Omul de afaceri Dinu Patriciu, firme care au câştigat datorită apropierii de PNL, dar şi unii dintre politicienii liberali au pus umărul, în 2008, la finanţarea partidului.
Oficial, PNL a încasat 37.000.000 de lei, din care partea cea mai consistentă, 27.400.000 de lei, a provenit din donaţii.
Cel puţin la nivel oficial, omul de afaceri Dinu Patriciu nu a avut o contribuţie spectaculoasă, el sponsorizând anul trecut PNL cu 100.000 de lei. El a fost, însă, depăşit de alte firme care aveau interese mai concrete legate de PNL. Cea mai consistentă donaţie în numerar, 250.000 de lei, a venit din partea firmei Fedmedia SRL din Ploieşti, firmă care a oferit şi în 2007, 190.000 de lei pentru PNL. Ajutorul financiar nu a fost dezinteresat. Firma Fedmedia este deţinută de Sebastian Ghiţă, care, anul trecut, a câştigat licitaţia pentru softul alegerilor, în valoare de 5 milioane de lei, prin intermediul firmei TeamNet International SA.
Ulterior, Sebastian Ghiţă a anunţat că renunţă la contract şi a pretins, într-o declaraţie acordată Evenimentului Zilei, că nu a sponsorizat doar PNL, ci a oferit sume egale şi PSD şi PDL. PNL a beneficiat şi de generozitatea unei firme din Tulcea, „Vinuri Dobrogene”, care a pompat 200.000 de lei în conturile liberalilor. De altfel, PNL pare să fi avut un succes deosebit în branşă. Printre sponsorii oficiali ai partidului figurează, tot cu 200.000 lei, Signus Romania, unic distribuitor al Murfatlar. Liberalii au primit 182.000 de lei de la o mică firmă din Buzău, care se ocupă cu comercializarea benzinei. Conturile PNL au fost rotunjite şi de firma Cardinal Motors, dealer Volkswagen, cu 128.000 de lei sau de Avicola Buzău cu 110.000 de lei. Bani de la candidaţi
Dintre politicieni, se detaşează deputatul Ioan Ghişe şi fostul parlamentar Cătălin Zamfir, care au sponsorizat anul trecut PNL cu 120.000 de lei. Ministrul Justiţiei Cătălin Predoiu nu a lăsat să se întrevadă perspectiva trădării, el oferind 80.000 de lei pentru campanie. Fostul preşedinte al CJ Cluj, Marius Nicoară, în prezent parlamentar, a oferit şi el partidului 90.000 de lei.
Printre campionii donaţiilor pot fi număraţi şeful CJ Călăraşi, Răducu Filipescu, cu 24.000 de lei şi deputatul Nini Săpunaru cu 19.000 de lei. Unii dintre sponsorii liberalilor au dirijat către PNL părţi modeste din veniturile obţinute de la stat graţie sprijinului pe linie de partid. Cazul cel mai elocvent este cel al fostul şef al AVAS Teodor Atanasiu care şi-a finanţat partidul cu 9.000 de lei, în timp ce venitul său era de 530.000 de lei (de la AVAS, Eximbank şi Electrica SA). Menţionăm că la alegerile de anul trecut, fiecare candidat a fost obligat să contribuie, cu minum 2.500 de euro, la fondul central de campanie. Opoziţie, viaţă grea
Ajunşi în opoziţie, liberalii au constatat că sponosorii nu se mai înghesuie la fel ca pe vremea când partidul era la guvernare. Din acest motiv, Biroul Politic Central a decis, ieri, ca fiecare organizaţie judeţeană să contribuie lunar cu câte 5.000 de euro pentru constituirea fondului necesar campaniei electorale pentru alegerile europarlamentare şi prezidenţiale. Parlamentarii şi membrii Biroului Politic Central vor achita lunar o cotizaţie de 400 de lei. Conducerea PNL urmează să discute, săptămâna viitoare, cu cât va contribui fiecare eurocandidat la campanie.
Unul dintre cei care se va implica în strângerea fondurilor va fi şi baronul de Gorj Dan Ilie Morega. Şi asta pentru că el a fost desemnat secretar general adjunct, având ca atribuţie urmărirea aplicării reglementărilor, a hotărârilor şi deciziilor luate de organismele de conducere. Implicit, el va monitoriza şi hotărârile conducerii centrale referitoare la strângerea de fonduri.