PROTECŢIA CONSUMATORULUI: „Mi se refuză cardul”

PROTECŢIA CONSUMATORULUI: „Mi se refuză cardul”

O pensionară care a vrut să-şi ridice cardul european a fost trimisă la plimbare de funcţionari, cu toate că avea acte care dovedeau că e asigurată.

Orice român care plăteşte la zi contribuţia la asigurările de sănătate are dreptul la cardul euro pean de sănătate, document prin care poate primi îngrijiri medi cale gratuite, într-un stat membru UE, dacă are o urgenţă.

Puţini sunt cei ca re ajung să ţină în mână un astfel de card. Birocraţia îi face să renunţe şi să meargă să încheie poliţe private. Printr-o astfel de experienţă a trecut şi o femeie din Bucureşti, care a fost plimbată de la un ghişeu la altul din cauza sistemului de obţinere a cardului. Se cere adeverinţă la adeverinţă

Rodica Vasiliad, o pensionară din Capitală, al cărei soţ, de profesie medic, s-a stabilit în Franţa, a încercat de două ori să obţină cardul european de sănătate, de fiecare dată fără succes.

Deşi avea actele în regulă (copia după buletin, talonul de pensie, decizia de pensionare, cererea tip şi copia după cartea de muncă), funcţionarii au trimis-o de fiecare dată la plimbare. „Ultima oară a fost cel mai amuzant. Mi s-a spus să nu mai vin la prânz pentru că se încing calculatoarele şi nu mai pot să lucreze”, spune râzând bucureşteanca.

Deşi face haz de necaz, Rodica Vasiliad este totuşi revoltată. Nu înţelege de ce plăteşte contribuţii fără a putea beneficia de un drept care i se cuvine. Vizitele în Franţa, făcute soţului ei, sunt dese, iar cardul ar scuti-o de plata pe care trebuie să o facă de fiecare dată unui asigurator privat. „M-am lipsit de serviciile lor gratuite (n.r. - ale Casei de Asigurări de Sănătate Bucureşti) şi, de fiecare dată, am încheiat o asigurare de călătorie privată, care m-a costat între 40 şi 80 de lei fiecare”, povesteşte dezamăgită bucureşteanca.

Pe lângă actele pe care le-a adus ea, i s-a spus că mai era necesară şi adeverinţa de asigurat, care se obţine în baza aceloraşi documente. „Nu înţeleg de ce era nevoie să mai stau la coadă pentru o adeverinţă de asigurat, din moment ce eu dovedesc prin copia după cartea de muncă şi prin talon că mi-am plătit contribuţiile?! Doar în România se poate cere adeverinţă la adeverinţă”, îşi exprimă nemulţumirea femeia.

"Ultima oară când am mers să cer cardul a fost cel mai amuzant. Mi s-a spus să nu mai vin la prânz că se încing calculatoarele şi funcţionarii nu mai pot să lucreze."  - Rodica Vasiliad, pensionară

„N-am făcut noi legea”

Funcţionarii CASMB ridică din umeri şi spun că nu au stabilit ei regulile. „Ce vreţi, doamnă, am făcut eu legea?!”, este răspunsul pe care un fun cţionar de la CASMB îl are gata pregătit pentru cetăţenii nemulţumiţi.

„Vigilenţa” funcţionarilor este explicată de purtătorul de cuvânt al CASMB şi prin costurile mari ale tratamentelor în străinătate. „Oamenii cred că funcţionarii sunt indolenţi, dar hârtiile trebuie verificate. O entorsă în străinătate poate costa şi 4.000 de euro. Trebuie să ne asigurăm că cetăţenii îşi plătesc contribuţiile şi este nevoie de acte justificative. După ce le consultăm, le emitem şi cardul de asigurat”, adaugă purtătorul de cuvânt Cristina Călinoiu.

Anul trecut, peste 13.000 de bucureşteni au solicitat eliberarea cardului. Cele mai aglomerate zile sunt cele de la început de săptămână. O astfel de zi a nimerit şi Rodica Vasiliad, care în cele din urmă s-a lăsat păgubaşă. „Cozile imense, cu liste de aşteptare mi-au amintit de „vremurile bune”.

În Franţa, toate demersurile, pentru orice contribuţii, se fac prin poştă, dar, e adevărat, Franţa e în Europa de mai multă vreme”, adaugă ironic Rodica Vasiliad.

În sprijinul cititorilor
  • În fiecare miercuri, veţi putea citi în pagina de protecţie a consumatorului poveşti ale românilor care au fost înşelaţi şi soluţii la problemele lor. Puteţi adresa întrebări şi reclama abuzuri la consumator@evz.ro.

Ne puteți urmări și pe Google News