Criza economică nu ţine cont nici de foame, nici de sete.
Astfel, cei care preferă o bere rece în arşiţa verii vor scoate din buzunar mai mulţi bani, în condiţiile în care devalorizarea leului a majorat costurile de producţie ale berarilor, care importă cea mai mare parte a materiei prime.
„Trebuie să vedem cât e dispus consumatorul să plătească în plus“, spuneShacharShaine, preşedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB), producătorul Tuborg. „Când mă uit pe piaţă, estimez o majorare a preţurilor cu 4%-5% în medie. Depinde însă de concurenţă. De exemplu, în sectorul mainstream (berea populară - n.r.), concurenţa este foarte puternică, şi preţul creşte mai greu“, consideră Shaine. În toamnă, compania şi-a fundamentat bugetul pentru acest an la un euro de 3,8 lei, însă realităţile din ultima perioadă au determinat previziuni sumbre pentru costurile de producţie, precum un curs de 4,5 lei pe euro.
Totodată, jucătorii din domeniu spun că instalarea crizei pe plaiurile mioritice reduce pofta de bere. „Până în septembrie 2008, piaţa avansase cu 8%, însă a încheiat anul cu un plus de doar 5 procente faţă de 2007“, mai arată oficialul URBB. Pentru 2009, berarii aşteaptă o creştere de cel mult 3%.