu ne-am hotărât deocamdată când vom demara construcţia şi nici ce capacitate va avea“, adaugă el.

Anul trecut însă, Viorel Micula declara că are în vedere un proiect pentru o centrală de 500 MW. Veşti asemănătoare vin şi de la LukOil sau Rompetrol, care anunţă investiţii de 120 de milioane de euro, respectiv 40 de milioane de euro pentru astfel de obiective. EXEMPLE

Alternativă la marii producători

Compania farmaceutică Zentiva este prima care şi-a construit o centrală în cogenerare (produce simultan energie electrică şi termică), în 2005. Dacia-Renault are cea mai mare instalaţie termică industrială din ţară, cu o putere de 70 MW, care ar putea încălzi oraşul Mioveni şi a investit în ea două milioane de euro. Centrale deja construite mai deţin Fabrica de Rulmenţi Bârlad (6 MW) şi Holzindustrie Schweighofer Suceava (prelucrarea lemnului), companie care are două centrale, de 9 MW şi, respectiv, 6 MW. AVANTAJE

Energie de multinaţională > Risc financiar scăzut pentru companii, rezultat dintr-o mai bună anticipare a consumului de electricitate; > Companiile nu mai au nevoie de reţea de transport a curentului electric pentru că au centralele în propria curte; > Centralele pot fi cuplate la fermele de eoliene care, atunci când nu au vânt constant, au nevoie de o producţie suplimentară de electricitate care să intervină în producerea curentului pentru a nu le periclita contractele cu alte companii; > Unităţile de producţie pe gaze în ciclu combinat se montează în doar câteva luni.

Ne puteți urmări și pe Google News