Călin Popescu-Tăriceanu a declarat că este neplăcut surprins de decizia Comisiei Europene în cazul Automobile Craiova, dar pe care nu o va contesta din dorinţa finalizării procesului de privatizare, arătând totodată că nu înţelege modul în care Comisia a abordat acest caz.
"Comisia apreciază că ar fi fost acordat un ajutor de stat. În fond la Craiova a existat o singură ofertă şi cu un preţ pe care Comisia consideră că nu este îndeajuns de mare, spunând că prin condiţiile pe care Guvernul le-a pus, păstrarea locurilor de muncă şi asigurarea unui volum minim de producţie, am distorsionat competiţia. Cu alte cuvinte era mai bine să vindem intreprinderea de la Craiova pentru a produce hârtie igienică sau eventual să se facă un complex de magazine", a declarat iritat Tăriceanu.
"Când în toată Europa se vorbeşte de creştere economică şi de creare de locuri de muncă prin impunerea unei condiţii referitoare la menţinerea locurilor de muncă şi asigurarea unui profil sau a unui volum de producţie se consideră că se distorsionează competiţia. Adică, ce vrea să facă Comisia în România? Să fabricăm nasturi şi să fabrice alte ţări avioane şi automobile şi noi să fabricăm nu ştiu ce? Eventual să fim exportatori de produse de lemn tradiţionale", a continuat premierul.
Tăriceanu a arătat astăzi că nu poate accepta o asemenea gândire, dar important este ca procesul de privatizare să fie dus la bun sfârşit.
"Cred că nici cei de la Ford nu sunt foarte încântaţi de decizia Comisiei, dar vor merge înainte dovadă a interesului pe care atât ei cât şi autorităţile române îl au în concretizarea acestei privatizări", a precizat şeful executivului.
Comisia Europeană: preţul Automobile Craiova, 84.000.000 €
Comisia Europeană a cerut astăzi americanilor de la Ford să plătească statului român încă 27 milioane de euro pentru Automobile Craiova.
Oficialii de la Bruxelles au finalizat ancheta privind privatizarea fabricii din Oltenia şi au decis că tranzacţia poate continua în cazul în care Ford înapoiază statului român ajutoarele de stat primite, în valoare de aproape 50% din preţul plătit de americani pentru uzină.
Decizia, catalogată drept negativă de oficialii UE, a fosti prezentată astăzi Colegiului Comisarilor. Reprezentanţii Ford susţin că nu vor renunţa la Automobile Craiova chiar şi în această situaţie, dar au declarat că nu vor comenta această decizie până când nu va fi prezentată public.
Ajutoarele de stat care vor fi înapoiate de Ford reprezintă, de fapt, o serie de condiţii impuse de stat pentru ofertanţii Automobile Craiova care au scăzut preţul de vânzare al fabricii: producerea a minimum 200.000 de maşini în cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activităţii curente timp de patru ani şi menţinerea angajaţilor Automobile Craiova. Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul american Ford a fost semnat în luna septembrie 2007. La acea dată, Ford a plătit guvernului 57 milioane de euro pentru pachetul majoritar al uzinei de la Craiova. Americanii au promis investiţii directe de 675 milioane euro în patru ani şi o producţ ie anuală de 300.000 de maşini.
Ford va finaliza achiziţia Automobile Craiova
Achiziţia fabricii Automobile Craiova va fi finalizată după adoptarea legii speciale pentru privatizarea Automobile Craiova de către Parlamentul României în data de 4 martie 2008, a anunţat compania Ford, într-un comunicat de presă.
"Mă bucur că investigaţia Comisiei Europene s-a încheiat într-un timp atât de scurt", a declarat, Preşedintele şi CEO al Ford Europa, John Fleming. "Am lucrat împreună cu autorităţile române contra cronometru, pentru a transmite toate informaţiile necesare Comisiei în elaborarea deciziei sale", a mai declarat preşedintele Ford Europa.
"Planurile şi angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate", a spus Fleming. "Acum, scopul nostru este acela de a prelua fabrica cât mai curând posibil şi de a o transforma într-un centru de producţie auto de talie internaţională", a subliniat John Fleming.
(15:00)