Maia Morgenstern, în război cu teatrele instituţionalizate

Maia Morgenstern, în război cu teatrele instituţionalizate

Actriţa a primit avertisment de la Teatrul Naţional, unde este angajată, pentru faptul că a lipsit trei luni de pe prima scenă a ţării. În replică, Maia Morgenstern a trimis o scrisoare deschisă presei în care afirmă că „nu acceptă sancţiunea”.

Maia Morgenstern a primit avertisment din partea Teatrului Naţional (TNB), pentru faptul că a plecat fără să anunţe pe nimeni timp de trei luni pentru a juca în spectacolul „Cântecului fratelui mort”, la Atena, în condiţiile în care este salariata TNB şi face parte din distribuţia spectacolului „Burghezul gentilom”.

Maia Morgenstern a primit avertisment alături de actorii Alexandru Bindea şi Gavril Pătru.  „Nu este o sancţiune, este un avertisment, dar vom lua măsuri mai dratice, dacă nu se rezolvă situaţia. Mulţi actori pleacă, se implică în proiecte colaterale, uitând de unde îşi iau salariul de bază. Este inadmisibil”, a declarat pentru EVZ, Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional.

„Se întâmplă tot mai des asemenea situaţii. Am fost nevoit să înlocuiesc o actriţă, pentru că, în timpul unei repetiţii generale, a plecat motivând că are o filmare la televiziune. Există un regulament de ordine interioară şi acesta este valabil pentru toată lumea. Nu poţi să-ţi permiţi să pleci trei luni şi să nu anunţi conducerea teatrului. A mai fost un caz al altui actor, care a lipsit o lună de zile, dar şi-a luat concediu fără plată în perioada respectivă”, a precizat Caramitru.

Maia, într-o scrisoare deschisă : „Nu iau la cunoştinţă sancţiunea”

Actriţa Maia Morgenstern spune într-o scrisoare adresată presei că nu înţelege de ce este sancţionată. Ea acuză că „TNB nu găseşte de cuviinţă să o distribuie în viitoare proiecte” şi declară că „nu ia la cunoştinţă sancţiunea”, întrebându-se cine sunt „sancţionatorii ăştia interşanjabili”. Maia Morgenstern spune că succesul proiectului de la Atena, experienţa de 30 de ani, „viaţa ei în slujba publicului”, îi dă dreptul să aibă o asemenea atitudine.

De curând, actriţa a fost implicată într-un scandal şi cu conducerea Teatrului Bulandra. Maia Morgenstern s-a supărat pentru că regizorul Liviu Ciulei n-a mai vrut-o, din cauza vârstei (47 de ani), în distribuţia spectacolului „Şase personaje în căutarea unui autor” . Actriţa a renunţat, după ce s-a revoltat în presă,  la orice colaborare cu Teatrul Bulandra.

Scrisoare deschisă

Maia Morgenstern; „ Pentru ce să mă las sancţionată? De către cine?”

„Am primit un telefon de la TNB. În momentul în care mă aflam în aula BCU, invitată să citesc, alături de mari personalităţi ale vieţii culturale şi publice romaneşti, în cadrul evenimentului “Cartea de citire”, organizat de “Salvaţi copiii!”, - să îmi citesc, spun, compoziţia, propriul testimonial, apel-contribuţie la efortul-pledoarie pentru cultură şi dreptul la educaţie – am primit, spun, un telefon.

Eram înconjurată de mulţi copii – cu toţii doreau autografe, fotografii cu mine. Probabil reprezint ceva pentru ei. A sunat telefonul mobil. „Alo, doamna Morgănştain?” „Maia Morgenstern” – am corectat, regretînd instantaneu tonul uşor iritat, vindicativ, agresiv. „Sunt de la Teatrul Naţional, de la Personal. Aveţi o sancţiune. Aţi fost sancţionată de Direcţie. Să veniţi să semnaţi de luare la cunoştinţă.” „Bineînţeles, sigur…”, am bîiguit eu. „Acum sunt puţin ocupată, puţin mai târziu…” am răspuns automat. Am închis telefonul automat. M-am obişnuit să primesc sancţiuni de la Direcţie, indiferent de culoare.

Apoi am privit copiii ce mă trăgeau de mânecă, dornici să le acord atenţie. Mi-am luat seama. Am zis: NU, nu mai sunt dispusă să iau la cunoştinţă automat, pasiv, sancţiunile ce mi se aplică (aproape concomitent cu diplomele de merit). Pentru ce? Pentru că am curajul să mă implic în proiecte inedite, în vreme ce TNB nu găseşte de cuviinţă să mă distribuie în viitoare proiecte?!

Aventurile culturale pe care mi le găsesc singură sunt sortite controversei. Proiecte culturale încununate uneori cu laude (premii), alteori amendate cu critici aspre. Totdeauna implicarea mea este totală, credinţa - deplină. Pur şi simplu, nu înţeleg pentru ce sunt sancţionată acum.

Pentru proiectul cultural inter-balcanic ce s-a bucurat de critici elogioase în Grecia şi a fost un triumf peste tot, în spaţiul Peninsulei Balcanice: Albania, Bulgaria, România, Serbia!? Act de cultură, mare succes de public – nici mie nu mi-a venit să cred -, spectacolul “Balada fratelui mort” a reuşit să reunească actori din toate aceste ţări; a reuşit să armonizeze forţe, orgolii, concepţii, convingeri aparent ireconciliabile. Acolo unde politica a eşuat lamentabil, pare că teatrul a izbîndit. Pentru moment.

Şi atunci pentru ce să mă simt vinovată? Pentru ce să mă las sancţionată? De către cine? Nu înţeleg. Nu accept. Ce pot face? Să tac? Să mă las consolată de public? Să … - oricum nu contează. În fond, cine sunt „sancţionatorii” ăştia interşanjabili? Eu mă aflu actriţă de treizeci de ani, cu suişuri şi coborîşuri. NU, nu iau la cunoştinţă sancţiunea”.

CITIŢI ŞI:

Simona Chiţan: Pe mâna Maiei Morgenstern

Ne puteți urmări și pe Google News